۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
شرایط فعلی مانع کنترل نرخ تورم است| عدم تمایل ذی نفعان به تغییر شرایط موجود
عضو انجمن اقتصاددانان ایران:

شرایط فعلی مانع کنترل نرخ تورم است| عدم تمایل ذی نفعان به تغییر شرایط موجود

اصفهان - مولوی، عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه شرایط فعلی مانع کنترل نرخ تورم است، گفت: هر جامعه‌ای که نقدینگی در آن بیش از اندازه افزایش یابد، نرخ تورم نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار بازار، به عقیده کارشناسان اقتصادی؛ تحریم‌در طول سالهای گذشته شرایطی در کشور پدید آورد که جلوی برخی فعالیت ها گرفته شد و در نتیجه اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد ذی نفعانه سوق داد و این شرایط مادامی که تحریم ها ادامه داشته باشد نیز تداوم خواهد یافت.

در این ارتباط پیمان مولوی این عضو انجمن اقتصاددانان ایران، در حاشیه سفر به اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر اساس داده های موجود اقتصاد جهانی در عرصه بین ‌الملل، ایران رتبه ۱۵۹ را در شاخص آزادی اقتصادی در اختیار دارد و این مسئله نشان می‌دهد اقتصاد کشور به شدت ذی نفعانه است‌.

وی افزود: این در حالی است که در سال ۱۹۸۰ یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رتبه آزادی اقتصادی ایران در جایگاه ۹۰ بوده اما در سال ۲۰۱۰ به دلیل وضع تحریم های سختگیرانه علیه کشور، این رتبه به ۱۳۵ افزایش یافته است.

عدم تمایل ذی نفعان به تغییر شرایط موجود

مولوی تصریح کرد: نکته مهم در این خصوص، عدم تمایل ذی نفعان به تغییر شرایط موجود است. وقتی ذی نفعان می توانند از وضعیت موجود سودهای قابل توجه و بسیار زیادی کسب کنند تمایلی برای تغییر شرایط نداشته و در برابر آن مقاومت می کنند؛از سوی دیگر رتبه اعتباری ایران در جهان بسیار پایین (ccc) است و نشان می دهد کار کردن با ایران برای شرکت های خارجی بسیار دارای ریسک است به همین دلیل هیچ بانک معتبر جهانی حاضر به فعالیت با ایران نیست.

ساختار سرمایه ایران به گونه ‌ای است که به دلیل تورم، افرادی که به شبکه بانکی دسترسی دارند و یا قادر به ایجاد بدهی در ساختار سرمایه فردی خود هستند به خوبی سود می‌کنند

وی افزود: ساختار سرمایه ایران به گونه ‌ای است که به دلیل تورم، افرادی که به شبکه بانکی دسترسی دارند و یا قادر به ایجاد بدهی در ساختار سرمایه فردی خود هستند به خوبی سود می‌کنند؛ طی ۵ سال گذشته متوسط نرخ بهره سود بانکی ۲۵ درصد و متوسط تورم ۴۰ درصد بوده است؛ این در حالی است که بازار املاک به طور متوسط ۱۰۰ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است.

پدیده تورم اهمیتی به نوآوری و خلق ارزش نمی‌دهد

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: یکی از دلایل وجود تورم، رشد نقدینگی است که کنترل آن در اختیار مردم جامعه نیست. این پارامتر مهم، ارتباطی به یک کشور خاص ندارد و یک قانون جهانی در حوزه اقتصاد است. در هر جامعه‌ای که نقدینگی در آن بیش از اندازه افزایش یابد، نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

مولوی افزود: طی دوران کووید ۱۹ در جامعه اقتصادی آمریکا، حجم نقدینگی بدون پشتوانه تولید افزایش یافت و بنابراین نرخ تورم در این کشور از متوسط ۲.۵ درصد در دوره ۱۰ ساله پیش از کرونا، به ۹ درصد رسید.

نرخ بهره واقعی در اقتصاد ایران از سال ۹۶ تاکنون بین منفی ۱۰ تا منفی ۲۵ درصد بوده است؛ در چنین شرایطی اقتصاد به نوآوری یا خلق ارزش بها نمی ‌دهد و تنها با ایجاد بدهی و خرید دارایی می ‌توان ثروتمند شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: نرخ بهره واقعی در اقتصاد ایران از سال ۹۶ تاکنون بین منفی ۱۰ تا منفی ۲۵ درصد بوده است؛ در چنین شرایطی اقتصاد به نوآوری یا خلق ارزش بها نمی ‌دهد و تنها با ایجاد بدهی و خرید دارایی می ‌توان ثروتمند شد.

امکان کنترل نرخ تورم در شرایط فعلی وجود ندارد

این اقتصاددان با اشاره به اینکه تورم در اقتصاد یک پدیده پولی است و باید با سیاست های پولی مناسب کنترل شود، گفت: نرخ بهره بین بانکی در اقتصاد ایران هم اکنون ۲۳ درصد و نرخ تورم حدود ۴۰ درصد است بنابراین در شرایط فعلی امکان کنترل نرخ تورم وجود ندارد.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha