۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
مسیر «جهش تولید» از روستا می‌گذرد؛ فقر در حوالی ثروت
سرمایه‌گذاری حلقه مفقوده تولیدات روستایی؛

مسیر «جهش تولید» از روستا می‌گذرد؛ فقر در حوالی ثروت

کرمان - روستاها از استعداد، توانمندی‌های طبیعی و ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت و توسعه برخوردارند اما گاه نبود وجود زیرساخت‌ها و بلااستفاده ماندن ظرفیت‌های بالقوه موجود سبب شده بسیاری از ساکنان آن در فقر و تنگدستی به سر ببرند.

بازار؛ گروه استان‌ها: روستاها با اختصاص دادن جمعیت قابل توجهی در خود نیاز به برنامه‌های توسعه‌ای دارند. از آنجا که می‌توان توسعه روستایی را عاملی در بهبود شرایط زندگی و قشر کم‌درآمد ساکن روستاها دانست بنابراین خودکفایی این مناطق در تمام زمینه‌ها منجر به توسعه جامعه روستایی خواهد شد.

باید متناسب با هر روستا مطالعاتی برای انجام سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع جانبی انجام شود تا با رونق اقتصادی در روستاها مشکل بیکاری جوانان حل و از مهاجرت آن‌ها به شهرها جلوگیری شود.

شناخت مزیت روستاها نخستین اولویت برای توسعه کسب و کار در این مناطق است. روستاها یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید و رفع نیازهای اساسی جامعه است و رسیدن به رونق اقتصادی با گسترش اشتغال و سرمایه‌گذاری در روستا میسر می‌شود.

سرمایه گذاری موتور محرکه تولید در روستاها 
علی از اهالی روستای گیشیگان راین به بازار گفت: این روستا ظرفیت‌های زیادی در زمینه‌ دامپروری و کشاورزی دارد.

 وی با اشاره به برخی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در روستای گیشیگان، اظهار کرد: تعدادی تولیدی راه‌اندازی شده اما با توجه به ظرفیت‌های روستا، به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این حوزه نیاز است.

علی یکی دیگر از ظرفیت‌های این روستا را سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بیان کرد و افزود: می‌توان از طریق میراث فرهنگی پایگاه‌هایی دایر کرد و به گردشگران خدمات ارائه داد.

علیرضا تصریح کرد: روستای گیشیگان برای دامپروری، مرغداری و پرورش طیور و حتی پرورش آبزیان و ماهی موقعیت خوبی دارد و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی ادامه داد: تاکنون کارهایی انجام شده و سرمایه گذاری‌هایی انجام شده اما ظرفیت بیشتری وجود دارد و سرمایه‌گذاری بیشتر مطمئنا جواب خواهد داد.

گرد غفلت بر روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری 
محمدطه اهل یکی روستاهای اطراف کرمان است. او معتقد است باید باور عمومی برای گسترش تولید در روستاها شکل بگیرد. وی بیان کرد: این باور باید ایجاد شود و بعد از آن بهتر است برای ایجاد واحد تولیدی و یا سرمایه‌گذاری، کار به صورت جمعی و در قالب تعاونی یا گروهی انجام شود تا نتیجه بهتری حاصل شود.

وی ادامه داد: حتی سرمایه‌گذاری‌های کوچک هم اگر به صورت گروهی انجام شود بهتر نتیجه می‌دهد.

مسئولان باید باور سرمایه‌گذاری در روستاها را در مردم ایجاد کنند و در کنار آن باید نیازسنجی صورت بگیرد و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی و به سرمایه‌گذاران معرفی شود

محمدطه تاکید کرد: مسئولان باید باور سرمایه‌گذاری در روستاها را در مردم ایجاد کنند و در کنار آن باید نیازسنجی صورت بگیرد و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی و به سرمایه‌گذاران معرفی شود.

سمیه از اهالی اختیارآباد، با اشاره به راه‌اندازی تولیدی‌های متعدد لباس در این منطقه، اظهار کرد: بیشتر تولیدی‌های منطقه اختیارآباد مربوط به پوشاک است.

وی توضیح داد: این تولیدی‌ها لباس فرم ادارات، مدارس و یا کارخانه‌ها را تولید می‌کنند.

سمیه با اشاره به موانع توسعه تولید در روستاها، افزود: این تولیدی‌ها معمولا دارای مشکلاتی با شهرداری‌ها و اصناف هستند.

روستاها نیازمند گام های بلند در راستای جهش تولید
علی‌اکبر سلطانی‌نژاد، مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به ایجاد زیرساخت سرمایه‌گذاری در روستاها، اظهار کرد: در روستاها آن‌چه در حوزه‌ مسئولیت بنیاد مسکن است موضوع زیرساختی و کالبدی روستاها است.

وی با اشاره به اجرای طرح های هادی و تخصیص فضاهای معیشتی، تولیدی، تفریحی، ورزشی و ... گفت: این بخش از سال‌های دور شروع شده و همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار و اخیرا روستاهای دارای جمعیت زیر ۲۰ خانوار و حتی روستاهایی که دهیار نداشتند این خدمات پیش می‌رود.

سلطانی‌نژاد افزود: طرح هادی تمام روستاهای استان که از یک وضعیت جمعیتی خوب برخوردار هستند یا این‌که ظرفیت‌هایی در حوزه تولید دارند تهیه و ابلاغ شده و دهیاران و بخشداران با تعامل مردم کار را پیش می‌برند.

در حوزه زیرساختی ما باید به نیازهای روستائیان در حداقل‌های معیشتی آن‌ها مانند مسکن، تامین زمین، تسهیلات ساخت، بهسازی معابر و در نهایت کمک به تولید پاسخ بدهیم

وی ادامه داد: در حوزه زیرساختی ما باید به نیازهای روستائیان در حداقل‌های معیشتی آن‌ها مانند مسکن، تامین زمین، تسهیلات ساخت، بهسازی معابر و در نهایت کمک به تولید پاسخ بدهیم.

مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «جهش تولید»، تصریح کرد: باید ما و مردم گام‌های بلندتر و با جهش برداریم و برای این مطلوب باید بهتر کار کنیم، تعامل بیشتری داشته باشیم و به نیازها پاسخ بهتری بدهیم که این موارد در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در سیاست‌هایی که در استان در حال پیگیری است مثل پنجره واحد سرمایه‌گذاری که در حوزه استانداری و اقتصاد و دارایی است، ستاد اقتصاد مقاومتی، اتاق بازرگانی و همه‌ بخش‌هایی که در حوزه‌ صنعت، تولید، کشاورزی و حتی صنایع گردشگری کار می‌کنند این وفاق و همراهی وجود دارد.

سلطانی‌نژاد با اشاره به لزوم آشنایی با حوزه‌های سرمایه‌گذاری، گفت: باید آگاهی وارد بخش تولید مخصوصا تولیدهای کوچک و در مقیاس روستاها بشویم و نیازسنجی انجام شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید فرهنگ‌سازی و توانمندسازی کنیم و اشراف داشته باشیم که چه ضرورتی در هر روستا وجود دارد و چه کاری باید اولویت‌بندی شود که در سیاست‌های دولت وجود دارد.

تولیدات محلی پایدارتر و کم هزینه‌تر هستند
مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان با بیان اینکه ما برای اینکه بتوانیم در جهش تولید همگام باشیم باید راه را برای متقاضیان این بخش باز کنیم، اظهار کرد: تولیدات محلی، بومی و روستایی در حوزه کشاورزی و دام و حوزه‌هایی که مردم روستا مهارت چند نسلی دارند هم پایدارتر هستند، هم با هزینه کمتر راه‌اندازی می‌شوند و هم آلودگی‌ها و مضرات زیست‌محیطی بسیار پایینی دارند که این‌ها در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.

وی تصریح کرد: چند سالی است در تمام بخش‌های ۲۳ شهرستان طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی در مجموعه بنیاد مسکن و با همکاری سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان آغاز شده که بر اساس آن مطالعه می‌شود هر روستا و یا مجموعه‌های روستایی در سطح یک بخش چه ظرفیت‌هایی دارند، مردم چه توانمندی‌هایی دارند، چه چالش‌های زیرساختی در تولید و امرار معاش وجود دارد تا در شورای برنامه‌ریزی مصوب شود.

استان کرمان در اجرای طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی نسبت به تمام استان‌ها جلوتر است و حدود ۵۰ درصد از این بخش‌ها را در دستور کار داشتیم که چند بخش تا سال گذشته مصوب شده است

سلطانی‌نژاد گفت: استان کرمان در اجرای طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی نسبت به تمام استان‌ها جلوتر است و حدود ۵۰ درصد از این بخش‌ها را در دستور کار داشتیم که چند بخش تا سال گذشته مصوب شده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته این طرح در بخش ماهان مصوب شد و در دستور کار کمیته برنامه‌ریزی شهرستان قرار گرفت و چند پروژه بر اساس آن مطالعه شد که در حال حاضر تخصیص اعتبار شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان افزود: بر اساس این طرح جاهایی که نیاز است بخش دولتی در حوزه زیرساخت مانند تامین آب، برق و انرژی ورود کند در حال انجام است و بخشی که دوستان بخش خصوصی باید سرمایه‌گذاری کنند، حالا چه بومی‌های روستا چه افرادی که از مناطق شهری قصد سرمایه‌گذاری در روستا دارند، بر اساس این نقشه‌ راه این طرح مصوب را انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: در بخش طرح مصوب منظومه‌های روستایی، مطالعات انجام شده را در اختیار مدیریت روستا، بخشدارن، فرمانداران و مردم قرار می‌دهیم که در این بخش هم کمک کنیم به جهش تولید که مورد استقبال تمام سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

حضور ۴۱ درصدی جمعیت استان کرمان در روستاها
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان هم به بازار گفت: روستاها نقش بسزایی در آبادانی کشور و جهش تولید دارند و باید در سالی که به نام جهش تولید مزین شده است به ظرفیت های این مناطق بیش از پیش توجه شود.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۷۵۴ پارچه آبادی در استان کرمان گفت: ۴۱ درصد از جمعیت استان کرمان معادل یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۵۵۷ نفر و در قالب ۳۸۰ هزار خانوار در روستاها زندگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه خدمت رسانی و تقویت زیرساخت ها در روستاها مانع از حاشیه نشینی و مهاجرت روستاییان می شود، بیان کرد: در حال حاضر ۲۸ نهاد رسمی در روستاها خدمت رسانی می کنند.

به نظر می‌رسد حمایت از سرمایه‌گذاران بخش روستایی و فراهم کردن زمینه‌ سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی تولیدات محلی در این حوزه می‌تواند در سال «جهش تولید» به رونق روستاها و بهبود شرایط زندگی روستائیان کمک کند.

کد خبر: ۲۴٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha