۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
اهمیت کریدور عرب-مد برای هند؛ نفوذ دهلی در خاورمیانه چقدر برای آمریکا خطر دارد؟
المانیتور بررسی کرد

اهمیت کریدور عرب-مد برای هند؛ نفوذ دهلی در خاورمیانه چقدر برای آمریکا خطر دارد؟

در جهان چندقطبی در حال ظهور، ریاض و ابوظبی قصد دارند روابط دوجانبه خود با واشنگتن، بروکسل و دهلی را با پیوستن به کریدور اقتصادی هند، اعراب، اتحادیه اروپا و آمریکا به مشارکت های چند بعدی تبدیل کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: المانیتور در تحلیلی به قلم «محمد سلیمان» نوشت: در انعکاس جهان چندقطبی در حال ظهور، ریاض و ابوظبی قصد دارند روابط دوجانبه خود با واشنگتن، بروکسل و دهلی را با پیوستن به کریدور اقتصادی هند، اعراب، اتحادیه اروپا و آمریکا به مشارکت های چند بعدی تبدیل کنند که انرژی به عنوان یک رکن اصلی نقش مهمی در آن دارد. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ که در دهلی نو برگزار شد، با معرفی کریدور هند، خاورمیانه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تحول مهمی رخ داد. این کریدور جهت تحریک توسعه اقتصادی از طریق تقویت اتصال و یکپارچگی اقتصادی بین آسیا، خاورمیانه و اروپا ایجاد می شود.

کریدور هند، خاورمیانه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا نشان دهنده مسیر حمل و نقل چند جانبه ای است که بیش از ۳۰۰۰ مایل را در بر می گیرد و از دو مسیر اصلی تشکیل شده است. کریدور شرقی هند را به خاورمیانه متصل می کند، در حالی که کریدور شمالی خاورمیانه را به اروپا متصل می کند. پس از تکمیل، همانطور که در یادداشت تفاهم کاخ سفید ذکر شده است، این پروژه اتصال یک شبکه حمل و نقل بین‌المللی ریل قابل اعتماد و مقرون به صرفه را علاوه بر شبکه کشتیرانی بین المللی ایجاد خواهد کرد. این مهم مسیرهای حمل و نقل دریایی و جاده ای موجود را تکمیل می کند و جابجایی یکپارچه کالا و خدمات بین هند، امارات، عربستان سعودی، اردن، اسرائیل و اروپا را تسهیل می کند.

مهم است که کریدور هند، خاورمیانه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا را صرفاً به عنوان رقیب طرح یک کمربند یک جاده درک نکنیم

مزیت کریدور هند، خاورمیانه، اتحادیه اروپا برای واشنگتن

با توجه به غیبت «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در اجلاس گروه ۲۰، دولت بایدن با قرار دادن این کریدور به عنوان جایگزینی برای ابتکار یک کمربند یک جاده چین (BRI)، به سرعت مدعی پیروزی شد. با این حال مهم است که کریدور هند، خاورمیانه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا را صرفاً به عنوان رقیب طرح یک کمربند یک جاده درک نکنیم. عربستان سعودی و امارات که دو ستون مرکزی کریدورهستند، ایده نظم جهانی دوقطبی که آنها را مجبور به انتخاب بین چین و ایالات متحده آمریکا می‌کند، رد می‌کنند.

این واقعیت با پذیرش اخیر آنها در گروه بریکس متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور و مشارکت فعال در کریدور هند-خاورمیانه-اروپا نشان داده شده است. با این وجود، کریدور فوق استقلال بیشتری را برای کشورهای شرکت کننده ارائه می دهد تا منافع خود را دنبال کنند و مهمتر از همه از حاکمیت خود محافظت کنند.

اعلام ایجاد کریدور هند، خاورمیانه اروپا نشان دهنده موفقیت واشنگتن است که همراه با بروکسل، با چالش ارائه یک جایگزین مناسب برای طرح یک کمربند یک جاده چین دست و پنجه نرم کرده است

این امر به طور قابل توجهی آن را از طرح یک کمربند یک جاده چین متمایز می کند. اعلام ایجاد کریدور هند، خاورمیانه اروپا نشان دهنده موفقیت واشنگتن است که همراه با بروکسل، با چالش ارائه یک جایگزین مناسب برای طرح یک کمربند یک جاده چین دست و پنجه نرم کرده است.

کریدور فوق جلوه ای از یکپارچگی عمیق بین هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همگرایی گسترده ژئوپلیتیک و اقتصادی بین خاورمیانه،جنوب وغرب آسیا است. هند دومین شریک تجاری بزرگ عربستان سعودی است و تجارت دوجانبه آنها به ۵۲.۷۵ میلیارد دلار طی سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ رسید و عربستان را به چهارمین شریک تجاری بزرگ هند ارتقا داد.

علاوه بر این، تجارت بین هند و امارات در سال ۲۰۲۲ به ۸۵ میلیارد دلار افزایش یافت و امارات متحده عربی را به عنوان سومین شریک تجاری بزرگ هند برای سال ۲۰۲۲-۲۳ و دومین مقصد صادراتی آن قرار داد. این کریدور بر وضعیت در حال تحول روابط پاکستان و خلیج فارس نیز تأکید می کند - جایی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی، متحدان دیرینه اسلام آباد، موقعیت اقتصادی و ژئوپلیتیک خود را به سمت هند تغییر داده اند. این تغییر نشان دهنده اعتراف آنها به ظهور هند و نشان دهنده رویاهای آنها در جهان چند قطبی در حال ظهور است.

کریدور هند، اروپا، خاورمیانه و تنوع اقتصادی و یکپارچگی در منطقه خلیج فارس

کریدور هند، خاورمیانه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بیان شد و نشان می دهد که موقعیت کشورهای خلیج فارس - عربستان سعودی و امارات در خط مقدم - فراتر از تولیدکنندگان انرژی صرف است.

خطای استراتژیک است که موقعیت این کشورها را صرفاً از دریچه انرژی درک کنیم، زیرا ریاض و ابوظبی فعالانه به دنبال شرکای جدی تری برای برآوردن نیازهای اقتصادی، فناوری و لجستیکی خود هستند.

این مهم جزء برنامه های جاه طلبانه آنها برای گذار به سوی اقتصادهای متنوع و فراتر از وابستگی به انرژی است. در طی دهه های اخیر واشنگتن موضع تامین انرژی را در قبال کشورهای خلیج فارس حفظ کرده است و کریدور فوق بیانیه ای است که روابط دوجانبه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی چند بعدی است و انرژی یک رکن اصلی بوده اما تنها رکن نیست.

هدف آمریکا با وارد کردن هند به ترکیب ژئوپلیتیک و اقتصادی در خاورمیانه، تغییر مسیر در منطقه خلیج فارس و تبدیل ساختار سلسله مراتبی دوگانه ای که در آن ایالات متحده آمریکا شریک امنیتی مسلط و چین شریک اقتصادی غالب است، می باشد. در حالی که ایالات متحده آمریکا می داند که هند فقط تا حدی با منافع واشنگتن در خاورمیانه و آسیا به طور گسترده تر همسو خواهد شد، بعید است که نفوذ دهلی در خاورمیانه مانند چین منافع ایالات متحده آمریکا را تضعیف کند. مهمتر از آن نفوذ دهلی در منطقه، واقعیت‌های سلسله مراتبی دوگانه خاورمیانه را به دلیل ادغام با عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمرنگ می‌کند.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      0 0
      افتتاح راه آهن شلمچه ایران و بصره عراق و اتصال ریلی چاه بهار به شلمچه یک کریدور راهبردی برای اتصال ریلی آسیای جنوب شرقی-هندوستان-پاکستان-ایران-عراق-سوریه-اروپا می باشد. بایستی توجه داشت که فاصله هند با عربستان، و اسرائیل با ایتالیا، خشکی نیست و بایستی در بدترین شرایط اب و هوایی و گرمسیری اقیانوس هند و شرایط طوفانی دریای مدیترانه اجناس و کالاها را از طریق کشتیرانی بار‌ها سوار و پیاده کنند. ضمن اینکه چین و پاکستان هم در این کریدور نیستند و قطعا در مقابل آن کارشکنی خواهند کرد!