۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
افزایش تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای اوپک‌پلاس در اوت ۲۰۲۳
تازه‌ترین بررسی ماهانه پلتس نشان داد

افزایش تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای اوپک‌پلاس در اوت ۲۰۲۳

بررسی ماهانه مؤسسه پلتس نشان داد مجموع تولید نفت خام کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه آوریل در پی افزایش تولید نفت ایران و روسیه به بالاترین سطح در سه ماه اخیر رسید.

به گزارش بازار، تازه‌ترین نظرسنجی پلتس از مسئولان صنعت نفت، تحلیلگران و اطلاعات کشتیرانی نشان داد تولید نفت خام ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) در ماه اوت سال ۲۰۲۳ میلادی با توجه به بالا رفن سطح تولید نفت کشورهای ایران، عراق و نیجریه با ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش همراه بوده است، به‌طوری‌ که افزایش تولید این سه کشور، کاهش تولید عربستان سعودی و روسیه را جبران کرد.

بر اساس این بررسی، میانگین تولید اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه اوت به رقم روزانه ۴۰ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه رسید.

تولید روزانه ۱۳ کشور عضو اوپک در دوره مورد بررسی با ۱۹۰ هزار بشکه افزایش همراه بوده، در حالی که تولید کشورهای غیراوپک عضو ائتلاف اوپک‌پلاس با کاهش روزانه ۷۰ هزار بشکه‌ای همراه بوده است.

حتی با وجود این افزایش عرضه، تولید اوپک‌پلاس بسیار پایین‌تر از سطح تولید اوایل تابستان امسال باقی می‌ماند و عربستان کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای را از ماه ژوئیه برای کمک به تقویت قیمت‌های بازارهای جهانی اجرا کرده است.

بررسی پلاتس نشان داد تولید نفت خام عربستان در ماه اوت ۸ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به ماه پیش از آن ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش نشان می‌دهد و به کمترین سطح خود از مه ۲۰۲۱ رسید.

میانگین تولید روزانه نفت خام روسیه در ماه اوت با کاهش روزانه ۲۰ هزار بشکه‌ای به ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

روسیه در ماه ژوئیه متعهد شده بود عرضه روزانه نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهد، اما تصریح کرده بود این کاهش مربوط به صادرات این کشور است.

روسیه به‌تازگی اعلام کرده است از سپتامبر امسال کاهش صادرات خود را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رساند.

عربستان سعودی و روسیه به‌تازگی اعلام کردند کاهش تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهند کرد که بر اساس برآوردهای تحلیلگران پلتس این وضع به کمبود عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای در نیمه دوم امسال می‌انجامد.

پلتس روز چهارشنبه (۱۵ شهریورماه) قیمت نفت خام برنت را ۹۱ دلار و ۴۰ سنت برای هر بشکه ارزیابی کرد که نسبت به پایان ژوئن ۲۲ درصد افزایش داشت.

افزایش تولید نفت در ایران، عراق و نیجریه تأثیر افت تولید بالای عربستان را کاهش می‌دهد.

تولید نفت در عراق ماه اوت با توجه به افزایش مصرف داخلی، ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت، در حالی که تولید نیجریه در دوره مورد بررسی در پی از سرگیری فعالیت در پایانه نفتی فورکادوس ۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

بر اساس بررسی پلتس، کشورهای غیراوپک عضو ائتلاف اوپک‌پلاس، قزاقستان در پی انجام عملیات تعمیر و نگهداری در میدان‌هایش با کاهش عرضه روزانه ۵۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو شد، در حالی که دیگر تولیدکنندگان غیراوپک تولید خود را ثابت نگه داشتند.

بر اساس این نظرسنجی، ائتلاف اوپک‌پلاس در مجموع به مقدار قابل‌توجهی کمتر از سهمیه های خود تولید می‌کنند و در مجموع طی ماه اوت روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کسری داشتند.

اعضای اوپک در قالب توافق اوپک‌پلاس طی ماه اوت ۶۸۷ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه‌های خود تولید کردند، در حالی که بسیاری از اعضای آفریقایی ماه‌ها برای رسیدن به اهداف خود تلاش کردند.

بر اساس توافق اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه ژوئن، بسیاری از کشورهای تولیدکننده تا ماه نوامبر فرصت دارند تولید خود را به سهمیه تعهدشده برسانند، وگرنه با خطر کاهش دائمی سهمیه روبه‌رو خواهند شد.

مقام‌های اوپک‌پلاس گفته‌اند سطح تولید خود را ماهانه بررسی و آن را مطابق با شرایط بازار تنظیم خواهند کرد.

نشست بعدی کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس برای چهارم اکتبر (۱۲ مهرماه) برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس توافق اعضا، این گروه می‌تواند نشست‌های فوق‌العاده برگزار کند و در گذشته هم این کار را انجام داده است.

کد خبر: ۲۴۲٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha