۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
ظرفیت بسیار ارزشمند بیمه اجتماعی روستایی
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کار، بیمه اجتماعی کشاورزان مطرح کرد

ظرفیت بسیار ارزشمند بیمه اجتماعی روستایی

پناه، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کار، بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را ظرفیتی بسیار ازشمند دانست و گفت: روستاییان و عشایر، قالی بافان، گلخانه‌داران و دیگر حرف وابسته به بخش کشاورزی و عشایری می‌توانند از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا پناه در اولین جلسه شورای هماهنگی سال ۹۹ استان فارس که با حضور عسکری نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین دشت، فرماندار داراب و زرین دشت، اعضای شورای هماهنگی استان و دیگر مسئولان شهرستان در سالن ارشاد داراب برگزار شد، در پاسخ به مطالبه مردم و مسئولین شهرستان‌های داراب و زرین دشت در خصوص بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در استان فارس ۱۴۶ هزار خانوار روستایی را تحت پوشش بیمه درآورده و جزو استان‌های پیشرو است. این آمارها حاکی از مدیریت دلسوزانه و عالمانه صندوق در استان است.

پناه، خواستار استفاده کشاورزان و روستاییان از این ظرفیت ارزشمند بیمه ای شد و افزود: در مناطقی که فرمانداران، بخشداران و دهیاران خدمات صندوق را ترویج داده‌اند، موفق بوده‌ایم. بنابراین از فرماندار داراب و زرین دشت می‌خواهم تا با کمک بیش از پیش دهیاران و شوراهای اسلامی، از این فرصت به نحو مطلوب‌تری استفاده شود و برای تامین آینده روستاییان و عشایر کمک شود.

وی اذعان کرد: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با سرمایه گذاری دقیق و کارشناسی شده در بازار بورس توانسته در بین سایر بیمه‌های دولتی از تراز مالی مثبتی برخوردار باشد و  آینده درخشانی در پیش خواهد داشت.

۱۴۶ هزار خانوار روستایی و عشایری استان فارس تحت پوش بیمه صندوق روستاییان و عشایر هستند
همچنین حسن کمالی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان فارس نیز در این نشست، گزارشی از عملکرد صندوق در این استان ارائه کرد و گفت: ۲۰۲ کارگزار در استان فارس فرآیند جذب و نام نویسی جامعه هدف بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را انجام می دهند و در حال حاضر حدود ۱۴۶ هزار خانوار روستایی و عشایری تحت پوش بیمه این صندوق قرار گرفته‌اند و بالغ بر۷ هزار خانوار روستایی و عشایر استان فارس نیز از مزایای مستمری بهره‌مند شده‌اند.

وی تصریح کرد: هیچگونه محدودیتی به لحاظ سهمیه برای ثبت نام واجدین شرایط وجود ندارد و تمامی کشاورزان، روستاییان و عشایری که بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن دارند و تاکنون تحت پوشش هیچ سازمان بیمه‌ای قرار نگرفته‌اند، می‌توانند به عضویت صندوق درآیند و از خدمات آن برخوردار شوند.

کمالی همچنین با تشریح سطوح درآمدی گفت: برای اختصاص بیشتر سهم دولت باید فضای رقابت را با دیگر استان ها گسترش دهیم  و این امر محقق نمی شود  مگر با کمک بخشداران و دهیاران در حوزه اطلاع رسانی و ترویج خدمات صندوق.

 استفاده از ظرفیت روحانیون برای گسترش بیمه‌های اجتماعی در میان روستاییان و عشایر
همچنین مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به مناسبت پانزهمین سال تاسیس این صندوق، از طریق ویدئوکنفرانس با حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی شیرکانی در این دیدار بر تلاش درجهت گسترش پوشش بیمه‌ای در میان روستاییان و عشایر تاکید کرد و گفت: صندوق بیمه اجتماعی در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده و از ثمرات نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ارائه خدمات بیمه ای به جامعه روستایی و عشایری کشور به‌شمار می‌رود.

شیرکانی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را ازجمله پایدارترین صندوق‌های بازنشستگی کشور معرفی کرد و افزود: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از بیمه‌های اجتماعی حقی است همگانی و این صندوق، برای اقشار روستایی و عشایر که نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی و زیست محیطی کشور برعهده دارند و ۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی توسط آنان ایجاد می‌شود، تاسیس شده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، گزارشی از جمعیت تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ارائه کرد و گفت: پس از گذشت ۱۵ سال از تاسیس صندوق، امروز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده و حدود ۱۱۰ هزار مستمری‌بگیر، اعضای صندوق را تشکیل می‌دهند و اگر این ارقام را به خانوار تبدیل کنیم، می‌توان گفت که امروز، بیش از ۵ میلیون نفر از مردم کشورمان به واسطه این صندوق، نسبت به آینده خود خیالی آسوده‌تر دارند و این امر، به ارتقای امنیت اجتماعی در کشور خواهد انجامید.

شیرکانی، خواستار همکاری و تعامل بیشتر روحانیون با صندوق، در جهت گسترش پوشش و ارائه خدمات بیمه ای در میان اقشار زحمت‌کش روستایی و عشایری شد و افزود: خوشبختانه روحانیت در جامعه، جایگاه ویژه و نقش بسزایی دارد و می‌توان از این جایگاه، در جهت بسط فرهنگ بیمه‌ای که اقدامی حسنه و اساسی در راستای زندگی عزتمندانه و خدمت‌رسانی نظام به اقشار زحمتکش و کم‌برخوردار است، استفاده کرد.

وی ادامه داد: امسال اولین گروه از بیمه‌شدگان صندوق که با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه به سن ۶۵ سالگی می‌رسند، ثمره اعتماد ۱۵ ساله خود را دریافت خواهند کرد و به افتخار بازنشستگی نائل می‌آیند.

همه موظفیم از روستاییان و عشایر حمایت کنیم
حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه این شهر نیز در این دیدار، از فعالیت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مسیر ارائه خدمت به اقشار روستایی و عشایری تقدیر کرد و گفت: در کشور ما، مشاغل و افرادی هستند که کارآمدی زیادی دارند و جایگزینی برای آنها وجود ندارد. بنابراین همه موظفیم از این افراد حمایت کنیم.

وی افزود: برای مثال بر اساس آمارها، هر یک از عشایر غیور کشورمان، تامین گوشت مورد نیاز ۱۲ نفر از مردم را برعهده دارد و لازم است از این افراد حمایت شود.

حجت‌الاسلام شعبانی ادامه داد: حمایت از روستاییان و عشایر کشور، باعث کاهش روند مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها و حاشیه‌نشینی و مسائل آن می‌شود. اغلب مهاجرت ها، به دلیل مسائل اقتصادی است و اگر معیشت و امید به آینده خانوارهای روستایی و عشایری را در محل زندگی خودشان تصمین کنیم، قطعا شاهد کاهش مهاجرت‌های غیرضروری خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، تقویت جامعه روستایی و عشایری را وظیفه همه نهادها و سازمان ها دانست و گفت: تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اتفاق خوبی است که ریشه در انقلاب اسلامی دارد. با توجه به این که نظام هم به دنبال توسعه خدمات و عدالت اجتماعی به خصوص در میان روستاییان و عشایر است، باید تا جایی که می‌توانیم از این صندوق حمایت کنیم.

حجت‌الاسلام شعبانی با قدردانی از تلاش‌های مدیریت صندوق در استان همدان، افزود: پرداخت حق بیمه صندوق از توان روستاییان خارج نیست و باید تا جایی که می‌توانیم، تلاش کنیم که روستاییان و عشایر عزیز کشورمان با ورود به این صندوق، از خدمات و حمایت‌های آن برخوردار شوند.

کد خبر: ۲۴٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha