۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
نرخ متفاوتی برای تولید کنندگان نان کامل تعیین می شود
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس:

نرخ متفاوتی برای تولید کنندگان نان کامل تعیین می شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: به منظور ارتقای سلامت خانواده ها و تشویق نانوایی ها به تولید نان کامل با چرخه پخت صحیح نرخ متفاوتی برای این واحد ها توسط وزارت خانه های کشور، جهاد و صمت تعیین می شود.

به گزارش بازار، علی خضریان در تشریح جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با موضوع افزایش کیفیت غنی سازی نان و بررسی عملکرد دستگاه‌ها در خصوص زنجیره ارزش نان اظهار داشت: این جلسه با حضور مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، مدیران ارشد وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت و اقتصاد و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس افزود: نان پر مصرف‌ترین ماده استفاده در سبد خانوارهای ایرانی بوده و کیفیت آن به صورت مستقیم بر سلامت خانواده تأثیرگذار است و تأثیر مصرف نان کامل در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی عروقی، دیابت، مشکلات گوارشی و ... در تحقیقات متعدد اثبات شده است. اما با وجود این مسائل سبوس در بسیاری از کارخانجات کشور از آرد جدا می‌شود و این آرد ارزش غذایی بسیار پایینی دارد.

خضریان ادامه داد: در همین خصوص کمیسیون اصل نود در جهت ارتقای سلامت خانوارها و کاهش هزینه بخش درمان با استفاده از ظرفیت نظارتی خود به موضوع افزایش دسترسی مردم به نان کامل در ایران و اصلاح استاندارد کاهش درصد سبوس گیری آردهای سنتی ورود و از منظر نظارتی سوال‌های مشخصی برای توقف روند اشتباه کنونی مطرح کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: افزایش کیفیت غنی‌سازی و کاهش ضایعات نان و رفع تأثیرات زیان‌بار مصرف نان سفید توسط خانوارها و بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در خصوص زنجیره ارزش نان و ارتقای بهره‌وری از موضوعات مطروحه در این جلسه بود که نمایندگان تشکل‌های صنفی و مراکز پژوهشی نظرات خود را در این خصوص بیان نمودند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شد استاندارد آرد کامل مشتمل بر سبوس و جنین گندم و درصد نم زدگی برای انواع نان‌های سنتی توسط سازمان ملی استاندارد ظرف مدت ۳ ماه تدوین شود و یک الی ۳ آسیاب‌دار به عنوان تولیدکننده آرد کامل در همه استان‌ها از سوی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با هماهنگی وزارت امور اقتصاد و دارایی مورد حمایت قرار گیرند. همچنین تدوین شیوه نامه پخت نان کامل ظرف مدت ۲ ماه توسط وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و سایر بخش‌های ذیربط انجام پذیرد و نرخ متفاوتی برای تولیدکننده آرد و نان کامل توسط وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی و صمت تعیین شود.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha