۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
اخذ مالیات نامتعارف از سازندگان مسکن | امور مالیاتی هزینه ساخت را در محاسبه لحاظ کند
رئیس کمیسیون احداث اتاق بازرگانی گرگان مطرح کرد

اخذ مالیات نامتعارف از سازندگان مسکن | امور مالیاتی هزینه ساخت را در محاسبه لحاظ کند

گرگان- رئیس کمیسیون احداث اتاق بازرگانی گرگان گفت: یکی از چالش های سازندگان مسکن محاسبه مالیات پیش از اتمام ساختمان و بدون لحاظ کردن هزینه های اجرا و ساخت است.

به گزارش بازار، سید محمد مرتضوی، در سومین جلسه کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی که صبح شنبه با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی برگزار شد، اظهار کرد: ساخت و ساز حقوقی در سال های پس از انقلاب از مالیات معافیت کامل داشت و مورد رسیدگی قرار نمی گرفت؛ افراد حقیقی هم دفتری نداشتند و فقط در مرحله خرید و فروش مکلف بودند مبلغی را پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی گرگان افزود: این معافیت چشم اندازی را برای سازندگان ایجاد کرد و باعث سهولت شد اما در سال ۹۴ توسط مجلس و دولت مالیات شامل ساخت و ساز شد و سازندگان حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت مالیات شدند.

مرتضوی با بیان این که این مبلغ بخشی از سود ساخت و ساز و معادل ۲۵ درصد سود برای اشخاص حقوقی لحاظ شد، گفت: دولت در سال های گذشته سازندگان مسکن را ترغیب به صدور اظهار نامه کرد تا ضمن بررسی مالیات، شرایط برای تعامل فراهم شود امروز اما سازندگان با چالش رو به رو شده اند.

وی در توضیح بیشتر این چالش ها گفت: گاهی تصور می شود که یا رسیدگی به اظهار نامه سخت است و یا این که راستی آزمایی آن دشوار است و به همین دلیل ممیزها به همان قانون ۱۷ درصد فروش مراجعه می کنند؛ هم اکنون برای افرادی که اظهار نامه صادر نمی کنند ۱۷ درصد فروش محاسبه و یک چهارم آن برای مالیات لحاظ می شود.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن گلستان با بیان این که ممیزها و سازندگان از ساز و کار محاسبه مالیات اطلاع دقیقی ندارند، اضافه کرد: برخی سازندگان قبل از ساخت و ساز، پیش فروش می کنند و به تدریج طی چند سال برای ساخت هزینه می کنند؛ در این حالت اداره مالیات درآمدهای ابتدای پروژه را، بدون لحاظ کردن هزینه های آتی معیار محاسبه قرار می دهد و این مساله صدمه زیادی به اقتصاد صنعت ساختمان وارد کرده است.

وی چنین مالیاتی را نامتعارف دانست و ادامه داد: مالیات در چنین شرایطی می گوید شما ۱۰۰درصد سود کرده اید و ۲۵ درصد آن را بابت مالیات باید پرداخت کنید درحالی که این پیش فروش برای ساخت در آینده لحاظ شده است؛ روش پیش فروش یکی از مدل های تامین مالی بخصوص برای انبوه سازان است و در شرایطی که گاهی چند صد واحد ساخته می شود بخش زیادی از هزینه دریافتی توسط مالیات اخذ می شود.

مرتضوی با هشدار نسبت به این که ادامه چنین رفتاری پیش فروش مسکن را حذف می کند، گفت: ادامه این روند صدمه به جامعه نیازمند مسکن و همچنین فعالان صنعت ساختمان است؛ ماهیت موضوع این است که برای مالیات، سود حاصل از ساخت و ساز با لحاظ تمام هزنیه های آن باید لحاظ شود.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha