۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
تهران ظرفیت تاسیس بنگاه املاک جدید را ندارد | اعمال تشدید نظارت ها
نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در گفتگو با بازار:

تهران ظرفیت تاسیس بنگاه املاک جدید را ندارد | اعمال تشدید نظارت ها

تهران- اتحادیه املاک داران تهران عقیده دارد که این شهر ظرفیت تاسیس بنگاه املاک جدید را ندارد چرا که همین میزان بنگاه املاک جدید هم این روزها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

مرجان شرف- بازار: تعداد بالای بنگاه های املاک و عدم رونق در بازار خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن باعث شده تا دست اندر کاران اتحادیه مربوطه را به فکر بازبینی جوازهای کسب و بررسی مدارک این بنگاه ها بیندازد. پرسش های دیگری نظیر سرانجام طرح مالیات بر خانه های خالی و کمیسیون بنگاه ها ما را بر این داشت تا با داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران گفتگو داشته باشیم:

* در مورد بازبینی جوازهای کسب و بررسی مدارک بنگاه های املاک توضیح بفرمایید؟

تغییر رویکردها و سیاست ها در صنف ما باعث شد تا کسانی که پروانه کسب دارند مورد بازبینی دوباره قرار بگیرند بازرسی‌ ها تشدید شد و در رابطه با بررسی پروانه کسب بعضاً بازرسان مراجعه چند باره به بنگاه ‌ها را داشتند که که این موضوع باعث ناراحتی آنها شده است.

تعداد بسیار زیادی از بنگاه ها پروانه کسب نداشتند اما در این حوزه فعال بودند این تعداد زیاد و بی ‌قانونی‌ ها باعث روی دادن اتفاقاتی در بازار مسکن شد که حاکمیت را مجاب کرد تا بازرسی ‌هایی در این مورد انجام بشود قانونی هم جهت ساماندهی وضع شد که در ابتدا در مورد بنگاه‌ های املاک فاقد پروانه‌ ی کسب اجرا خواهد شد.

* با توجه به اینکه در فصل جابجایی مستاجران قرار داریم رونق بازار مسکن را چطور می‌ بینید؟

فصل جابجایی تنها در قسمت اجاره بوده و در بخش فروش مدتی است که دچار رکود هستیم افزایش و سنگینی قیمت ‌ها باعث شد تا مقدار ترنور مالی « جمع هزینه ها با میزان فروش » همکاران بسیار کم و کاهشی باشد و از طرفی سنگینی و افزایش قیمت‌ های اجاره باعث شد تا قراردادهای آنچنانی از لحاظ اجاره امسال عاید بنگاه‌ های املاک نشود و نقل و انتقالات خیلی کم انجام می‌ شود.

امروز بسیاری از مردم چه مستاجران و صاحبان و مالکان بر حسب نیاز اجتماعی خانواده خود، خانه مناسب پیدا نکرده و مجبور هستند که بر اساس توان مالی خانه تهیه کنند

* پدیده گرانی‌ باعث شده مستاجران از شمال شهر به جنوب شهر کوچ کنند و طبیعتاً از جنوب شهر به حومه، این مسئله چه تاثیری بر فرهنگ، بر جامعه و بر شهر خواهد گذاشت؟

امروز بسیاری از مردم چه مستاجران و صاحبان و مالکان بر حسب نیاز اجتماعی خانواده خود، خانه مناسب پیدا نکرده و مجبور هستند که بر اساس توان مالی خانه تهیه کنند اگر خانواده‌ ای در سال ‌های قبل در منطقه ‌ای از تهران زندگی می ‌کرده افزایش قیمت ‌ها طوری شده که دیگر این خانواده توان اقامت در آن منطقه را ندارند.

در دوران کرونا به مدت چند سال اتفاقی افتاد که طبق قانون حاکمیت این قدرت را به مستاجران داد، می ‌توانستند در همان منازل خود اقامت داشته باشند اما پس از کرونا رفته رفته قیمت‌ ها واقعی و این قانون به فراموشی سپرده شد دیگر بسیاری از مستاجران نتوانستند بر اساس منوال قبل در خانه یا محل سابق خود سکنا گزینند.

* این موضوع چه تبعاتی برای مناطقی که مستاجران به آنجا کوچ می‌ کنند می گذارد؟

بهتر این است که افرادی که در هر منطقه زندگی می ‌کنند بتوانند نیازهای ملکی خود را در همان محله برآورده سازند اما امروزه افراد بر اساس توانمندی مالی باید خانه خود را انتخاب کند و اینکه کسی سال‌ ها در یک محل بوده به اجبار باید تغییر مکان دهد اصلاً خوب نیست چرا که فرهنگ ‌ها هم گاهی در دو نقطه از یک شهر با هم بسیار متفاوت است.

* نظرتان راجع به طرح مالیات بر خانه‌های خالی چیست؟

باید ابتدا مشخص شود که چه میزان خانه خالی دست افراد حقیقی است باید این قانون در جهتی هدایت شود که تعداد خانه‌ های خالی که توسط بانک‌ ها نگهداری می ‌شود مشخص و عرضه شود. هنگامی که خانه ساخته می ‌شود یک سرمایه ‌گذاری انجام شده است که این سرمایه ‌گذاری دو حالت دارد یا باید به بازار فروش برود یا وارد بازار اجاره شود اینکه یک فردی ملکی را ساخته اما منافع آن را برای خودش حبس کند کار صحیحی نیست در هیچ کشوری هم این اجازه داده نمی ‌شود. یکی از مهمترین بازارهای سرمایه ‌گذاری، بازار ملک و مسکن است تولید مسکن می ‌تواند ابزار مناسبی در راستای به تناسب رسیدن قیمت‌ ها باشد.

* با توجه به کمیسیون بنگاه‌های املاک و افزایش قیمت‌ها آیا نیاز به بازبینی در مقدار کمیسیون است؟

کمیسیون در حال حاضر نیم درصد است از هر معامله و از آنطرف با افزایش قیمت‌ها، اینطور نیست که درآمد بنگاه‌های املاک از کمیسیون یک درآمد بسیار زیاد باشد چرا که تعداد معاملات کاهش پیدا می ‌کند و باعث چسبندگی معاملات خواهد شد بعضاً دیده شده بنگاه املاکی در ماه یک قرارداد هم ندارد.

* در خبرها آمده از تعداد زیاد بنگاه‌های املاک شکایت کرده بودید و گلایه داشتید. پس اگر جوانی برای شروع کار بخواهد به سمت تاسیس یک بنگاه املاک بیاید باید چه کند؟

تاسیس بنگاه املاک در هر محله باید بر اساس نیاز مردم آن منطقه صورت بگیرد درست است تعداد جوانان بسیار است و تعداد بیکاری هم بالا، این دلیل نمی‌ شود که اگر جوانی بیکار است و در منطقه نیاز به تاسیس بنگاه املاک نداریم به این سمت وارد شود. بنگاه املاک به صورت مستقیم مرتبط است با پرهزینه ‌ترین مورد در سبد کالای خانواده که همان تامین مسکن است.

باید شغل و صنف بنگاه املاک را بسیار متفاوت ‌تر از شغل‌ های دیگر بدانیم زیرا با نیازهای اولیه خانواده‌ ها درگیر است و صرف اینکه بخواهیم کار برای جوانان ایجاد کنیم و جوان را وارد این صنف کنیم اشتباه است جوان باید در اصناف دیگر دنبال کار بگردد موضوع، موضوعی خطرناک است و نمی ‌توانیم با مسکن مردم شوخی کنیم.

کد خبر: ۲۴۲٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      1 0
      سلام. بالا ترین درآمدها از دلالان است. به چند دلیل .گرفتن کمیسیون.نوشتن قرار داد غلط که بتوانند از مستاجر ومالک پول بیشتری بگیرند.شیرینی گرفتن در چندین مرحله. اشتغال زایی برای دلال بازی وکلاه برداری. هر کاری که دلالان می خواهند انجام می دهند.
    • م IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      2 1
      سلام خسته نباشید مشاوراملاک باید وکیل دادگستری باشد و دولت وقوه‌قضاییه و راه وشهرسازی و ثبت اسناد واملاک باید قولنامه ها راجمع‌کنند وسند‌تک‌برگ‌بدهند
    • م IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      2 1
      سلام خسته نباشید چرا دولت وقوه‌قضاییه و راه وشهرسازی و ثبت اسناد املاک وپلیس‌اماکن‌به‌خانه هاسند‌تک‌برگ‌نمی‌دهد که مشخص بشود‌دلال‌چه‌کسانی ‌هستند
    • احسان IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      0 0
      به زمین و مسکن قولنامه کل کشور استانها شهرها روستاها زمینهای قطعه ای قولنامه ای مردم سند تک برگو اجازه ساخت رایگان بدین دقیق مشخص میشه کیا دلال کی مصرف کنده هست هم افزایش ساخت و ساز مسکن بیشتر میشه