۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
آشنایی با مفهوم ماینینگ در دنیای ارز دیجیتال و ماینر ارزهای دیجیتال

آشنایی با مفهوم ماینینگ در دنیای ارز دیجیتال و ماینر ارزهای دیجیتال

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از کریپتوکارنسی‌ها وجود دارد. شما می‌توانید به‌عنوان یک تریدر، در این بازار فعالیت کنید یا با استخراج ارزهای دیجیتال، یک منبع درآمد غیرفعال برای خودتان ایجاد کنید.

به گزارش بازار، روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از کریپتوکارنسی‌ها وجود دارد. شما می‌توانید به‌عنوان یک تریدر، در این بازار فعالیت کنید یا با استخراج ارزهای دیجیتال، یک منبع درآمد غیرفعال برای خودتان ایجاد کنید. درواقع Mine کردن روشی است که در سال ۲۰۰۸، پس از معرفی بیت کوین به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری به‌منظور تأیید تراکنش‌های این دارایی طراحی شد.

در ابتدا شما می‌توانستید با یک سیستم خانگی، مقدار زیادی BTC ماین کنید، اما با گذشت زمان و افزایش میزان سختی شبکه و تعداد کاربران، این کار سخت‌تر و پیچیده‌تر شد و برای انجام آن به سخت‌افزارهای قوی‌تری نیاز بود. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که ماینر چیست؟ انواع آن و پارامترهایی که برای انتخاب باید به آن‌ها توجه شود را بررسی کنیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی مفهوم ماینینگ ارز دیجیتال

قبل از پاسخ به سوال ماینر چیست اجازه دهید کمی درمورد ماین کردن رمز ارزهای بیشتر توضیح دهیم. ماین کردن فرایندی است که در آن ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین توسط افراد یا شرکت‌ها با استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوترها استخراج می‌شوند.

در ماینینگ، کامپیوترها به حل مسائل ریاضی پیچیده و تراکنش‌های شبکهٔ ارز دیجیتال می‌پردازند. وقتی یک کامپیوتر موفق به حل یک مسئلۀ ریاضی می‌شود، تراکنش‌های جدیدی به زنجیرۀ بلوکی (Blockchain) اضافه می‌شود و کاربری که کامپیوتر را اجرا کرده، به‌عنوان "ماینر" معروف می‌شود و برای پاداش، بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال دریافت می‌کند.

دلیل استفاده از این روش، تایید تراکنش‌های انجام‌شده به‌منظور جلوگیری از اقداماتی نظیر کلاه‌برداری و افزایش امنیت است.

ماینر چیست؟

افراد یا دستگاه‌هایی که در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال مشغول به‌کار می‌شوند. وظیفۀ آن‌ها حل مسائل ریاضی پیچیده و تأیید تراکنش‌ها در شبکه‌های رمزارز موردنظر است. وقتی یک ماینر موفق به حل یک مسئلۀ ریاضی خاص می‌شود و تراکنش‌های جدید به زنجیرۀ بلوکی (Blockchain) اضافه می‌شود، به‌عنوان پاداش برای این کار، توکن حاکمیتی آن شبکه را دریافت می‌کند. به عبارت دیگر، Miner نقش اساسی در امنیت و ادامۀ عملکرد شبکه‌های ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند و در عوض پاداش آن دریافت می‌نماید.

به‌عنوان مثال درمورد بیت کوین، ماینرها مسائل ریاضی خاصی را با استفاده از "Proof of Work" (اثبات کار) حل می‌کنند و برای پاداش، بیت کوین دریافت می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب نوع دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید، به نوع رمزارز و شبکۀ آن بستگی دارد.

ماینر

انواع دستگاه میانر چیست؟

در حال حاضر ماینرها در شبکه‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند. شما باید بسته به نوع ارز دیجیتالی که قصد استخراج آن را دارید، از یک دستگاه خاص استفاده کنید. در این بخش انواع دستگاه‌های موجود در بازار را به شما معرفی کرده و توضیحات مختصری درمورد هرکدام ارائه می‌دهیم:

ASCI

نوعی دستگاه ماینر که برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و... به‌کار می‌رود. ASIC به معنای مدار مجتمع تخصصی برای استخراج است. این تجهیزات برای انجام فرایند ماینینگ با یک الگوریتم خاص طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند. برخی از ویژگی‌های آن‌ها عبارتند از:

  • عملکرد بالا؛
  • مصرف انرژی کم؛
  • طراحی تخصصی برای استخراج رمز ارزی خاص.

GPU

دستگاهی که از کارت‌های گرافیک کامپیوتر برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. GPU Miner از قابلیت پردازش تصاویر و گرافیکی کارت‌های گرافیک بهره می‌برند تا مسائل ریاضی پیچیده مرتبط با استخراج ارزهای دیجیتال را حل کنند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های این دستگاه اشاره می‌کنیم:

  • انعطاف‌پذیری؛
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه؛
  • مصرف انرژی متوسط.

FPGA

دستگاه FPGA Miner از تکنولوژی (Field-Programmable Gate Array) برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر استفاده می‌کند. درواقع این ماینر یک نوع مدار مجتمع تخصصی است که قابلیت برنامه‌ریزی مجدد دارد و می‌توان آن را برای انجام ماموریت‌های مختلف محاسباتی تنظیم کرد، یعنی شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، تراشه‌های موجود در دستگاه را تعویض کنید. بخی از ویژگی‌های این دستگاه عبارتند از:

  • قابلیت برنامه‌ریزی و تنظیم مجدد؛
  • امکان تعویض قطعات؛
  • قدرت هش بالا؛
  • مصرف برق مناسب.

CPU

اولین نسل از ماینرهایی که کاربران در ابتدای ظهور بیت کوین از آن برای استخراج این ارز دیجیتال استفاده می‌کردند. اما با افزایش سختی شبکه و افرادی که به‌عنوان ماینر فعالیت می‌کردند، قدرت این تجهیزات برای حل مسائل پیچیده کافی نبود. به همین دلیل رفته‌رفته استفاده از آن‌ها منسوخ و دستگاه‌های جدید با قدرت بیشتری به بازار عرضه شد. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین ویژگی این دستگاه ماینر، قیمت ارزان آن است.

دستگاه ماینر

معیارهای خرید ماینر چیست؟

در این بخش قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم که معیارهای یک ماینر چیست؟ اگر شما قصد دارید با استفاده از این روش درآمدی غیرفعال برای خود ایجاد کنید، باید به موارد مختلفی در هنگام خرید یک دستگاه توجه کنید. در غیر این صورت، ممکن است بازدهی مدنظرتان را کسب نکنید و سرمایۀ شما در معرض خطر قرار گیرد:

قدرت پردازش

در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی توسط شرکت‌های سازندۀ ماینر به بازار عرضه می‌شود که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از موارد مهمی که در هنگام خرید این تجهیزات باید به آن توجۀ ویژه‌ای داشته باشید، هش ماینر است. هرچه این میزان بیشتر باشد، Miner خریداری‌شده توان پردازش تعداد عملیات بیشتری در یک ثانیه را دارد.

مصرف انرژی و بازدهی

میزان برق مصرفی دستگاه و بازدهی آن یکی از عوامل مهمی است که تأثیر مستقیمی روی سود به‌دست آمده دارد. به دنبال دستگاهی باشید که مصرف انرژی کمتری داشته باشد تا هزینه‌های جانبی شما را کاهش دهد. به این نکته توجه داشته باشید که چنین دستگاه‌هایی آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کنند.

قیمت دستگاه

بودجه یک از پارامترهای تعیین‌کننده در انتخاب دستگاه است. شما باید ابتدا میزان سرمایۀ خود را مشخص کنید و در نهایت با بررسی مدل‌های مختلف ماینر، بهترین گزینه را خریداری کنید. در هنگام جست‌وجو و بررسی، حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که هزینۀ تعمیر و نگه‌داری ماینر مدنظر شما چقدر است.

آشنایی با مفهوم ماینینگ در دنیای ارز دیجیتال و ماینر ارزهای دیجیتال

جمع‌بندی

اگر به کسب درآمد از طریق استخراج ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستید، باید قبل از هر اقدامی، اطلاعات و دانش خود را درزمینۀ دستگاه‌های Miner افزایش دهید. در این مقاله به سوال ماینر چیست؟ پاسخ دادیم.

کد خبر: ۲۴۲٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha