۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
تحویل بیش از ۶ هزار واحد مسکونی تا پایان ۱۴۰۲؛ ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی ۳۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن
مدیرعامل شرکت توسعه گران عمران مطرح کرد

تحویل بیش از ۶ هزار واحد مسکونی تا پایان ۱۴۰۲؛ ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی ۳۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن

اسماعیلی مدیرعامل شرکت توسعه گران عمران به بازار گفت: از ابتدای امسال ۳ هزار و ۲۷۸ واحد مسکونی تحویل متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن شده است و تا پایان سال نیز، ۳ هزار واحد دیگر تکمیل و تحویل می شود.

بازار؛ گروه ایران: به تازگی بیش از هزار واحد مسکونی از تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با وزارت راه و شهر سازی در طرح نهضت ملی مسکن طی مراسمی به متقاضیان تحویل شد؛ واحد هایی که در پنج استان کشور از جمله در استان های قزوین، یزد، زنجان، سمنان و اردبیل در واحدهای ۲ تا پنج طبقه ساخته شد و در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

در خصوص برنامه های آینده شرکت توسعه گران عمران به عنوان بازوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن محمد جواد اسماعیلی مدیرعامل این شرکت در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در خصوص پیشرفت اجرای پروژه نهضت ملی مسکن که ستاد اجرایی متعهد به ساخت و تحویل آن ها به متقاضیان شده بفرمایید توضیح دهید در چه مرحله ای قرار دارد؟

شرکت توسعه گران عمران به عنوان کار گزار وزارت راه در نهضت ملی مسکن و به نمایندگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در تفاهم نامه اولیه با وزارت راه، ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی را متعهد شده است. از این تعداد واحد، عملیات اجرایی ۳۵ هزار واحد شروع شده و در حال حاضر نیز پیشرفت فیزیکی ساخت واحدها به بیش از ۴۴ درصد رسیده است.

* چه تعداد واحد تاکنون افتتاح و تحویل متقاضیان شده و بر اساس زمان بندی برنامه های اجرایی تان چه تعداد دیگر تا پایان سال به مرحله بهره برداری و تحویل می رسد؟

از مجموع واحدهای در دست اجرا، اردیبهشت ماه امسال ۲ هزار واحد تکمیل و به متقاضیان تحویل شد که اکنون نیز در آن واحدها ساکن شده اند. همچنین روز گذشته نیز طی مراسمی هزار و ۲۷۸ واحد دیگر تحویل متقاضیان شد و انتظار می رود تا پایان امسال نیز ۳ هزار واحد دیگر تکمیل و آماده تحویل شود. بر اساس زمان بندی و پیشرفت فیزیکی پروژه نیز کلید مابقی واحد هایی که عملیات اجرایی آن ها شروع شده تا پایان سال ۱۴۰۳ به دست متقاضیان خواهد رسید.

* بفرمایید در مسیر ساخت واحدها با چه چالش هایی رو به رو بودید و چقدر ساختمان های ساخته شده از سوی شرکت توسعه گران عمران در نهضت ملی مسکن مشابه ساختمان های مسکن مهر است؟

هرچند مشکلات متعددی در حین اجرای پروژه ها داشتیم و در برخی از موارد در صدور پروانه ها، صدور مجوزهای نظام مهندسی، اخذ تسهیلات بانکی و آورده متقاضی مشکلاتی بود اما شکر خدا با همراهی وزارت راه و همراهی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منابعی در اختیار این پروژه ها قرار گرفت که خیلی سریع مشکلات را مرتفع کرد. همچنین با همراهی خوبی که در همه بخش ها شاهد بودیم موفق شدیم تعداد قابل توجهی از واحدها را افتتاح و کلید آن ها را تحویل متقاضیان دهیم.

هرچند برداشت مردم از پروژه های نهضت ملی مسکن همچون مسکن مهر ساختمان هایی با معماری های خاص و ظاهر سیمانی و ساده است اما در پروژه های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نمای همه ساختمان ها سنگ و آجر است

به طور کلی پروژه هایی که متولی ساخت آن ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است از کیفیت اجرا و مصالح خیلی خوبی برخوردار هستند. هرچند برداشت مردم از پروژه های نهضت ملی مسکن همچون مسکن مهر ساختمان هایی با معماری های خاص و ظاهر سیمانی و ساده است اما در پروژه های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نمای همه ساختمان ها سنگ و آجر است و در طراحی آن ها از معماری اسلامی بهره گرفته شده است.

همچنین طرح کاشی فیروزه ای در نما به کار گرفته شده که نمادی از معماری اسلامی است. علاوه بر این طبقات واحدها نیز خیلی زیاد نیست، به طوری که در برخی از مناطق همچون مهریز یزد و قزوین متناسب با بافت و فرهنگ منطقه واحدهای تک طبقه و دو طبقه احداث شده که متناسب با معماری اسلامی و زندگی و فرهنگ ایرانی است.

* بفرمایید چه تعداد از ساختمان های ویلایی که در نهضت ملی مسکن احداث شد مورد افتتاح قرار گرفت و تحویل متقاضیان شد؟

اولین واحدهای ویلایی نهضت ملی مسکن که تحویل متقاضیان شد ۱۷۴ واحدی است که در مهریز یزد قرار دارد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام متولی ساخت آن ها بود. نکته قابل توجه این است که همانطور که رهبر معظم انقلاب نام دانش بنیان را برای ۱۴۰۱ برگزیدند؛ از محصولات دانش بنیان در بخش عمده ای از مصالح ساختمانی استفاده شد و همین پروژه هایی که روز گذشته نیز افتتاح شد با بهره گیری از دانش فنی و محصولات دانش بنیان ایرانی ساخته شده اند.

علی رغم اینکه شاید این ذهنیت وجود داشته باشد که محصولات دانش بنیان هزینه های اولیه ساخت را افزایش می دهد اما ستاد این هزینه ها را متقبل شد و پروژه ها را با محصولات دانش بنیان انجام داد تا ضمن افزایش کیفیت حمایتی از تولیدات ملی و دانش بنیان هم داشته باشد.

* به کیفیت سازه های ساختمانی اشاره کردید، بفرمایید شرکت توسعه گران عمران در ساخت واحد ها از چه استاندارد هایی پیروی می کند و چقدر مسائل کیفی در ساختمان ها رعایت می شود؟

امسال به نام مهار تورم و رشد تولید مزین شده و همانطور که می دانید ۷۰ درصد هزینه های ساخت مسکن صرف مصالح می شود؛ هزینه ای که صرف می شود به بخش تولید می رود و همه مصالح نیز درجه یک و استاندارد ایرانی هستند. بنابراین بر استاندارد مصالح تاکید ویژه ای داریم و می توانیم ادعا کنیم و کیفیت مصالح و سازه ها نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار است بلکه خیلی بیشتر از استانداردهای سازمان نظام مهندسی است.

برخی از مدیران شهر سازی و وزارت راه که به پروژه ها سر زدند، اذعان کردند که کیفیت پروژه ها نسبت به سایر پروژه های نهضت ملی مسکن بسیار بیشتر است

بنابراین وقتی متقاضیان نیز واحدها را تحویل گرفتند اغلب از کیفیت ساخت ابراز رضایت کردند. همچنین برخی از مدیران شهر سازی و وزارت راه که به پروژه ها سر زدند، اذعان کردند که کیفیت پروژه ها نسبت به سایر پروژه های نهضت ملی مسکن بسیار بیشتر است.

* چقدر زیرساخت های محل های جانمایی پروژه نهضت ملی مسکن فراهم بود و چقدر ستاد در تکمیل آن ها نقش دارد؟

واحد هایی که به متقاضیان تحویل دادیم به صورت کامل آماده شدند؛ به طوری که پیش از تحویل پیگیری کردیم معابر و راه های منتهی به ساختمان آسفالت شود. وزارت نیرو هم همراهی خیلی خوبی داشت و روشنایی منطقه را تامین کرد. همچنین آب، برق و گاز واحدها تکمیل شده که یک ارزش افزوده خیلی خوبی برای مردم ایجاد کرده است.

هرچند امید داریم متقاضیانی که برای این واحدها ثبت نام کردند خودشان از واحدها استفاده کنند و برنامه ای برای فروش نداشته باشند اما اگر چنین هدفی هم داشته باشند به قدری در منطقه ارزش افزوده ایجاد شده که قیمت ساختمان حداقل به ۲ برابر افزایش یافته است. برای مثال اگر واحدی به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان به متقاضیان تحویل شده، الان بیش از ۲ میلیارد تومان ارزش روز آن ساختمان است.

البته این رقم در برخی از مناطق فراتر می رود و برای مثال در استان زنجان واحدهای ساخت ستاد در نهضت ملی مسکن اکنون بیش از ۳.۵ میلیارد تومان ارزش دارند و امکان خرید و فروش آن ها هم فراهم است اما همانطور که اشاره کردم امیدواریم متقاضیانی که ثبت نام کردند خودشان از واحدها استفاده کنند و ساکن شوند.

* در حال حاضر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با بازوی خود یعنی شرکت توسعه گران عمران تحت عنوان نهضت ملی مسکن در چند استان در حال فعالیت است و چه برنامه توسعه ای را در آینده دارید؟

شرکت توسعه گران عمران در حال حاضر در ۲۷ استان پروژه نهضت مسکن را اجرایی می کند و فقط اکنون در چند استان معدود پروژه نداریم که برنامه تفاهم نامه افزایش واحدها را در دست داریم. بنابراین امید است به زودی در آن استان ها هم ساخت واحدهای جدیدی را شروع کنیم. در این ۲۷ استان نیز حدود ۳۵ هزار واحد در حال اجرا است و تا پایان امسال نیز به لطف خدا و کمک مردم ۳ هزار واحد دیگر تحویل متقاضیان می شود.

کد خبر: ۲۴۲٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha