۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
سهم گروه ۲۰ از اقتصاد جهانی چقدر است؟

سهم گروه ۲۰ از اقتصاد جهانی چقدر است؟

نشست سران گروه ۲۰ به میزبانی هند از روز گذشته(شنبه) آغاز شد به این امید که بزرگترین اقتصادهای جهان بتوانند بر سر چالش‌هایی که اقتصاد جهانی را دچار رکود کرده، با یکدیگر به توافق‌هایی دست یابند.

به گزارش بازار، این نشست عموماً باهدف رسیدگی به مسائل اقتصادی جهان برگزار می‌شود و هند به‌عنوان میزبان این دوره از نشست، به دنبال متعادل کردن تنش‌های ژئوپلیتیک جهانی و تقویت نقش خود به‌عنوان مهره‌ای کلیدی در جنوب جهانی است. نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، رئیس و میزبان امسال نشست گروه ۲۰ در اولین اقدام خود اتحادیه آفریقا را در غیاب رهبران چین و روسیه به‌عنوان عضو رسمی و دائمی گروه معرفی کرد.

نشست امسال گروه ۲۰ که با شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» آغاز به کارکرده است، علاوه بر مسائل اقتصادی بر رشد فراگیر، نوآوری‌های دیجیتال، دسترسی عادلانه به سلامت و درمان و وضعیت اقلیمی جهان متمرکز است. اقتصاد جهانی در حال حاضر درگیر چالش‌های متعددی است که بر روند رشد آن تأثیرگذار است، ازجمله تورم ماندگار، نوسانات مالی، تشدید تقسیم‌بندی‌های اقتصادی-ژئوپلتیکی و افزایش فشار بدهی در اقتصادهای نوظهور و کشورهای درحال‌توسعه. تحت تأثیر این عوامل صندوق بین‌المللی پول در آخرین به‌روزرسانی چشم‌انداز جهانی خود، رشد اقتصاد جهانی برای سال جاری و سال آینده را به ۳ درصد کاهش داده است.

ازاین‌رو اقتصاددانان انتظار دارند نشستی که با حضور نمایندگان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، اقتصادهای توسعه‌یافته و نوظهور برگزار می‌شود، فراتر از مسائل سیاسی بر توسعه پایدار و بهبود همکاری شمال-جنوب جهانی برای بهبود وضعیت اقتصاد جهانی متمرکز باشد.

گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ در واکنش به بحران مالی آسیا شکل گرفت. این بحران باعث شد که گروه ۷ (G۷) که پیش‌تر تأسیس‌شده بود، با دیگر قدرت‌های بزرگ اقتصادی به گفتگو بنشیند تا به چالش‌های اقتصادی جهانی رسیدگی کند. این گروه ابتدا با ۲۲ عضو در سال ۱۹۹۷ شروع شد، برای مدت کوتاهی در اوایل سال ۱۹۹۹ به ۳۳ عضو رسید و سپس شکل نهایی خود را متشکل از ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا در سپتامبر همان سال به خود گرفت. انتظار می‌رود اکنون با پیوستن اتحادیه کشورهای آفریقایی به این گروه، نام آن به گروه ۲۱ تغییر پیدا کند.

کشورهای عضو باهم اکنون حدود ۸۵ درصد از تولید اقتصادی جهان را تشکیل می‌دهند و بیش از ۷۵ درصد تجارت جهانی و حدود دوسوم جمعیت جهانی را در اختیاردارند. سهم هریک از کشورهای عضو گروه ۲۰ را در این اینفوگرافیک مشاهده می‌کنید.

سهم گروه ۲۰ از اقتصاد جهانی چقدر است؟

کد خبر: ۲۴۲٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha