۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
تله کابین کرمان آویزان در میان زمین و هوا| پروژه ای که اسیر وعده ها شد
گزارش بازار؛

تله کابین کرمان آویزان در میان زمین و هوا| پروژه ای که اسیر وعده ها شد

کرمان- هشت سال از کلنگ زنی پروژه بام کرمان و تله کابین این شهر می گذرد اما افتتاح این پروژه همچنان در هاله ای از ابهام مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان یکی از کم برخوردار ترین استانهای کشور در زمینه تاسیسات گردشگری و تفریحی کشور است اما در مقابل این استان هفت اثر ثبت جهانی میراث فرهنگی و هزاران اثر گردشگری تاریخی و طبیعی ملی را در خود جای داده است و کلکسیونی از بناهای در دوره های مختلف تاریخی محسوب می شود.

انفعال کرمان در زمینه جذب گردشگر

زمانی که تپه های کنار صندل در جنوب کرمان کشف شد و با توجه به اینکه بسیاری از نظریه های باستان شناسان در خصوص منشا خط در جهان مورد تردید قرار گرفت همه تصور می کردند کرمان گام بلندی در زمینه توسعه صنعت گردشگری برخواهد داشت اما عملا با وجود تمام داشته ها، کرمان در زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی منفعل ماند و هیچ اقدامی برای توسعه صنعت گردشگری روی نداد.

این استان تنها در زمان های پیک گردشگری از جمله نوروز روی صنعت گردشگری مانند دیگر استانها برنامه ریزی های مقطعی کرد و در دراز مدت هیچ امکانات زیر ساختی قابل توجهی در این استان ایجاد نشد.

در این میان تله کابین و پروژه بام کرمان که شامل احداث یک هتل بر روی ارتفاعات شرقی شهر بود یکی از پروژه هایی است که مردم کرمان به آن دل خوش کردند و انتظار می رفت با اجرایی شدن آن زمینه ماندگاری گردشگری در کرمان مهیا شود و گردشگران بیشتری کرمان را برای مقصد گردشگری انتخاب کنند.

این پروژه از سال ۹۴ کلنگ زنی شد و قرار بود ظرف مدت کوتاهی تله کابین احداث شود و هتلی نیز بر روی ارتفاعات کرمان احداث شود.

پروژه ای نیمه کاره در مقابل چشمان مردم کرمان قرار گرفته است که با وجود سرمایه گذاریهای صورت گرفته به دلیل سنگ اندازیها و ایجاد موانع به نتیجه نرسیده است

سرمایه گذار در این زمینه جذب و گام هایی نیز برای احداث تله کابین و هتل نیز برداشته شد، هر چند نگرانی های زیست محیطی و گردشگری موانعی بر سر راه اجرای این پروژه ایجاد کرد اما مانع تراشی هایی نیز در این زمینه روی داد و حالا پروژه ای نیمه کاره در مقابل چشمان مردم کرمان قرار گرفته است که با وجود سرمایه گذاریهای صورت گرفته به دلیل سنگ اندازیها و ایجاد موانع به نتیجه نرسیده است.

مردم کرمان انتظار دارند با حمایت از سرمایه گذاری در بخش گردشگری کرمان زمینه توسعه صنعت گردشگری و حضور بیشتر گردشگران در کرمان مهیا شود.

اما از آبان ماه ۹۴ که این پروژه کلنگ زنی شد هشت سال می گذرد و علیرغم پیش بینی های چهار ساله برای بهره برداری از هتل و تله کابین اما همه چیز همچنان پا در هوا باقیمانده است.

پایه های تله کابین احداث شده، بخش قابل توجهی از هتل و تاسیسات گردشگری در ارتفاعات احداث شده اما مشخص نیست پس از اجرای این طرح چرا جلوی تکمیل آن گرفته شده است

پایه های تله کابین احداث شده، بخش قابل توجهی از هتل و تاسیسات گردشگری در ارتفاعات احداث شده اما مشخص نیست پس از اجرای این طرح چرا جلوی تکمیل آن گرفته شده است.

وقتی سرمایه گذاران دلسرد می شوند

سوال این است که اگر دل نگرانی های زیست محیطی و یا میراثی در اجرای این پروژه وجود داشت چرا حالا که کوه زخم خورده و بخش قابل توجهی از زمین در محل احداث تسطیح و سازه احداث شده است جلوی ادامه کار گرفته شده، ادامه این روش در کنار دلسردی سرمایه گذاران، مردم را نیز با این سوال مواجه می کند که چرا از ابتدا این پروژه آغاز شد و میلیاردها تومان در این زمینه هزینه شد؟

در شهری که از داشتن بسیاری از امکانات تفریحی و گردشگری محروم است؛ قرار بود یک تله کابین از میان جنگل قائم به سمت کوه های صاحب الزمان احداث شود و در نهایت هتلی نیز بر روی این کوه ها ساخته شود.

هزینه اولیه طرح دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده بود که حالا با راکد ماندن طرح باید هزینه بسیار بیشتری برای تکمیل آن انجام شود!

در استانی که از هتل های محدودی برای گردشگران برخوردار است؛ قرار بود هتلی پنج ستاره در هشت طبقه و زیر بنای ۶۰ هزار مترمربع احداث شود، همچنین تله کابین نیز قرار بود به طول هزار و ۴۰۰ متر و با ۳۰ کابین فعال شود و حالا همه این ها برای شهر کرمان به یک پروژه نیمه کاره ختم شده است.

نکته قابل توجه اینکه وزیر میراث فرهنگی در سفری که به کرمان داشت عنوان کرد که تخلفی در حوزه میراث فرهنگی با اجرای این طرح رخ نداده است.

فرماندار کرمان: این پروژه شامل ساخت یک مسجد بزرگ ، پل معلق، هتل و تله کابین و فضای سبز و آبنما می شود که همه مردم از آنها بهره خواهند برد

همچنان سرنوشت پروژه اقتصادی بام کرمان در هاله ای از ابهام قرار دارد و مردم این شهر خواستار رفع مشکلات و بهره برداری از تله کابین این مجموعه هستند.

فرماندار کرمان در گفتگو با بازار ابراز امیدواری کرد که با حل مشکلات این مجموعه در سال جاری شاهد بهره برداری از تله کابین بام کرمان باشیم.

علی بابایی افزود: این پروژه شامل ساخت یک مسجد بزرگ، پل معلق، هتل و تله کابین و فضای سبز و آبنما می شود که همه مردم از آنها بهره خواهند برد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کرمان جذب و ماندگاری مسافر در استان است و این تله کابین و این مجموعه گردشگری می تواند در این زمینه بسیار تاثیر گذار باشد.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم مسافران بیشتری را وارد کرمان کرده و زمینه ماندگاری آنها را فراهم کنیم تا چرخه صنعت گردشگری تکمیل شود.

به زودی مشکلات رفع می شود

معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مشکلات در مسیر اجرای این پروژه رفع شده است و به زودی شاهد تکمیل طرح خواهیم بود.

سید مصطفی آیت الهی موسوی افزود: جلسات و اقدامات متعددی در این زمینه برگزار و انجام شده است و انتظار داریم به زودی شاهد حل مشکلات باشیم.

وی با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران در بخش میراث فرهنگی و گردشگری استان افزود: همه باید در کنار هم تلاش کنیم شهری توسعه یافته و مطلوب برای گردشگران بسازیم.

نیمه تمام ماندن این پروژه در کنار اینکه موجب می شود مردم از دستاوردهای عمرانی بی بهره بمانند هزینه اتمام پروژه را با توجه به تورم موجود چند برابر کرده است و در نهایت سرمایه گذاران را برای حضور در کرمان دلسرد می کند.

کد خبر: ۲۴۲٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha