۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
راهنمای خرید فولاد St۵۲

راهنمای خرید فولاد St۵۲

یکی از رایج‌ترین ورق‌های فولادی که کربن کمی داشته و در ردیف ورق‌های فولادی سازه‌ای قرار می‌گیرد، ورق St۵۲ است.

به گزارش بازار، یکی از رایج‌ترین ورق‌های فولادی که کربن کمی داشته و در ردیف ورق‌های فولادی سازه‌ای قرار می‌گیرد، ورق St۵۲ است. در حال حاضر تنها کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان، کاویان اهواز و اکسین اهواز به تولید این دسته از فولادها می‌پردازند. از آن‌جایی که ورق های St۵۲ و st۳۷ ظاهری کاملاً شبیه به هم دارند و ممکن است در عرضۀ آن‌ها اشتباه یا تقلبی صورت گیرد، یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای خرید فولاد St۵۲ لازم است به آن توجه کنید، شناسنامه و لیبل فولاد است. بنابراین، انتخاب نمایندگی معتبری که از تجربۀ خوبی در زمینه فروش آهن آلات برخوردار باشد، امری حیاتی محسوب می‌شود. امروز قصد داریم علاوه‌بر پرداختن به راهنمای خرید فولاد St۵۲ شما را با یکی از قابل‌اطمینان‌ترین مراکز فروش مقاطع فولادی گوناگون آشنا سازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه ما را همراهی کنید.

ورق فولادی St۵۲ چیست؟

فولاد St۵۲ گونه‌ای از ورق سیاه بوده که در ترکیب شیمیایی آن عناصری مانند منگنز و سیلیسیم به کار می رود؛ به همین دلیل به نام ورق سیاه آلیاژی شناخته می‌شود. استاندارد مورد نیاز برای ساخت این دسته از فولادها DIN ۱۷۱۰۰ است.

ورق فولادی St۵۲ از استحکام بالایی در برابر خمش و پیچش برخوردار بوده و تحت عنوان ورق زیربنایی کاربردهای فراوانی را در صنایع گوناگون به خود اختصاص می‌دهد. از موارد استفادۀ این دسته از آهن آلات می توان به ساختمان‌سازی، پل‌سازی، پروژه‌های سازه‌ای، ساخت ریل، و... اشاره کرد. از آن‌جایی که در ترکیب شیمیایی این فولادها عنصر منگنز وجود دارد، از جوش‌کاری بسیار مطلوبی برخوردارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینۀ راهنمای خرید فولاد St۵۲ و آشنایی با نمایندگی معتبر فروش آهن آلات همچنان با ما همراه باشید.

ST مخفف Structural steel بوده و به معنای فولاد سازه‌ای شناخته می‌شود. عدد ۵۲ در این ورق‌ها بیانگر حداقل میزان استحکام کششی آن‌ها است؛ به این معنا که ورق دست‌کم ۵۲ کیلوگرم در متر مربع استحکام کششی دارد.

ورق St۵۲ چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر ورق فولادی با توجه به ترکیب عناصر تشکیل‌دهندۀ آن ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی به خود می‌گیرد. ورق St۵۲ اگرچه نوعی از ورق سیاه است، اما به علت برخورداری از خاصیت آلیاژی ویژگی‌های برتری در مقایسه با ورق سیاه معمولی یا ورق st۳۷ دارد. اگر قصد دارید با راهنمای خرید فولاد St۵۲ آشنا شوید همچنان با ما همراه باشید.

اصلی‌ترین عناصر به کار رفته در ورق فولادی St۵۲ کربن (۰.۱۸ تا ۰.۲۴ درصد)، منگنز (۱.۵ تا ۱.۷ درصد)، و سیلیسیم (۰.۵۵ تا ۰.۶ درصد) هستند. این عناصر خواص مکانیکی بسیار خوبی را به فولاد St۵۲ می‌بخشند. ازجمله مهم‌ترین مزیت‌ها می‌توان به مقاومت بسیار زیاد در برابر خمش و پیچش، قابلیت برش‌کاری جوش‌کاری، و شکل‌پذیری اشاره کرد. مجموع این ویژگی‌ها فولاد St۵۲ را به بهترین گزینه برای ساخت سازه‌هایی که تنش دینامیکی و استاتیکی دارند تبدیل می‌کند. گفتنی است فولاد مورد نظر را نباید در پروژه‌هایی که به حرارت بالایی نیاز دارند به کار گرفت.

آشنایی با انواع ورق St۵۲

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، فولاد St۵۲ در زمرۀ ورق‌هایی قرار می‌گیرد که از انواع گوناگونی برخوردارند. دو نوع رایج این دسته از آهن آلات که در ایران تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند ورق St۵۲ و st۳۷ نام دارند. در این بخش از راهنمای خرید فولاد St۵۲ با این دو گونه بیشتر آشنا می‌شویم:

ورق St۵۲ مطابق با استاندارد DIN آلمان ساخته شده و قیمت پایین‌تری را نسبت به گونۀ دوم به خود اختصاص می‌دهد. از این فولاد بیشتر برای ساخت مواد اولیۀ تسمه، پروفیل، و نبشی استفاده می‌کنند.

ورق st۳۷ نیز مطابق با استاندارد DIN آلمان ساخته شده و برای سازه‌هایی که لازم است مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان دهند، بهترین گزینه محسوب می‌شوند و با توجه به نوع و گریدی که دارند قیمت فولاد st۵۲ متغیر خواهد بود.

آشنایی با ترکیبات شیمیایی فولاد St۵۲

در این بخش از راهنمای خرید فولاد St۵۲ قصد داریم شما را با عناصر به کار رفته در این دسته از ورق‌ها و خواصی که با خود به همراه دارند، آشنا سازیم. اگر قصد دارید معتبرترین نمایندگی فروش آهن آلات را بشناسید، همچنان با ما همراه باشید.

زمانی که پای استحکام در میان باشد، سیلیسیم نام‌آشناترین عنصر به شمار می‌رود. این آلیاژ خواصی دارد که موجب می‌شوند فولاد از قدرت استحکام بالایی برخوردار گردد. همچنین به‌تبع همین ویژگی، میزان سختی ورق نیز افزایش خواهد یافت. هرچه سیلیسیم به کار رفته در فولاد بیشتر باشد، میزان سختی و استحکام آن در برابر ضربات و ساییدگی نیز بالاتر می‌رود. اما در مقابل، استفاده از این عنصر باعث می‌شود شکل‌پذیری و انرژی ضربۀ فولاد کاهش یابد.

از دیگر عناصر مهم مورد استفاده در ورق St۵۲ منگنز است. وجود این عنصر در ترکیبات شیمیایی این دسته از ورق های فولادی، خنک شدن بحرانی فولاد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در پی همین موضوع، قدرت استحکام و سختی‌پذیری فولاد نیز افزایش می‌یابد. در حقیقت، منگنز عنصری است که به هر فولادی افزوده شود خاصیت جوش‌کاری آن را بهبود می‌بخشد.

با کاربرد فولاد St۵۲ آشنا شوید!

در این بخش از آشنایی با راهنمای خرید فولاد St۵۲ قصد داریم به آشنایی با کاربردهای گوناگون این دسته از مقاطع فولادی در صنایع گوناگون بپردازیم. برخی از مهم‌ترین موارد استفادۀ این ورق‌ها شامل موارد زیر است:

  • ساخت جرثقیل

  • ساخت دیواره ریل

  • ساخت اسکلت پل

  • ساخت تجهیزات موبایلی

  • ساخت قطعات ماشین‌های سنگین

  • تولید خطوط انتقال لوله

  • تولید دیواره‌های قطعات صنعتی

راهنمای خرید فولاد St۵۲

مقایسه فولاد ST۵۲ و ST۳۷

یکی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است پیش از خرید ورق فولادی ST۵۲ در نظر داشته باشید، تفاوت این دسته از فولادها با فولاد ST۳۷ است. با وجود ویژگی‌های متعددی که برای فولاد ST۵۲ برشمردیم، فولاد ST۳۷ در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو مقطع فولادی از جنبۀ وزن و قیمت با یکدیگر برابرند، اما قدرت استحکامی ورق ST۵۲ به دلیل برخورداری از عناصر آلیاژی بیشتر، بالاتر است.

یکی از نکات قابل توجه در راهنمای خرید فولاد St۵۲ این است که به‌کارگیری فولاد ST۵۲ به‌جای ST۳۷ باعث می‌شود وزن نهایی فولاد کاهش یابد؛ به همین دلیل استفاده از این ورق در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است. اما این کاربرد بیشتر از آن‌که در زمینۀ ساختمانی باشد، در مصارف صنعتی بوده است. زیرا یکی از مهم‌ترین مسائل در صنعت ساختمان‌سازی مقولۀ وقوع زلزله است، و برخی از مهندسان معتقدند استفادۀ نادرست از فولاد ST۵۲ می‌تواند مقاومت در برابر زلزله را کاهش دهد.

به‌طورکلی، از آن‌جایی که ورق ST۵۲ از عناصر آلیاژی بیشتری برخوردار است، ساختمان بلوری ریزتر و استحکام بالاتری دارد. به همین دلیل خواص جوش‌کاری بسیار خوب آن را می‌توان برای مصارف صنعتی به کار گرفت. این در حالی است که فولاد ST۳۷ انعطاف‌پذیری کمتر و قابلیت صلبیت بیشتری دارد، و به موجب همین موضوع برای مصارف ساختمانی مناسب‌تر است.

راهنمای خرید فولاد St۵۲

در مطلب امروز به آشنایی با راهنمای خرید فولاد St۵۲ پرداختیم و شما را با انواع و ویژگی‌های این دسته از مقاطع فولادی آشنا ساختیم. با توجه به آلیاژهای به کار رفته در فولاد St۵۲ این دسته از ورق های فولادی کیفیت بسیار مطلوبی دارند، و مقاومت بسیار خوبی را در برابر ضربات خارجی و دماهای پایین از خود نشان می‌دهند. از نکاتی که هنگام خرید این دسته از مقاطع لازم است در نظر داشته باشید، استاندارد پلیت و میزان کربن به کار رفته در ورق است.

اما چگونه می‌توان از کیفیت محصول فولادی مورد نظر اطمینان یافت؟ برای این‌که از اصالت مقطع فولادی اطمینان حاصل نمایید، لازم است آن را از مراکز معتبری خریداری کنید. یکی از بهترین و مجرب‌ترین نمایندگی‌های فعال در زمینۀ فروش آهن آلات گوناگون، نمایندگی ثامن تجارت است. شما از طریق ورود به سایت ثامن تجارت، با دسته‌بندی‌های بسیار متنوعی روبه‌رو شده و می‌توانید به‌سادگی و با اطمینان خاطر فولاد مورد نیاز خود را از میان آن‌ها انتخاب و خریداری نمایید.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha