۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
ایرانی ترین پتروشیمی کشور در کهگیلویه و بویراحمد| پای شرکتهای دانش بنیان در میان است
گزارش بازار؛

ایرانی ترین پتروشیمی کشور در کهگیلویه و بویراحمد| پای شرکتهای دانش بنیان در میان است

یاسوج- ایرانی ترین پتروشیمی کشور با اشتغالزایی یک هزار نفر، پتروشیمی گچساران است که پس از ۱۹ سال، تیرماه سال جاری به بهره برداری رسید و ۸۳ درصد تجهیزات این پروژه ساخت داخل است.

بازار، صدیقه امیدی: آغاز اجرای پتروشیمی گچساران به سال ۱۳۸۳ برمی گردد که سرانجام در تیرماه سال جاری و با استفاده از توان شرکتهای دانش بنیان کشور، افتتاح شد.

زمانی که تحریم ها بسیاری از طرح ها را با چالش های زیاد مواجه کردند، کمبود اعتبار نیز مزید بر علت شد تا این پروژه همچنان چشم انتظار تکمیل باشد اما در چند سال اخیر تامین تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی این پروژه را به ایستگاه آخر رساند.

مشارکت ۷۰ شرکت ایرانی در طراحی و ساخت پتروشیمی گچساران

پتروشیمی گچساران به‌ عنوان ایرانی‌ ترین الفین کشور نام برده می‌ شود و ۷۰ شرکت ایرانی در طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم این پتروشیمی دخیل بوده اند.

ایرانی ترین پتروشیمی کشور در کهگیلویه و بویراحمد| پای شرکتهای دانش بنیان در میان است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش مهم پتروشیمی در اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: صنعت پتروشیمی، یکی از صنایع اساسی و بزرگ در جهان بوده که نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی دارد.

علی احمد زاده افزود: صنعت پتروشیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی داشته و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و کاهش بیکاری دارد.

وی با بیان اینکه توسعه این صنعت می‌ تواند باعث افزایش صادرات و کاهش وابستگی به واردات محصولات پتروشیمی شود، گفت: پتروشیمی سبب افزایش توانایی تولید و توسعه فناوری‌ های جدید، بهبود سطح زندگی جامعه و افزایش سرمایه‌ گذاری در بخش خصوصی می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: در راستای حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان و توجه ویژه به تولید داخل و بومی‌ سازی شرکت پتروشیمی گچساران، در بخش‌ های مختلف از تجهیزات ساخت کشور استفاده کرده است

استاندار اظهار داشت: در راستای حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان و توجه ویژه به تولید داخل و بومی‌ سازی شرکت پتروشیمی گچساران، در بخش‌ های مختلف از تجهیزات ساخت کشور استفاده کرده است.

ایرانی ترین پتروشیمی کشور در کهگیلویه و بویراحمد| پای شرکتهای دانش بنیان در میان است

احمد زاده افزود: به عنوان مثال، واحد آب، واحد بخار، ‌ایستگاه پمپاژ، مخازن‌ اتان واتیلن و دیگر بخش‌ های پمپ‌ های به کار رفته در صنعت پتروشیمی گچساران، واحد برج‌ های خنک‌ کننده، سوله آتش‌ نشانی، برج‌ های جداسازی، درام، مبدل‌ های حرارتی و بسیاری از تجهیزات دیگر این پتروشیمی، ساخت ایران است.

وی تصریح کرد: ساخت‌ ایستگاه پمپاژ آب خام شرکت پتروشیمی گچساران، طراحی و تأمین این تجهیزات توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

سرمایه‌ گذاری طرح الفین پتروشیمی گچساران ۱.۳ میلیارد یورو بوده است

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سرمایه‌ گذاری طرح الفین پتروشیمی گچساران ۱.۳ میلیارد یورو بوده است.

احسان عسکری افزود: این پتروشیمی سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان را از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ۹۰ کیلومتری دریافت و یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن برش پروپان و سنگین‌ تر را تولید می‌ کند.

ایرانی ترین پتروشیمی کشور در کهگیلویه و بویراحمد| پای شرکتهای دانش بنیان در میان است

وی بیان داشت: تامین تجهیزات این پتروشیمی با استفاده از توان داخلی و متخصصان ایرانی سبب شد که ۲۶۹ میلیون یورو صرفه‌ جویی ارزی داشته باشیم.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد: شرکت پتروشیمی گچساران نخستین شرکتی است که تمام برنرهای آن ساخت ایران است

عسکری افزود: شرکت پتروشیمی گچساران نخستین شرکتی است که تمام برنرهای آن ساخت ایران است.

وی تصریح کرد: پتروشیمی گچساران با استفاده از اتان تولیدی از گازهای همراه نفت، خوراک صنایع پایین‌ دست خود را تامین می‌ کند.

عسکری با بیان اینکه این پتروشیمی نقش مهمی در توسعه اقتصادی شهرستان گچساران دارد، گفت: در زمان ساخت این پتروشمی، سه هزار نفر مشغول به کار شدند و اکنون نیز برای یک هزار نفر به‌ طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.

ایرانی ترین پتروشیمی کشور در کهگیلویه و بویراحمد| پای شرکتهای دانش بنیان در میان است

یک کارشناس صنایع نفتی در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ایران چهارمین تولیدکننده نفت جهان است که دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا را دارد و قدمت صنعت پتروشیمی در ایران به دهه ۱۳۳۰ خورشیدی بر می گردد.

رویا دهقان با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی های صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالای آن است، گفت: با تغییرات شیمیایی و فیزیکی بر روی هیدروکربورهای نفتی و گازی می‌ توان ارزش محصول را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد.

کارشناس صنایع نفتی: اتیلن دومین محصول مهم از تولیدات پایه صنعت پتروشیمی است که سر زنجیره تمامی پلیمرهای اتیلنی و ترکیبات مشتق از آن محسوب می شود و به آن، الفین نیز می گویند

وی افزود: اتیلن دومین محصول مهم از تولیدات پایه صنعت پتروشیمی است که سر زنجیره تمامی پلیمرهای اتیلنی و ترکیبات مشتق از آن محسوب می شود که به آن، الفین نیز می گویند.

دهقان تصریح کرد: اتیلن دومین ماده پر مصرف از مواد پایه صنعت پتروشیمی در جهان است که ماده اولیه برای ساخت طیف گسترده ای از محصولات پلاستیک ها، الیاف، الاستومرها، حلال‌ ها، نرم کننده‌ ها و غیره است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پتروشمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد و در شهرستان گچساران احداث شده است.

ایرانی ترین پتروشیمی کشور در کهگیلویه و بویراحمد| پای شرکتهای دانش بنیان در میان است

کریم روزبهان افزود: در این پتروشیمی، از فناوری‌ های روز دنیا در راستای جلوگیری از خروج پساب مایع از مجتمع و الزامات زیست‌ محیطی استفاده شده است.

پتروشیمی گچساران با استفاده از اتان تولیدی از گازهای همراه نفت، خوراک صنایع پایین‌ دست خود را تامین می‌ کند

وی با بیان اینکه این پتروشیمی، حلقه مهم زنجیره ارزش تبدیل گازهای همراه نفت به محصولات مهم است، گفت: پتروشیمی گچساران با استفاده از اتان تولیدی از گازهای همراه نفت، خوراک صنایع پایین‌ دست خود را نیز تامین می‌ کند.

روزبهان اظهار داشت: صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع بزرگ و استراتژیک در بند سیزدهم سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار بازار، مجتمع پتروشیمی گچساران با دریافت سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ۹۰ کیلومتری، یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن C۳+ (برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند و خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران را نیز تأمین می کند.

کد خبر: ۲۴۲٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha