۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
تشکیل ۱۹ تعاونی استانی تأمین نیاز مشاغل خانگی در دولت سیزدهم

تشکیل ۱۹ تعاونی استانی تأمین نیاز مشاغل خانگی در دولت سیزدهم

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم برای نخستین‌ بار ۱۹ تعاونی استانی تأمین نیاز مشاغل خانگی تشکیل شده است.

به گزارش بازار، آزیتا همتیان حذف نگاه فرودستانه وحمایت از فعالان بخش مشاغل خانگی به ویژه زنان را از جمله اقدامات مهم این وزارتخانه در دولت مردمی سیزدهم عنوان کرد. وی با اشاره به تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، افزود: روی کارآمدن دولت مردمی سیزدهم، تغییر در نگاه‌ها و رویکردها منجر به کارآمدی‌ اقتصاد مقاومتی شد. رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به‌ منظور ریل‌گذاری در حوزه اشتغال یک نقشه راه ترسیم شد، تاکید کرد: اگر بیکاری مهم ‌ترین چالش اقتصادی اجتماعی کشور است، ایجاد اشتغال نیز از ضروریات رشد اقتصادی است که به افزایش تولید و رونق آن منجر می‌شود.

همتیان خاطرنشان ‌کرد: با چنین تحول راهبردی در این ۲ سال توانستیم به سمت کاهش نرخ بیکاری، افزایش کیفیت مشاغل و پایداری ایجاد شده در بازار کار گام برداریم که این هدف‌گذاری با نرخ بیکاری ۸.۲ درصد محقق شد.

پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال کشور
همتیان در خصوص اقدامات زیربنایی درخصوص ایجاد اشتغال تاکید کرد: به ‌منظور بهبود وضعیت اشتغال کشور در ۲سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات پرداخت شد که افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ‌التحصیلان را به دنبال داشت و متناسب با بیانات و منویات رهبر معظم انقلاب همه این پیشرفت‌ها در نتیجه سیاست‌گذاری دقیق و قطعی دولت درباره حل مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغالی است که منجر به رونق تولید شود.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون افزود: دولت سیزدهم در عمل نشان داد می توان با تکیه بر توان داخلی و نقش آفرینی همه دستگاه ها و نهادها به ایجاد یک میلیون شغل در سال برسیم و این پیشرفت فقط یک شعار نیست و رشدی که در ۲ سال داشتیم برگرفته از تغییر نگاهی است که در ادوار گذشته و دولت های قبل وجود نداشت.

دریافت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعتباری از بانک مرکزی
وی درباره ارتقاء و توسعه کسب‌ و کارهای خانگی تصریح‌کرد: یکی از ارکان سیاست‌گذاری اشتغال کشور، کمک به پایداری و توسعه مشاغل خانگی است. نخستین اقدامی که در وزارت تعاون دولت سیزدهم رخ داد، حذف نگاه فرودستانه و حمایت از فعالان این حوزه با رشد ۴۰ درصدی اعتبارات تخصیصی از بانک مرکزی بوده است.

همتیان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ سه هزار میلیارد تومان و امسال چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردیم که این مهم منجر به شکوفایی و جهش در مشاغل خانگی شد. نگاه مدیران بانک مرکزی نیز تغییر کرد بطوریکه در دیدگاه جدید، بانک مرکزی یکی از طرح‌های مثبت اشتغال‌زایی کشور را مشاغل خانگی می دانند.

وی خاطر نشان‌ کرد: در ۲ سالی که گذشت بیش از ۳۹۰ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شد و به اشتغال بیش از ۱۶۰ هزار نفر انجامید که در هر ۲ زمینه رشد بی‌سابقه‌ای ثبت شد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار یادآور شد: امسال چهار هزار میلیارد تومان اعتبار از بانک مرکزی دریافت شد و به استان‌ها تخصیص یافت. با توجه‌ به این میزان تسهیلات دریافتی، هدف‌گذاری ما در حوزه مشاغل خانگی ایجاد اشتغال پایدار به‌ وسیله «پشتیان» است؛ پشتیبان کارآفرینی است که زنجیره ارزش و تأمین را برای افراد تحت پوشش در هر شهرستان و استانی ایجاد کند.

وی افزود: در دولت سیزدهم برای نخستین‌بار ۱۹ تعاونی استانی مشاغل خانگی تشکیل شد. پایان سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور تعاون امضا کردیم که بر اساس آن تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی تشکیل شود که اکنون به ایجاد ۱۹ تعاونی استانی رسیدیم و کارهای مربوط به دیگر تعاونی‌ها نیز در حال انجام است و تا پایان سال قصد داریم اتحادیه کشوری تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی را برای نخستین‌بار تشکیل دهیم.

همتیان گفت: در سال ۱۴۰۲ همه تلاش ما رونق بازار محصولات خانگی از طریق سازوکارهای تأمین غرفه های محل فروش فیزیکی و استفاده از سکوهای فروش مجازی محصولات است.

وی خاطر نشان‌کرد: با صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها، گام اساسی و مهمی در تسهیل صدور مجوزها و مانع‌زدایی برداشته شد. در گذشته متقاضیان برای گرفتن امضای طلایی مجوز در برخی موارد ماه‌ها و حتی سال‌ها بین دستگاه‌های اجرایی در رفت‌وآمد بودند تا بتوانند مجوز دریافت کنند.

کد خبر: ۲۴۲٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha