۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
تبعات تعلل در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم؛ رقم فعلی تکرار می شود؟ | قیمت جهانی گندم افزایش یافت
بازار گزارش می دهد؛

تبعات تعلل در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم؛ رقم فعلی تکرار می شود؟ | قیمت جهانی گندم افزایش یافت

در حالیکه مسئولان در تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید تعلل میکنند، کارشناسان معتقدند این تاخیرها در کنار عدم پرداخت مطالبات، باعث می شود که سال بعد به رقم تولیدی امسال نرسیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که قرار بود روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه در جلسه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید تعیین شود، جلسه مذکور به دلایلی به روز چهارشنبه جاری موکول شد. با این وجود با توجه به اینکه کشاورزی کشور، گندم بنیان است و تعیین نرخ این محصول استراتژیک مبنای قیمت گذاری بسیاری از دیگر محصولات همچون کلزا است لذا چشم همه به این قیمت گذاری است و اهمیت ویژه ای دارد.

از سوی دیگر در حالی که بخشی از مطالبات گندمکاران هنوز پرداخت نشده است برخی معتقدند تعلل در تعیین نرخ خرید تضمینی سال جدید زراعی خود می تواند موجب تردید کشاورزان در کشت شود. به این معنا که به دلایل مختلف از جمله تعلل در اعلام نرخ و عدم پرداخت مطالبات گندمکارن در زمانی که انتظار می رفت می تواند موجب شود برخی کشاورزان به سمت کشت محصولات دیگری غیر از گندم روی بیاورند.

ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور: طبق آنالیزهای صورت گرفته هزینه های تولید هر کیلو گندم در یک واحد متعارف ۲۲۳۰۰ تومان است به علاوه سود ۲۰ درصدی که باید برای کشاورز لحاظ شود

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بر اساس آنالیز صورت گرفته قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم ۲۲۳۰۰ تومان است به علاوه ۲۰ درصدی سودی که برای برای کشاورزان در نظر گرفته شود. لذا در شورای قیمت گذاری باید برای ارقام پیشنهادی رای گیری شود.

صرفا افزایش نرخ خرید تضمینی چاره کار نیست باید بهره وری را بالا برد

ایمانی در پاسخ به این سوال که گندمکاران این قیمت را چگونه ارزیابی می کنند گفت: مسلما کشاورزان به دنبال قیمت بالاتر هستند اما وقتی اگر از منظر کارشناسی و علمی نگاه کنیم باید تعیین نرخ گندم از جهات مختلفی بررسی شود. به این معنا که کشاورزان باید به فکر افزایش بهره وری خود باشند و عملکرد در هکتار را بالا ببرند. به عبارت ساده تر صرفا بالا بردن قیمت نرخ خرید تضمینی فایده ای ندارد.

وی ادامه داد: در حوزه افزایش بهره وری خلا عملکرد وجود دارد که غالبا به دلیل ضعف آموزش و عدم آگاهی و اطلاع کشاورزان است. ضمن اینکه بنیه مالی کشاورزان نیز ضعیف است و نمی توانند حداکثر توان خود را در تولید بگذارند.

ایمانی افزود: به عبارت دیگر گندمکاران تمایل به افزایش بهره وری و کشت دارند اما الان پولی برای تهیه کود، بذر و دیگر نهاده های مورد نیاز ندارند. در حالی که اصلی ترین بحث در کشت قراردادی همین امر است که در شروع فصل دست کشاورزان را بگیرند و در زمان برداشت پول و مبالغ دریافتی را برگردانند. دقیقا همان اتفاقی که پیش از این در مورد کشت پنبه صورت می گرفت.

وی با تاکید بر اینکه آنالیز صورت گرفته بر مبنای هزینه های تولید در یک واحد متعارف است، گفت: میانگین برداشت گندم در هکتار ۴ تن است و لذا بر این اساس قیمت تمام شده محاسبه شده تا همه کشاورزان منتفع شوند.

ایمانی در خصوص شرایط پرداخت مطالبات گندمکاران نیز اظهار داشت: تا الان باید ۱۵۳ هزار میلیارد تومان پرداخت می شد که حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان تا به امروز پرداخت شده و مابقی آن قرار است تا پایان شهریور ماه پرداخت گردد.

قیمت جهانی گندم در هر تن ۱۲ تا ۱۸ دلار افزایش یافت

وی همچنین در خصوص قیمت جهانی گندم نیز گفت: طبق آنچه که گمرک ایران اعلام کرده است متوسط قیمت جهانی هر تن گندم وارداتی ۴۵۲ دلار بوده است. البته در شرایط فعلی با اتفاقاتی که بین اوکراین و روسیه مجددا رخ داد شنیده ها حاکی است قیمت هر تن گندم بین ۱۲ تا ۱۸ دلار افزایش داشته است.

گفتنی است بر اساس آمارهای موجود گندمی که از قزاقستان وارد می شود پایین ترین قیمت را دارد که به ازای هر تن ۳۸۰ دلار است و بالاترین قیمت گندم نیز مربوط به کشورهای اروپایی همچون آلمان، سوئیس و فرانسه است که به دلیل بالا بودن کیفیت آن بالاترین نرخ را دارد.

ایمانی افزود: از سوی دیگر همانطور که می دانید آنالیز هزینه های تولید متاثیر از نرخ تورم است که بر طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده تورم تولید بالای ۵۰ درصد است. لذا چه بر اساس قیمت جهانی و چه بر اساس نرخ تورم تولید اگر محاسبه کنیم باز هم به عدد حدود ۲۲۵۰۰ تومان می رسیم که معتقدیم قیمت منطقی است.

وی با انتقاد از نرخ گذاری که برای نرخ پایه گندم سال زراعی قبل تعیین شد گفت: علیرغم کلیه پیگیری هایی که داشتیم در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نرخ پایه گندم ۱۵ هزار تومان تعیین شد در حالی که باید ۱۷ هزار تومان اعلام می شد. با این وجود سازمان مدیریت نپذیرفت و این ضرری است که از جیب گندمکار پرداخت می شود. ضمن اینکه بی اعتمادی کشاورزان را در پی خواهد داشت.

سایت آماری تحلیلی statista: در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ چین با تولید بیش از ۱۳۷ میلیون تن پیشرو در تولید گندم بود و پس از آن نیز اتحادیه اروپا با حجم تولید بیش از ۱۳۴ میلیون تن در جایگاه دوم قرار گرفت

ایمانی تصریح کرد: با این تفاسیر برای سال زراعی جدید (۱۴۰۲-۱۴۰۳) اگر قصد داریم که به ارقام سال قبل برسیم باید روی قیمت واقعی گندم توافق و اعلام شود.

گفتنی است امسال گندمکاران ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم تحویل سیلوهای دولتی دادند و کارشناسان معتقدند اگر برای سال زراعی جدید قیمت قابل قبولی تعیین نشود به ارقام ذکر شده در تولید گندم نخواهیم رسید. این در شرایطی است که طبق آمارهای سایت تحلیلی Statista در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ چین با تولید بیش از ۱۳۷ میلیون تن پیشرو در تولید گندم بود و پس از آن نیز اتحادیه اروپا با حجم تولید بیش از ۱۳۴ میلیون تن در جایگاه دوم قرار دارد.

کد خبر: ۲۴۲٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قاسم IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      11 0
      من کشاورز که هر ساله دار ندارم خرج اجاره زمین کاشت گندم میکنم گندم تولیدی به دلایلی حتی یک کیلو از آن به کسی جز دولت نفروختم موقع حساب کردن که رسید دولت حاضر نیست که کشاورز حتی سود حداقلی داشته باشد چطور انتظار دارید گندم بکارد یک سال وقت سرمایه اش بزارد روی این کار آخر سال دست خالی برگرد اگر همین پول هر کجای دیگه سرمایگذاری میکرد حالا چند برابر بود پارسال این موقع دامدار ها بخاطر اینکه دولت نهاده بهشون نداد گله های خودشون حراج کردن سال گذشته قیمت یک راس بز ۱میلیون بود امسال نزدیک ۸میلیون کشاورزی که ۸۰۰میلیون سرمایگذاری گندم کرد میتوانست ۸۰۰بز بخرد حالا بفروشد حالا حساب کنید چقدر سود میکرد اما گندم کاشت دولت بردش بدون سود پولش نداد
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      8 0
      دیگه فایده ای نداره شما هنوز تو نرخه ۱۵یا۱۷ مانده اید میرین برا نرخه ساله دیگه
    • عزی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      2 0
      کاشت گندم واسه کشاورز اجاره کار ضرر بود چرا دولت بخاطر ناتوان بودن در تأمین پول گندم همه فشار به کشاورز بده این یعنی ضایع کردن حق کشاورزان میباشد اگر توان خرید ندارید چرا ‌کشاورز مجبور به تحویل گندم به دولت می‌کنید خیانتی که دولت در حق کشاورزان کرد اصلا قابل قبول نیست. هیچ کشاورز راضی نیست