۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
قاچاق پوشاک بنجل به کشور؛ تهدید تولید داخل
انجمن صنایع پوشاک ایران اعلام کرد

قاچاق پوشاک بنجل به کشور؛ تهدید تولید داخل

انجمن صنایع پوشاک ایران در نامه‌ای به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سرازیر شدن پوشاک بنجل به کشور را از سوی برخی کشورهای منطقه، تهدیدکننده تولید داخل دانست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، انجمن صنایع پوشاک ایران در نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خواستار جلوگیری از واردات پوشاک جهت افزایش توان تولید داخل شد.

در این نامه مطرح شدن بحث واردات برای تنظیم بازار پوشاک کشور به عنوان یک اتفاق حیرت انگیز و زیان بار برای صنعت پوشاک کشور توصیف شده است.

متن کامل نامه به این شرح است:

جناب آقای سردار مویدی خرم‌آبادی

ریاست محترم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
با نهایت احترام به استحضار حضرتعالی می‌رساند، به رغم آن که طی سالیان گذشته صنعتگران عرصه پوشاک کشور در پاسداری از منافع ملی هر چه در توان داشتند برای مبارزه با قاچاق به کار گرفتند، اما هنوز قاچاق پوشاک تولید ایرانی را به اشکال گوناگون تهدید می‌کند و در انتظار موقعیتی است که سهم خود را در بازار ایران و چنبره بر ثروت ملی کشور افزایش دهد. آمارهای رسمی کماکان میزان قاچاق پوشاک کشور را سالانه به طور میانگین تا ۲.۵ میلیارد دلار تخمین می‌زنند، اما با قاطعیت می‌توان گفت که در سایه تغییر شکل یورش قاچاق به اقتصاد ایران ارقام بسیار بزرگتری چشم طمع به بازار کشور دوخته‌اند که پیروزی آن‌ها بی شک تولید ایرانی پوشاک، تولیدکنندگان و یاریگران آن‌ها در نهادهای رسمی را زمین گیر و هزینه‌های زیادی را به منافع ملی کشور تحمیل خواهد کرد.

نمونه بارز این ماجرا در سیبل قرار دادن بازار ایران برای ارسال محصولات پوشاک بنجل و پوشاک موجود در انبار از سوی برخی کشورهای منطقه است که گمان می‌برند از این طریق، هم می‌توانند هزینه استهلاک و فرسودگی محصولات تولیدی خود را جبران کنند و هم با افزایش ضریب سودآوری، آینده بهتری را باز هم برای خود رقم بزنند. فقط کافی است تا سری به بازار آنلاین بزنیم تا به خوبی چهره تغییر یافته قاچاق را در عرصه پوشاک انباری از سوی برخی کشورهای منطقه ببینیم. اکنون که این نامه در حال نگارش است "اچ اند ام" به عنوان یکی از برندهای شناخته شده اروپایی بیش از ۴ میلیارد دلار محصولات روی دست مانده خود را از انبارها بیرون کشیده و در شبکه‌های مجازی در کمین تولید ایرانی نشسته است. چنین یورشی اگر قاچاق نیست چه نامی می‌توان روی آن گذاشت که نشان دهنده پیکانی جدید به سمت تولید پوشاک در ایران باشد؟ آن وقت در چنین شرایطی متاسفانه شنیده می‌شود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که همواره یاریگر تولیدکنندگان در مقابله با قاچاق بوده است با برگزاری جلسات گزینشی یکبار دیگر بحث واردات برای تنظیم بازار پوشاک کشور را مطرح کرده است که به نوبه خود می‌تواند در شرایط فعلی اقتصاد کشور یک اتفاق حیرت انگیز و زیان بار برای تولید پوشاک در ایران باشد.

جناب آقای مویدی خرم‌آبادی، قرار بر این است که امسال سال جهش تولید باشد و در چنین سالی برای ارتقای سطح تولید ملی تنها راه ممکن پرداختن به نیازهای تولیدکنندگان و هموار کردن مسیر آنان برای خدمت به منافع ملی کشور است. در روزگار ما و در دورانی که اپیدمی کرونا بسیاری از اقتصادهای جهان را تهدید می‌کند، خیلی از کشورهای اروپایی و کشور آمریکا مرزهای خود را به روی محصولات خارجی بسته اند تا بیشتر از هر وقت دیگری حامی تولید ملی خود باشند آن وقت ما در سال جهش تولید باید به واردات اندیشه کنیم و صنعت پوشاک را که بعد از چند سال مبارزه با آفت قاچاق به ثروتی ملی تبدیل شده است در معرض آسیب و زیان‌های شدید قرار بدهیم. ما البته مخالف واردات نیستیم منتهی محکم می‌گوییم در شرایط فعلی اقتصاد کشور که از یک سو تحریم‌های تحمیلی گره‌هایی را ایجاد کرده‌اند و از سوی دیگر بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد نیز به گذرگاهی برای قاچاق تبدیل شده‌اند، می‌توان به جای واردات اندیشی فکری به حال تامین مواد اولیه کرد تا تولیدکنندگان پوشاک به جای آن که زیر ظرفیت فعالیت کنند با به کارگیری توانمندی، صلاحیت‌ها و اندوخته‌های تجربی خود و افزایش سطح تولیداتشان به امکانی بزرگ برای اقتصاد ملی کشور تبدیل شوند. صنعت پوشاک ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند به بازارهای جهانی فکر کند، پس بر عهده همه ماست که مسیر رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این توانمندی ملی را هموار کنیم. این چشم انداز بی شک به تحرکی قوی نیاز دارد که تکیه بر واردات به عنوان ساده‌ترین راه در رفع کاذب و روبنایی برخی مشکلات مصرفی که آن هم بعضاً به دلیل کاهش قدرت خرید به وجود آمده اند امکان ظهور و حضور نخواهد داشت. برای همین از حضرتعالی تقاضا می‌شود که مانند همیشه یاریگر تولید باشید و در مقابل واردات پیشه گی بایستید.

کد خبر: ۲۴٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha