۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
افزایش قیمت آهن با کاهش تولید ورق

افزایش قیمت آهن با کاهش تولید ورق

بازار آهن و فولاد روز گذشته با روند افزایش نسبی در برخی از حوزه‌ها همراه بود اما قیمت روز آهن در شماری از شرکت‌ها همچنان ثابت بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن و فولاد روز گذشته با روند افزایش نسبی در برخی از حوزه‌ها همراه بود اما قیمت روز آهن در شماری از شرکت‌ها همچنان ثابت بود و شماری از مبادی فروش نیز کاهش قیمت داشتند.

نرخ ارز که ابتدای هفته به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده بود روز گذشته کمی عقب‌نشینی کرد و مجددا به کانال ۴۹ هزار تومانی برگشت، در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله شد.

روند قیمت‌ روز آهن در بازار داخلی
قیمت میلگرد روز نرخ پیشنهادی دیروز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد در برخی مبادی فروش افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی مشاهده شد. قیمت میلگرد نیشابور بدون تغییر در هر کیلو ۲۴ هزار و ۵۱۰ تومان اعلام شد و قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها ثابت بود و در برخی سایزها افزایش داشت به طوری که قیمت میلگرد ۱۶ اصفهان با ۱۰۰ تومان افزایش در هر کیلو حدود ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت تیرآهن عمدتا بدون تغییر و ثابت اعلام شد. قیمت تیرآهن ذوبی در برخی سایزها کاهش داشت و قیمت تیرآهن ظفربناب در برخی سایزها افزایش داشت. قیمت تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان دیروز نسبتا ثابت بود و در هر شاخه حدود ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد. قیمت نبشی ناب تبریز هم در کلیه ضخامت‌ها ثابت بود.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق اسیدشویی، قیمت ورق آجدار و سایر ورق‌های گرم عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت ورق سیاه مبارکه بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت وق گالوانیزه در غالب مبادی فروش بن ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت، قیمت ورق رنگی شیروانی عمدتا ثابت اعلام شد و قیمت ورق آهن روغنی در غالب شرکت‌ها بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت.

قیمت قوطی آهن، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل Z و سایر پروفیل‌ها با افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود اما ثبات قیمت هم در برخی کارخانه‌ها مشهود بود. قیمت پروفیل نیکان با ۵۰۰ تومان افزایش در هر کیلو به ۳۶ هزار تومان رسید و قیمت پروفیل تهران با ضخامت ۲ میلیمتر هم با افزایش ۲۰۰ تومانی در هر کیلو حدود ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت لوله داربست، قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

به عقیده برخی دلیل افزایش قیمت قوطی آهن دیروز را ناشی از انتشار خبری مبنی بر کاهش تولید ورق گرم و سرد دانستند که از اتمام محصولات اولیه ناشی می‌شد.

طبق این خبر عدم تامین انرژی برای صنایع استراتژیک و کاهش تولید ورق گرم و سرد، خطر التهاب در بازار محصولات فولادی را افزایش خواهد داد.

در ماه‌های اخیر، محدودیت‌های برق به صنایع آسیب‌های زیادی وارد کرده و تولید و درآمد را کاهش داده است. اما تداوم این محدودیت‌ها باعث نگرانی از کاهش تولید محصولات گرم و سرد به دلیل تمام شدن مواد اولیه شده است.

بنابراین، تأمین انرژی برای واحدهای صنعتی استراتژیک باید در اولویت قرار گیرد؛ زیرا کاهش تولید احتمالی محصولات گرم و سرد منجر به افزایش قیمت‌ آهن آلات و تأثیرات منفی خواهد شد.

کاهش معاملات بورس با محدودیت صادرات
در همین زمینه علی اسکینی کارشناس فولاد به تحلیل وضعیت معاملات محصولات فولادی در بورس کالا پرداخت. وی اعلام کرد که در چهار ماهه اول امسال حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به حدود ۴.۵ میلیون تن رسید و ۲.۲ میلیون تن از آن معامله شد که نشان از رشد قابل توجه نسبت به سال گذشته دارد.

این افزایش به وجود آمده در حالی است که تقاضای مناسبی برای محصولات فولادی در بورس کالا وجود ندارد که دلیل آن کاهش صادرات و محدودیت‌های موجود در آن است.

او همچنین به بهای تمام شده محصولات فولادی اشاره کرد و تأثیر هزینه‌های انرژی و نرخ دلار بر روی آن بررسی کرد. اسکینی توضیح داد که با توجه به افزایش هزینه‌های انرژی و افزایش نرخ دلار، قیمت‌های محصولات فولادی تغییری نکرده و در واقع در همان حدی که در سال گذشته بوده است.

در پایان، او اشاره کرد که با وجود تلاش‌های بورس کالا برای کنترل قیمت‌ها، هزینه‌ها در صنعت فولاد همچنان با نرخ دلار رشد کرده و این باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌های فولادی شده است.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز در بورس کالا، ۲۴۴ هزار و ۸۸۰ تن محصولات فولادی عرضه می‌شوند. همچنین ۱۸۸ هزار و ۸۸۰ تن شمش بلوم با افزایش یک درصدی در قیمت و ۱۸ درصد افزایش در حجم عرضه، معامله می‌شوند.

در معاملات امروز، ۳۱ هزار تن تختال C با قیمت پایه ۱۹۳ هزار و ۵۰۰ ریال در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. همچنین ورق رنگی ۶ هزار تن با قیمت پایه ۴۵۱ هزار و ۸۰۳ ریال عرضه خواهد شد. در ادامه، ۷ هزار تن ورق سرد B با قیمت ۳۱۳ هزار و ۵۱۶ ریال قابل خرید است. همچنین ۷ هزار تن ورق قلع اندود با قیمت پایه ۴۲۰ هزار و ۴۵۰ ریال عرضه می‌شود، و در پایان، ۵ هزار تن ورق گالوانیزه G با قیمت پایه ۳۸۸ هزار و ۹۶۵ ریال معامله خواهد شد.

در بازار بورس کالا، شمش بلوم از اوایل مرداد ماه با قیمت پایه میانگین ۱۸ هزار و ۶۳۲ تومان شروع به معامله نمود و تا امروز که نرخ پایه آن به ۲۰ هزار و ۱۶۳ تومان رسیده است. این رشد قیمتی حدود ۱۵۳۰ تومان در هر کیلوگرم را نشان می‌دهد.

تا زمانی که تجار اجازه معامله‌ی خرید و فروش شمش با لغو بهین یاب در بورس کالا داشته باشند و قیمت‌های واقعی معاملات ال سی در بورس مشخص نشود، شاخص نرخ پایه شمش و سایر محصولات زنجیره تامین به این نحو تعیین می‌شود. در نتیجه، روند قیمت‌گذاری در بورس برای محصولات فولادی قابل پیش‌بینی خواهد بود، مگر اینکه تغییراتی در این مکانیزم اعمال شود. نرخ صادراتی شمش به میزان حدود ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار بر تن است که معادل حداکثر ۴۵۰ دلار درب کارخانه می‌شود.

کد خبر: ۲۴۲٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha