۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
بیمه قالیبافان در انتظار تخصیص بودجه
مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی اعلام کرد

بیمه قالیبافان در انتظار تخصیص بودجه

مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی گفت: بر اساس قانون، سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند هیچ بار مالی فراتر از قوانین بودجه کشور و قوانین بالادستی برای دولت ایجاد کند.

به گزارش بازار، مهدی شکوری در واکنش به قطع بیمه تامین اجتماعی ۲۵۰ هزار قالیباف در کشور گفت: قانون بیمه اجتماعی قالیبافان در سال ۸۸ تصویب شده که به موجب آن دولت به عنوان کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه ۲۰ درصدی از این بیمه است و سهم بیمه شونده در این قانون ۷ درصد در نظر گرفته شده است.
وی افزود: قانون بیمه قالیبافان یا شاغلان در حوزه صنایع دستی متوجه افرادی است که در این حرفه با داشتن کارت مهارت فنی به عنوان پیش نیاز اشتغال مشغول به کار باشند و افرادی که فقط دارای کارت مهارت فنی باشند و درآمد و معیشت آن‌ها از این شغل تامین نشود مشمول این قانون بیمه قالیبافان نخواهند بود.

مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی ادامه داد: بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای مشترک با مرکز ملی فرش ایران در سال ۹۱ تنظیم شد که بر اساس آن مرکز ملی فرش ایران به نیابت از وزارت صمت و سازمان میراث فرهنگی وقت و همینطور سازمان تامین اجتماعی با توافق نامه‌ای سه جانبه باید بازرسی ادواری از بیمه شدگان قالی‌بافی را به صورت مشترک انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه مرجع تایید صلاحیت مشمول بیمه قالیبافی مرکز ملی فرش ایران است ادامه داد: از آنجا که در بدو امر بیمه ۴۵۰ هزار قالیباف بر اساس معرفی مراجع ذی صلاح مانند مرکز ملی فرش و یا اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرش انجام شد در بازرسی‌های ادواری مشخص شد که برخی از این افراد اصلاً قالیباف نبودند یعنی در واقع یک گواهی خلاف یا اظهار خلاف صورت گرفته است.

شکوری ادامه داد: بر اساس ماده ۹۷ قانون تامین اجتماعی اگر فردی گواهی خلافی را ارائه کند و به قصد سوء استفاده و تقلب برای خود و خانواده‌اش از مزایای مقرر در قانون تامین اجتماعی استفاده کند قانونگذار برای آن فرد جزای نقدی دو برابر آن خسارت‌هایی که وارد کرده در نظر گرفته است و حتی در صورت تکرار آن حبس نیز برای آن پیش بینی شده است.

۲۳۰ هزار نفر بیمه قالیبافی دارند
وی گفت: با وجود این قانون در بازررسی‌ها به افرادی برخورد کردیم که واقعاً در این شغل و حرفه اشتغال نداشته اند و یا اگر هم اشتغال داشته اند در یک مقطع خاصی بوده و بعد از آن دیگر اشتغال نداشته اند بنابراین قطع بیمه این افراد لازم الاجرا بود، زیرا قانون اجازه نداده افراد غیر شاغل را به این سامانه را وارد کنیم.

به گفته شکوری هم اکنون حدود ۲۳۰ هزار نفر بیمه قالیباف داریم که از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار نفر از ردیف بیمه شدگان قالیبافی خارج شده‌اند خروج آن‌ها بعضاً به علت بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری بگیر فوت شده‌ای که خانواده مستمری او را دریافت می‌کردند بوده تعدادی هم شغلشان را تغییر دادند یعنی دوره‌ای قالیباف بودند، اما به یک شغل و حرفه دیگر رجوع کردند.

وی گفت: همچنین حدود ۴۵ هزار نفر از قالیبافان توانایی پرداخت حق بیمه‌ها را در تاریخ مورد مورد نظر نداشتند یا فراموش کردند و یا به دلایل دیگر پرداخت نکردند که نباید آن‌ها را به حساب کاستی‌های تامین اجتماعی گذاشت در واقع غفلت و سهل انگاری افراد منجر به قطع بیمه آن‌ها شده است.

وی با اشاره به برخی تمهیدات این سازمان برای بیمه شدگان قالیبافی به منظور جلوگیری از قطع بیمه افزود: برای اطمینان بخشی به بیمه شدگان با توجه به محدودیت بودجه‌ها در امکان جذب باید بتوانیم تعهداتی را که قانونگذار برای بیمه شده مشخص کرده تثبیت کنیم.

بدهی ۱۶ هزار میلیارد تومانی دولت بابت سهم ۲۰ درصدی
وی در پاسخ به سوالی درباره تکلیف حق بیمه پرداختی کسانی که بیمه آن‌ها هم اکنون قطع شده است توضیح داد: مبلغ پرداختی آن‌ها به دلیل ایجاد سابقه محفوظ است، اما در صورتی که ظهارات آن‌ها در مورد اشتغال در قالیبافی خلاف بوده باشد ضمن ابطال سابقه آنها، مبلغ پرداختی آن‌ها نیز باید استرداد داده شود بنابراین سوابق واقعی بیمه شدگان محفوظ است و مادامی که بیمه شده‌ها پرداخت خود را انجام می‌دهند به هیچ عنوان قطع بیمه پردازی نخواهیم داشت.
شکوری با اشاره به میزان بدهی دولت بابت ۲۰ درصد سهم کارفرمای بیمه قالیبافان افزود: امسال ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان بدهی دولت بابت سهم ۲۰ درصدی کارفرمای بیمه قالیبافان است که از ابتدای اجرای قانون بیمه قالیبافان تا پایان امسال برآورد شده است با این حال با وجود محدودیت در بودجه و بدهی دولت، قطع بیمه‌ها را به این موضوع گره نزدیم، بنابراین سابقه بیمه ۲۳۰ هزار نفر بیمه شده با پرداخت سهم بیمه ۷ درصدی ادامه دارد و به رعایت تعهدات قانونی که در قبال آن‌ها وجود دارد ملزم هستیم و بیمه شدگان با خیال راحت می‌توانند استمرار بیمه پردازی را داشته باشند و در زمان معین از حمایت‌های قانونی آن بهره‌مند شوند.

بیمه ۶ هزار بافنده جدید در طرح جایگزینی سال گذشته
مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی با بیا ن اینکه به منظور جلوگیری از قطع بیمه قالیبافان تسهیلات و تمهیداتی را برنامه ریزی کرده ایم افزود: ایجاد تسهیلگری برای بیمه افراد جدید با توجه به بودجه موجود برنامه ریزی شده است که در گام اول افرادی که بر اساس استانداردهای مرکز ملی فرش ایران به عنوان مرجع معرفی قالیبافان حرفه‌ای برای بیمه تشخیص داده شوند جایگزین غیر حرفه ای‌ها می‌شوند.

به گفته شکوری سال گذشته بیش از ۶ هزار نفر به این صورت جذب شده‌اند و امسال هم این کار را ادامه می‌دهیم.

تمدید مهلت حق بیمه برای قالیبافان
وی افزود: درباره زمان مهلت پرداخت حق بیمه نیز برای قالیبافان تمهیداتی را در نظر گرفته ایم و به غیر از مهلت سه ماهه پرداخت حق بیمه یک ماه دیگر را نیز به آن اضافه کردیم یعنی اگر در سه ماه تعیین شده باز هم به هر دلیلی بیمه پرداخت نشد در ماه چهارم نیز می‌توانند حق بیمه خود را پرداخت کنند. همچنین فیش پرداختی خارج از نوبت اگر سه ماه از آن مهلت نگذشته باشد با اینکه قرارداد آن باطل می‌شود، اما خارج از سهمیه‌ها دوباره جذبش می‌کنیم بنابراین ما به دنبال قطع بیمه‌ها نیستیم.

وی گفت: جذب بیمه شدگان جدید خارج از طرح جایگزینی، نیازمند تامین و تخصیص بودجه است، زیرا بر اساس قانون سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند بار مالی فراتر از قوانین بودجه کشور و قوانین بالادستی برای دولت ایجاد کند. اگر دولت بار مالی تخصیص بودجه برای قالیبافان را در تعهدات آینده بپذیرد، سازمان تامین اجتماعی می‌تواند افراد حرفه‌ای مشغول فعالیت در قالیبافی را که به هر دلیلی نتوانستند جذب بیمه شوند و یا در مقطعی بیمه پرداخت کردند و بقیه آن را نتوانستند پرداخت کنند با اولویت جذب این افراد دوباره در مسیر ریل پرداختی بیمه قرار دهد.

مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی افزود: سازمان تامین اجتماعی موظف است متناسب با بودجه تخصیص یافته و اعتبار تخصیص یافته به جذب این بیمه شدگان اقدام کند هر قدر مبلغ این بودجه تخصیصی بالاتر باشد طبیعتاً دامنه شمول این افراد نیز بیشتر می‌شود و مرکز ملی فرش به عنوان متولی معرفی بیمه شدگان جدید بر اساس بانک اطلاعاتی موجود به ترتیب اولویت و اشتغال اقدام می‌کند.

کد خبر: ۲۴۳٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha