۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
عضویت در بریکس فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی است
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

عضویت در بریکس فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی است

رئیس اتاق ایران در جلسه آنلاین با رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آفریقای جنوبی گفت: ایران می‌تواند دروازه ورود آفریقای جنوبی به بازارهای بزرگ حوزه سی‌آی‌اس و همسایگان ایران باشد.

به گزارش بازار، حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جلسه آنلاین با رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آفریقای جنوبی راه‌های گسترش فعالیت تجاری بخش خصوصی دو کشور را بررسی کردند.

سلاح‌ورزی در این نشست با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های راهبردی دولت جمهوری اسلامی ایران، گسترش روابط با کشورهای آفریقایی به خصوص آفریقای جنوبی است، گفت: در این راستا یکی از اولویت‌هایمان در اتاق بازرگانی ایران و بخش خصوصی، توسعه و گسترش روابط اقتصادی با آفریقای جنوبی است.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه با پیوستن ایران به گروه بریکس، زمینه همکاری در این گروه اقتصادی بزرگ بیشتر فراهم شده است، افزود: آفریقای جنوبی یکی از بزرگترین اقتصادهای قاره آفریقاست که جزو اقتصادهای غنی در سطح جهان تلقی می‌شود. این کشور یک موقعیت استراتژیک دارد که می‌تواند به عنوان دروازه ورود کالاهای ایرانی به بخشی از بازارها و کشورهای آفریقایی باشد.

وی تصریح کرد: ایران هم یکی از اقتصادهای رو به رشد دنیا محسوب می‌شود و در حال حاضر در خاورمیانه و غرب آسیا موقعیتی شبیه آفریقای جنوبی دارد و امکانات ترانزیتی و دسترسی بسیار خوبی به کشورهای همسایه، کشورهای حوزه اوراسیا و کشورهای پیرامونی دارد. ایران در پیمان شانگهای و با کشورهای حوزه اوراسیا، موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی دارد و می‌تواند دروازه ورود کشور آفریقای جنوبی به بازارهای بزرگ حوزه سی‌آی‌اس و کشورهای همجوار ایران باشد.

رئیس اتاق ایران در ادامه با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری تجاری دو کشور، یادآور شد: زمینه‌های خوبی از قبل برای همکاری شرکت‌های ایرانی و آفریقای جنوبی وجود داشته است که نمونه آن شرکت MTN است که با ایرانسل در ایران در زمینه تلفن همراه و مخابراتی یک کار استراتژیک و بزرگ را انجام داده‌اند. به همین خاطر یکی از زمینه‌های بسیار خوب همکاری بین بخش خصوصی دو کشور می‌ تواند ایجاد شرکت‌های مشترک در بخش‌های مختلف کشاورزی، انرژی، پتروشیمی و حوزه معدن باشد.

سلاح‌ورزی افزود: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی تجربه و امکانات خیلی خوبی در حوزه خدمات مهندسی و اجرای پروژه‌های زیرساختی دارند. ما می‌توانیم نیاز شرکت‌های آفریقای جنوبی را در حوزه پتروشیمی، قیر، مواد پلاستیکی و سایر مشتقات نفتی تامین کنیم. در زمینه کشاورزی هم با توجه به اختلاف فصل بین دو کشور، تبادل کالاهای کشاورزی هم یکی از زمینه‌های خوب برای همکاری‌ها است.

وی در ادامه با بیان اینکه آفریقای جنوبی رتبه خوبی در زمینه خدمات مالی و تامین مالی پروژه‌ها دارد، گفت: با توجه به توان شرکت‌های خدمات مهندسی ایران می‌توانیم کارهای مشترک را بین شرکت‌های دو کشور، حتی در کشوری مانند عراق تعریف کنیم.

سلاح‌ورزی با تاکید بر آغاز این همکاری‌ها، اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید ارتباطشان را شروع کنند و در قدم اول باید ارتباط مستقیم و مستمری بین دو اتاق بازرگانی ایجاد و اطلاعات تجاری شرکت‌ها تبادل شود.

وی همچنین آمادگی اتاق ایران برای برپایی نمایشگاه در ایران و نمایشگاه عرضه کالاهای ایرانی در آفریقای جنوبی را اعلام کرد و افزود: برای تبادل اطلاعات و آشنایی شرکت‌ها، لازم است که هیئت‌های تجاری رفت و آمد داشته باشند.

رئیس اتاق یاران همچنین با اشاره به موانع و مشکلات بر سر راه توسعه ارتباطات تجاری دو کشور، اذعان کرد: برخی از موانع و مشکلات مانند مباحث مربوط به تبادلات مالی، مشکل نقل‌وانتقال پول، بعد مسافت و مسائل مربوط به حمل‌ونقل پیش‌رویمان است اما با توجه به زمینه‌های فراوانی که بین دو کشور است برای رفع این موانع هم می‌توانیم راه‌وحل‌های مناسبی را پیدا کنیم.

سلاح‌ورزی با دعوت رئیس اتاق آفریقای جنوبی به تهران، گفت: از آقای زولو دعوت می‌کنم که در اولین فرصت همراه با یک هیئت تجاری به ایران سفر کنند. همچنین این آمادگی از طرف اتاق ایران وجود دارد که در اوایل سال آینده میلادی، یک هیئت تجاری را به آفریقای جنوبی اعزام کنیم.

وی افزود: همچنین برای برگزاری نشست روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو بریکس در تهران اعلام آمادگی می‌کنیم تا گفت‌وگوهای اقتصادی اعضای بریکس در آینده نزدیک آغاز شود.

رئیس اتاق ایران در پایان صحبت‌هایش گفت: علاوه بر ارتباط دو جانبه‌ای که بین اتاق ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد، امیدواریم حضور رئیس اتاق آفریقای جنوبی در کمیته سرمایه‌گذاری بریکس هم بتواند به ارتباط بیشتر بخش‌های خصوصی دو کشور کمک کند.

شورای تجاری ایران و آفریقا تشکیل شود
زولو، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آفریقای جنوبی هم در این نشست وبیناری با ابراز خوشحالی از عضویت ایران در بریکس، گفت: من عضو شورای بریکس و گروه‌ سرمایه‌گذاری بریکس هستم و این گروه فرست خوبی است تا برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین کشورهای بریکس تلاش کنیم.

زولو با اشاره به روابط تجاری دو کشور، یادآور شد: شرکت‌های آفریقای جنوبی همکاری‌های خوبی با ایران داشته‌اند و بخش زیرساخت‌ها، معادن، کشاورزی، تکنوفناروی و انرژی، زمینه‌های اولویت‌دار ما در آفریقای جنوبی برای همکاری با ایران هستند. علاقمند به استفاده از تجربیات شرکت‌های ایرانی در این بخش‌ها هستیم. در آفریقای جنوبی همچنین به فناوری‌های نوین اهمیت زیادی می‌دهیم.

رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آفریقای جنوبی افزود: معتقدم که اتاق ایران باید از این زمینه‌های همکاری برای سرمایه‌گذاری استفاده کند. پس از اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها، می‌توانیم در ادامه توافق‌نامه اتاق‌ها و شرکت‌ها را امضا کنیم تا موارد همکاری به صورت عملی اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه تاسیس یک مرکز تجاری برای آشنایی و تبادل اطلاعات بین تجار دو کشور اهمیت دارد و این گسترش روابط را راحت‌تر می‌کند، گفت: آفریقای جنوبی می‌تواند مرکز اتصال برای کالاهای ایرانی به کل آفریقا باشد و در این راستا باید موافقت‌نامه‌ها را به مرحله اجرا برسانیم و زمینه‌های اولویت‌دار را در راس همکاری‌ها قرار بدهیم.

زولو با اشاره به ارتباط خوب اتاق این کشور با سفارت ایران در پروتریا، اذعان داشت: این ارتباط خوب می‌تواند فرصت خوبی برای شرکت‌های ایرانی جهت مراوده و کسب اطلاعات شرکت‌های آفریقای جنوبی باشد.

رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آفریقای جنوبی در پایان گفت: امیدوارم اتاق ایران و آفریقای جنوبی همکاری‌ها را ادامه بدهند و تشکیل یک شورای تجاری می‌تواند در شکل‌گیری ارتباط بخش خصوصی دو کشور موثر باشد.

تشکیل اتاق مشترک ایران و آفریقای جنوبی برای افزایش تبادلات تجاری
همچنین در این نشست، محمد صادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نشست دو ماه پیش با رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آفریقای جنوبی، گفت: برگزاری نشست روسای اتاق‌های دو کشور، اعزام یک هیئت تجاری در جریان سفر رئیس جمهور به این کشور برای برگزاری یک نشست تجاری، برگزاری نمایشگاه‌ها و اعزام تجار به نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران و آفریقای جنوبی از جمله توافقات این نشست بود.

قنادزاده، تصریح کرد: اتاق مشترک دو کشور با توجه به فضای جدیدی که به وجود آمده است و عضویت ایران در بریکس باید به سرعت شکل بگیرد و تجار دو کشور همکاری‌هایشان را آغاز کنند.

وی افزود: در حال حاضر قطره‌ای از ظرفیت‌های تجاری دو کشور مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت شکل‌گیری زیرساخت ارتباط در اتاق‌های دو کشور، تمایل برای افزایش چندبرابری همکاری‌های تجاری وجود دارد.

اتاق ایران به آفریقای جنوبی نگاه راهبردی دارد
شهرام خاصی‌پور، مدیرکل آفریقا و عربی بین‌الملل اتاق ایران هم در این نشست گفت: به قاره آفریقا و به خصوص آفریقای جنوبی یک نگاه راهبری داریم و امیدواریم بتوانیم در فضای تجاری که بین دو کشور شکل گرفته است، نهادهای مشترک تجاری تحت چتر اتاق‌های ایران و آفریقای جنوبی بتوانند نقش‌آفرینی داشته باشند.

بابک هدایتی، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی هم در این نشست خواستار تشکیل کمیته‌های اجرایی بین دو اتاق شد و افزود: وظیفه کمیته، اجرایی کردن سیاست‌های کلان است و پیشنهاد می‌کنم نشست کمیته‌های اجرایی دو کشور برگزار و نقشه راه تبادلات تجاری دو کشور تدوین و اجرایی شود.

فاضل خیاط، رایزن بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی هم در این نشست گفت: متن یادداشت تفاهم‌ اتاق‌های بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی نهایی شده و به تائید دو اتاق رسیده است. در این تفاهم‌نامه مواردی مانند اعزام هیئت‌های تجاری و کمیته‌های اجرایی گنجانده شده است که امیدواریم هر چه زودتر به امضای دو طرف برسد.

فریبرز فرزانه، مدیر بخش بازرگانی سفارت آفریقای جنوبی در تهران هم به روابط خوب دو کشور اشاره و تصریح کرد: دو کشور علاوه بر روابط سیاسی خوب، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای همکاری‌های اقتصادی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha