۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
تازه واردها قابلیت پیش بینی بورس را از بین برده اند
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

تازه واردها قابلیت پیش بینی بورس را از بین برده اند

حقانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: رفتار توده‌واری مردم در ورود به بازار بورس قابلیت پیش‌بینی درست را از تحلیل‌گران و سهامداران با سابقه گرفته است.

بازار؛ گروه بورس: این روزها رفتار توده ای بسیار در معامله گران بورس دیده می شود و این رفتار می تواند به سرمایه های رفتار تازه وارد و حتی قدیمی ها و حرفه ای های بازار نیز صدمه بزند، با این بهانه با عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه گفتگویی را انجام داده ایم:

ورود مستقیم تازه واردان به بورس پیش بینی بورس را غیرممکن ساخته است
عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در مورد وضعیت بورس اظهار داشت: به دلیل ساختار توده‌واری بازار سرمایه که ناشی از ورود مستقیم مردم به این بازار بوده است تا حدودی می‌توان گفت این بازار قابل پیشبینی نیست.

حقانی نسب  با بیان اینکه نمی‌توان رفتار مردم عادی که وارد بورس شدند را پیشبینی کرد گفت: ما نمی‌توانیم  آینده‌نگری کنیم که افق سرمایه‌گذاری مردم چه مدت است؟ چه زمانی بنا دارند پول خود را وارد بورس کنند و چه زمانی آن را خارج کنند؟  علاوه بر  اینکه افراد به اصطلاح شاخ فضای مجازی با انتشار اخبار درست یا غلط  مردم را به سمت اشتباه هدایت می‌کنند و سبب ایجاد مشکل در این بازار می‌شوند.

وی افزود: در بازارهای سرمایه کشورهای دیگر بخش عمده بازار به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌شود چرا که افراد با آگاهی و دانش وارد این بازار می‌شوند اما در ایران ساختار توده‌ای بازار سرمایه هر لحظه رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد.

جریان نقدینگی شکل توده واری به خود گرفته است
این کارشناس بورس پیشبینی جریان نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تحلیل بازار بورس دانست و گفت: جریان نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه فضای توده‌واری به خود گرفته است که قابل پیشبینی نیست و سبب ایجاد مشکلاتی برای این بازار شده است.

حقانی افزود: تا کنون در بازار سرمایه ما سابقه نداشته که با ورود ۴۰  هزار میلیارد تومان به بازار،  ۲ میلیون میلیارد تومان ارزش بازار سرمایه افزایش پیدا کند و این نشان می‌دهد نهادهای که ادعا می‌کنند که باید سهم را بفروشیم یا عرضه کنیم یا جلویی افزایش سرمایه را گرفته شود همه دنبال این هستند که بازار رشد سریع‌تری داشته باشد تا بتوانند سهام خود را با قیمت بالاتری به مردم بفروشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سازمان بورس گزارشی مبنی بر میزان ورود یا خروج پول هوشمند و غیر هوشمند به بازار سرمایه ارائه نمی‌کند خاطر نشان کرد:  اکنون پول هوشمند ( سهام داران با سابقه و بزرگ) با استفاده سوء استفاده از پول غیر هوشمند که پول توده مردم است، نردبانی می‌سازد و زیان‌های را به توده مردم وارد می‌کنند و به دلیل نبود آمار،  نمی‌توان  پیشبینی کرد که  قاعدتاً چه میزان پول غیر هوشمند بازار سرمایه همراهی و هدایت می‌کند.

حقانی مدل "سبدهای سرمایه‌گذاری" در بورس‌های دنیا را یک راهکار مناسب برای پیشبینی بازار سرمایه در شرایط کنونی عنوان کرد و گفت: افرادی که عضو سبدهای سرمایه‌گذاری می‌شوند یک افق زمانی خاصی را برای ماندگاری در نظر می‌گیرند و درکنار آن اگر افراد کم آگاه از بورس به صورت‌های غیر رسمی از طریق کارگزاری‌ها یا سبد گردان‌ها وارد این بازار شوند علاوه بر کشف قیمت‌های مناسب برای سهام، می‌توان بازار را در این شرایط پیش‌بینی کرد.

دستوری شدن بازار بورس کار را سخت می کند
وی در رابطه با دستوری بودن بورس از سوی دولت اظهار داشت:  اتفاقات صورت گرفته مانند تغییر در مدیریت، لغو و صدور مصوبات مختلف، تضعیف ساختار بورس نشان می‌دهد که دولت، نهادها خود انتظام، سهامداران عمده و بانک‌ها در بازار بورس بی طرف نیستند در حالی که باید افراد به صورت مستقل طی یک فرآیند کارشناسی و بی طرف بازار سرمایه را مدیریت کنند.

کد خبر: ۲۴٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha