۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
رکود برخی از پهنه های معدنی در کرمان| سرمایه ای که دست نخورده باقی ماند
گزارش بازار؛

رکود برخی از پهنه های معدنی در کرمان| سرمایه ای که دست نخورده باقی ماند

کرمان- استان کرمان هر چند به عنوان بهشت معادن کشور شهره شده اما بسیاری از پهنه های معدنی علیرغم وعده های مسئولان دست نخورده باقیمانده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان به بهشت معادن شهرت دارد و این استان کلکسیونی از انواع معادن است از ذخایر گسترده زغالسنگ گرفته تا معادن فولاد و مس و حتی سنگ های معدنی گران بها از جمله فیروزه در استان یافت می شود.

گستره های معدنی کرومیت و برخی از فلزات نایاب در استان نیز وجود دارد اما بعضا در برداشت و اداره برخی از معادن از جمله کرومیت و زغالسنگ مشکلات زیادی وجود دارد.

در کنار همه این مشکلات اما پهنه های معدنی گسترده ای نیز در استان وجود دارد که هنوز کار بهره برداری و فعال سازی آن ها انجام نشده است.

گلایه استاندار از رکود برخی از پهنه های معدنی

استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با گلایه از شرکتهای معدنی و صنعتی که این معادن را در اختیار دارد از عدم اراده موجود برای بهره برداری از این معادن گلایه دارد.

استاندار کرمان: برخی از این پهنه ها در اختیار ایمیدرو قرار دارد که بیشترین میزان پهنه های معدنی را نیز شامل می شود اما کاری بر روی این معادن انجام نشده است

محمد مهدی فداکار در این زمینه با انتقاد از عدم اجرای ماده ۲۰ قانون معادن در کرمان گفت: برخی از این پهنه ها در اختیار ایمیدرو قرار دارد که بیشترین میزان پهنه های معدنی را نیز شامل می شود اما کاری بر روی این معادن انجام نشده است.

وی عنوان کرد: در اکثر مناطق استان پهنه های معدنی فراوانی وجود دارد که فعال کردن این معادن می تواند منجر به خلق ثروت اشتغال شود.

فداکار بیان کرد: ما از دستگاه های نظارتی می خواهیم به این مساله ورود جدی کنند و مشخص کنند چرا این معادن فعال نمی شود و راهکاری برای مشخص شدن تکلیف این معادن انجام دهند.

معادن به افراد دارای صلاحیت واگذار شود

وی با اشاره به صراحت قانون در خصوص این پهنه های معدنی گفت: باید این معادن پس گرفته شود و در این زمینه دستگاه های مرتبط و نظارتی ورود جدی داشته باشند.

استاندار کرمان افزود: این معادن در صورت تعیین تکلیف شدن و در اختیار قرار دادن آن ها به افرادی که توانمندی لازم را داشته باشند می توانند در توسعه اقتصادی استان نقش مثبت داشته باشند.

فداکار ادامه داد: اجرای قانون در این زمینه ضروری است و انتظار ما نیز این است که این معادن وارد چرخه تولید شوند.

ایجاد چرخه تولید در کرمان ضروری است

وی گفت: ایجاد چرخه تولید فولاد در کرمان این استان را به یکی از مناطق توانمند معدنی و صنعتی کشور تبدیل کرده است و این نمونه ای موفقیت در عرصه معادن است.

استاندار کرمان ادامه داد: تمرکز روی صنایع پایین دستی معادن و استفاده از توان صنعتگران و کارگاههای کوچک و تامین تجهیزات از داخل استان بسیار ضروری است.

وی گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که از تمامی ظرفیتهای موجود در این عرضه استفاده کنیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس: برای رفع مشکل معادن راکد بارها پیگیری شده است و امیدواریم با اجرای قانون معادن به افراد صلاحیت دار واگذار شود تا شاهد یک تحول در بخش معادن در استان کرمان باشیم

محمد رضا پور ابراهیمی ، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار بازار گفت: حمایت از بخش معدن و سرمایه گذاران در این زمینه ضروری است.

پور ابراهیمی افزود: باید سرمایه های ملی در کرمان مورد توجه بیشتر قرار گیرد، کرمان استانی است که ظرفیتهای غیر نفتی بسیاری دارد که در صورت بهره برداری از آنها می تواند در خصوص تامین نیازهای داخلی و همچنین ارزآوری گام های بلندی بردارد و مشکلات اشتغال نیز در استان رفع شود.

وی در خصوص معادن راکد نیز گفت: برای رفع این مشکل بارها پیگیری شده است و امیدواریم با اجرای قانون معادن به افراد صلاحیت دار واگذار شود تا شاهد یک تحول در بخش معادن در استان کرمان باشیم.

پورابراهیمی بر تولید بهینه در استان تاکید کرد و ادامه داد: باید منابع موجود در استان کرمان به بهترین وجه ممکن مورد استفاده قرار گیرد و استفاده از روش های علمی در این زمینه ضروری است.

وی پیوند دانشگاه ها و صنایع و معادن را یکی از راهکارهای استفاده بهینه از منابع دانست و افزود: باید بیشترین سود از معادن وارد کرمان شود و از خام فروشی نیز در همه بخش ها جدا جلوگیری شود.

استفاده بهینه از معادن ضروری است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: معادن نقش بسیار تاثیرگذاری در اقتصاد استان کرمان دارند و طبیعتا زیر ساخت صنایع نیز محسوب می شوند زیرا اکثر صنایع وابسته به معادن در استان کرمان فعال شده اند.

سیدمهدی طبیب‌زاده ادامه داد: یکی از مسائلی که بارها دنبال شده بازگشت حقوق دولتی معادن به استان کرمان است که در این خصوص اقدامات بسیاری صورت گرفته اما عملا همچنان در این زمینه با مشکلات فراوانی رو بروهستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد هستیم حتی منابع مالی برخی از این شرکتها خارج از استان است و پهنه های معدنی نیز به خوبی مدیریت نمی شوند.

طبیب زاده بیان کرد: برنامه ریزی در راستای ایجاد بیشترین سود برای کرمان با فعالیت معادن ضروری است و فعال شدن معادن راکد می تواند منجر به ایجاد یک توسعه پایدار در استان شود در واقع باید به این مسائل فکر کرد که اگر منابع استان بی رویه استفاده شود در آینده استان چه مشکلاتی پیش رو خواهد داشت.

در استان کرمان ۵۲۷ پروانه اکتشاف صادر شده است و با وجود اقدامات انجام شده برای توسعه معادن استان کرمان اما همچنان برخی از معادن استان مانند معادن زغالسنگ در شمال استان و همچنین معدن کرومیت در جنوب استان کرمان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

عدم برنامه ریزی مناسب، عدم استفاده از روش های نوین بهره برداری و خام فروشی مواد معدنی مشکلات بسیاری برای اقتصاد استان ایجاد کرده است و این نگرانی وجود دارد که برداشتهای بی رویه و خروج مواد خام از استان در آینده کرمان را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد.

حمایت از سرمایه گذاران، ایجاد زمینه مناسب برای استفاده از انرژی های پایدار همچون توسعه ایستگاه های تولید برق از انرژی خورشیدی توسعه صنایع پایین دستی صنایع و معادن در استان کرمان و استفاده از توان نیروی کار داخل استان می تواند بخشی از مشکلات را رفع کند.

با این وجود به نظر می رسد قرار گرفتن برخی از معادن توسط برخی از شرکت ها و عدم تلاش برای بهره برداری بهینه از این شرکتها مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است که رفع این مشکلات از دایره مسئولیت مسئولان داخل استان خارج است و باید دستگاه های نظارتی و ملی در این زمینه نقش فعال تری ایفا کنند.

کد خبر: ۲۴۲٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha