۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۹
مایه حیات از دسترس سیف الدینی ها خارج شد | فقط پنج خانوار مانده اند
مهاجرت از روستای خشکیده؛

مایه حیات از دسترس سیف الدینی ها خارج شد | فقط پنج خانوار مانده اند

کرمان- مشکل ریزش چاه کشاورزی و در نتیجه خشک شدن نخلستان های روستای سیف الدینی منجر به مهاجرت ساکنانش شده است به گونه ای که در حال حاضر فقط پنج خانوار در آن سکنی دارند.

بازار؛ گروه استان ها: نخلستان های خشک و تشنه لب روستای سیف الدینی ریگان حکایت از مشکلی دارند که یک سال و نیم از وقوع آن می گذرد؛ «ریزش چاه کشاورزی». مساله به حدی جدی بوده و معیشت ساکنان روستا را تحت تاثیر قرار داده که مردم عطای ماندن را به لقایش بخشیدند و توشه بار را بستند و به امید زندگی بهتر راهی سایر مناطق شدند.

محرومیت واژه ای بیگانه برای شرق کرمان و بسیاری از روستاهای شهرستان ریگان نیست نمونه اش را می توان در «سیف الدینی» مشاهده کرد وقتی که مردمانش به دلیل نداشتن توان مالی از احیای چاه کشاورزی عاجز مانده اند و تعداد ساکنانش از ۵۰ خانوار (بر اساس سرشماری سال ۹۵) به پنج خانوار کاهش یافته است.

ریزش چاه کشاورزی و مهاجرت سیف الدینی ها

اقتصاد این روستا تک محصولی و وابسته به خرماست؛ با نابودی کشاورزی، کشاورز هم نابود می شود. این در حالیست که خشک شدن نخلستان ها منجر به مهاجرت مردم منطقه شده است و دیگر اقتصادی در این منطقه وجود ندارد.

مسئولان اما از در نظر گرفتن تسهیلات و البته استقبال نکردن کشاورزان از این تسهیلات می گویند؛ آنها معتقدند مردم هم باید برای حل مشکل همکاری و کمک کنند تا شور و نشاط زندگی بار دیگر به این روستا برگردد. مساله ای که بدون رفع مشکل چاه آب و رونق اقتصادی ممکن نیست. البته این سوال پیش می آید که کشاورزی که نخلستان و محصولی ندارد چگونه می تواند اقساط تسهیلات را به موقع پرداخت کند و این مساله مشکلی به مشکلات قبلی اش اضافه نکند؟

حدود یک سال و نیم از بروز این مشکل می گذرد اما ما توان مالی لازم برای احیای چاه را نداریم و نخلستان ها خشک شده است

علی یکی از اهالی روستای سیف الدینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در گذشته ۵۰ خانوار در این روستا زندگی می کرد که این تعداد به پنج خانوار کاهش یافته است. ریزش چاه کشاورزی امرار معاش ما را به خطر انداخته و کشاورزی را نابود کرده است. حدود یک سال و نیم از بروز این مشکل می گذرد اما ما توان مالی لازم برای احیای چاه را نداریم و نخلستان ها خشک شده است. کشاورزان نیازمند مساعدت مالی از سوی دولت هستند.

کشاورزان باید هزینه جابجایی چاه را پرداخت کنند

فرماندار ریگان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: روستای «سیف الدینی» جزو بخش مرکزی شهرستان ریگان است و براساس سرشماری سال ۹۵، ۳۶ خانوار و ۱۲۲ نفر جمعیت داشته است.

مراد آبیار در خصوص خرابی موتور پمپ این روستا گفت: آب این منطقه گوگردی بوده و بافت خاک به شکلی است که هر چند سال یکبار ملزومات چاه نیاز به تعویض دارد.

وی با اشاره به گذشت حدود یک سال از ریزش این چاه افزود: نظر کارشناسان منابع آب بر این است که به دلیل ریزش، چاه باید جابجا شود. هزینه جابجایی چاه باید توسط کشاورزان پرداخت می شد که متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کشاورزان این منطقه، حاضر نبودند که در زمان مشخص این کار را انجام دهند.

آبیار گفت: البته همان ابتدا، بحث ضوابط اداری و قانونی برای جابجایی چاه انجام شد و مانعی در این زمینه وجود ندارد و هماهنگی لازم انجام شده است.

وی با اشاره به نیاز کشاورزان به مساعدت دستگاه های متولی افزود: مساعدت هایی از سوی جهاد کشاورزی و اداره امور عشایری انجام شد اما مکفی نبود.

در حوزه سازمان جهاد کشاورزی به ۱۰ نفر از کشاورزان تسهیلاتی به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان (به هر فرد ۲۰ میلیون تومان) از طریق بانک ملی پرداخت شد

فرماندار ریگان با اشاره به اینکه مجموعه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ۴۰۰ میلیون تومان در راستای خرید لوله های جدار چاه کشاورزی مساعدت کرد، گفت: در حوزه سازمان جهاد کشاورزی به ۱۰ نفر از کشاورزان تسهیلاتی به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان (به هر فرد ۲۰ میلیون تومان) از طریق بانک ملی پرداخت شد.

آبیار عنوان کرد: اخیرا ۱۲ نفر از کشاورزان برای اخذ تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی معادل ۶۰۰ میلیون تومان به بانک تجارت معرفی شدند که به زودی این تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی گفت: همچنین قرار است جهاد کشاورزی ریگان ۵۰۰ متر لوله در اختیار کشاورزان قرار دهد.

فرماندار ریگان بیان کرد: با تمام این اوصاف مشارکت کشاورزان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

آبیار چالش اصلی اهالی این روستا را بحث حفر چاه و جابجایی خط برق دانست و افزود: از جهاد کشاورزی و امور عشایری درخواست داریم در زمینه حفر چاه مساعدت کنند تا مشکل برطرف شود.

فرماندار ریگان یادآور شد: در حال حاضر یک موتور آب آشامیدنی در این منطقه برقرار است ضمن اینکه در این روستا یک چاه کشاورزی وجود دارد.

وی با اشاره به محدودیت های اعتباری افزود: قبلا وضعیت این روستا را به صورت خاص پیگیری کرده ایم و محدودیت هایی هم در حوزه اعتبارات داریم. ان شالله این موضوع را پی گیری می کنیم که توسط سازمان جهاد کشاورزی تسهیلاتی به کشاورزان روستای سیف الدینی پرداخت کنیم تا چاه آنها در اسرع وقت احیا شود.

وی با اشاره به مهاجرت ساکنان سیف الدینی افزود: این روستا دو کانون جمعیتی دارد؛ کانون جمعیتی «اولی و سفلی» دارد که بخش دوم جمعیتی دارای موتور کشاورزی و آب آشامیدنی است. اما جایی که دچار مشکل شده اند ان شالله با همکاری کشاورزان مشکل را رفع می کنیم.

کشاورزان از تسهیلات کم بهره استقبال نکرده اند

آبیار به اهمیت همراهی و همکاری کشاورزان اشاره و تصریح کرد: از کشاورزان می خواهیم از تسهیلات کم بهره استقبال کنند چرا که در گذشته استقبال و همراهی از سوی این افراد صورت نگرفت.

فرماندار ریگان با اشاره به وجود ۲۷۰ موتور پمپ کشاورزی در سطح شهرستان ریگان افزود: عمده هزینه های مشابه مورد موتور پمپ سیف الدینی توسط کشاورزان پرداخت می شود. اگر جایی نیاز به تسهیلات برای تعمیر موتور پمپ باشد، اقدامات لازم انجام می شود.

آبیار تاکید کرد: اهالی روستای سیف الدینی خودشان هم در زمینه استقبال از تسهیلات و نصب تجهیزات همراهی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به تحویل شناور و ۱۵ بند لوله آبکش به کشاورزان سیف الدینی افزود: تلاش می کنیم به زودی این چاه احیا شود و مجددا کشاورزی در منطقه قوت بگیرد.

چاه کنونی قابلیت احیا را ندارد و بنا به نظر کارشناسان حوزه منابع آب باید حتما جابجا شود

آبیار با بیان اینکه چاه کنونی قابلیت احیا را ندارد و بنا به نظر کارشناسان حوزه منابع آب باید حتما جابجا شود، گفت: معطلی که در این زمینه رخ داده ناشی از الزام برای جابجایی خط برق و حفر چاه جدید است. به جد پی گیر این مساله هستیم.

امکان برگشت جمعیت به روستای سیف الدینی وجود دارد

وی در خصوص مهاجرت ساکنان این روستا گفت: جمعیتی که در این منطقه داریم تلفیقی از کشاوزی و دامپروری است اگر مهاجرت شکل یگیرد به واسطه شرایط دامپروری است. امکان برگشت این افراد قطعا با بهبود شرایط و حفر چاه به روستا ۱۰۰ درصد وجود دارد.

آبیار با اشاره به اینکه این موضوع را به سرعت در دستور کار داریم، افزود: جلسه ای به این منظور با رئیس جهاد کشاورزی خواهیم داشت و به زودی چاه کشاورزی احیا خواهد شد.

مدیرکل مور عشایری استان کرمان هم در این خصوص به بازار گفت: قریب به ۲۰ سال پیش یک حلقه چاه کشاورزی در منطقه سیف الدینی به منظور اسکان عشایر حفر و تجهیز شد.

رضا نیکزادی ادامه داد: قبل از بروز این مشکل، حدود ۵۰ خانوار از این چاه بهره برداری می کردند. بعد از واگذاری که حدود ۲۰ سال گذشته صورت گرفت؛ حداقل طی سه مرحله (به ویژه در پنج سال گذشته) کمک ها و مساعدت هایی برای تعمیر و تجهیز چاه انجام شده است.

طبق برآورد اولیه حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه حفر و تجهیز چاه است؛ خواسته کشاورزان کمک بلاعوض است که منابع اعتباری اداره کل عشایری اجازه پرداخت این رقم را نمی دهد

وی با اشاره به عدم آبدهی مناسب چاه قدیمی و مجوزی که توسط کشاورزان اخذ شده است؛ افزود: طبق برآورد اولیه حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه حفر و تجهیز چاه است؛ خواسته کشاورزان کمک بلاعوض است که منابع اعتباری اداره کل عشایری اجازه پرداخت این رقم را نمی دهد.

نیکزادی اظهار کرد: این روستا دارای شورای اسلامی و دهیاری است عملا اینگونه پروژه بعد از گذشت یک مدت باید به صورت خودگردان اداره شود.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: باید همانند کشاورزان سایر مناطق شهرستان ریگان، این افراد هم از منابع اعتباری استفاده کنند. با توجه به کمک های بلاعوضی که ظرف ۲۰ سال گذشته طی چندین مرحله توسط اداره کل عشایری انجام شده، دیگر توان کمک به این افراد توسط این نهاد وجود ندارد.

وی عنوان کرد: آخرین کمک به این افراد در پایان سال گذشته بود که یک موتور پمپ در اختیار آنها قرار دادیم. در حال حاضر تنها پیشنهاد اداره کل امور عشایری است که این افراد از محل تسهیلات همانند سایر روستاها استفاده کنند.

نیکزادی گفت: از نظر اداره کل عشایری وقتی که برخی مناطق عشایری که حالت روستا پیدا می کنند و دارای شورا و دهیاری می شوند؛ از گردونه عشایری خارج می شوند. این نهاد باید به افرادی خدمات ارائه کند که در سامانه عرفی عشایر کار می کند و شامل مناطقی می شود که عشایر زندگی سنتی و عشایری دارند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان ادامه داد: اگر تمام اعتبارات امسال شهرستان ریگان را به این پنج خانوار ساکن در روستای سیف الدینی تخصیص دهیم باز هم هزینه مورد نیاز برای حفر چاه تامین نمی شود.

وی گفت: چنانچه اعتباری در اختیار فرمانداری یا جهاد کشاورزی است به مساله اختصاص یابد. ضمن اینکه در شرایط بحران منابع اعتباری که در اختیار مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان است می تواند راهگشا باشد.

لزوم همراهی کشاورزان برای حفر چاه جدید

مدیر جهاد کشاورزی ریگان هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با پی گیری های انجام شده مجوز حفر و جابجایی این چاه دی ماه سال گذشته اخذ شد.

امیرحسین نخعی در خصوص علت طولانی شدن اخذ مجوز گفت: اخذ مجوز باید بر اساس شرایط و مقررات و طی مراحل قانونی انجام شود که در مورد این روستا با سرعت انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین حدود ۲۰۰ میلیون وام کم بهره خشکسالی به این افراد پرداخت شده است و افراد برای دریافت حدود ۶۰۰ میلیون تسهیلات هم به بانک تجارت معرفی شده اند.

نخعی بیان کرد: همچنین با بانک کارآفرین نامه نگاری در خصوص استفاده کشاورزان از حدود یکی میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و ۳۰۰ میلیون تومان از خودیاری استفاده کنند.

وی گفت: در این دوره با جابجایی صورت گرفته تقریبا ۵۰۰ متر لوله پلی اتیلن ۲۰۰ با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای این گروه کشاورزی در نظر گرفته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: با توجه به کمک های انجام شده می طلبد که کشاورزان همت کرده و از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

نخعی با اشاره به مشکلات کشاورزان شهرستان ریگان افزود: در سایر مناطق هم برخی موتور پمپ هایی دچار مشکل شده اند و در چنین شرایطی نیاز است که کشاورزان همراهی لازم را داشته باشند.

وی گفت: همچنین مدیرکل جهاد کشاورزی کرمان اعلام کرده که مجدد می توانیم کمک های بلاعوض به این افراد پرداخت کنیم تا از این شرایط حاد خارج شوند.

نخعی بیان کرد: با اقدامات در حال انجام و بهبود شرایط ۱۰۰ درصد امکان برگشت جمعیت به این روستا وجود دارد. در منطقه پیگیر مشکلات کشاورزان بوده و با آن ها در ارتباط هستیم.

وی پیشنهاد کرد که در کشور شرایطی ایجاد و حتی بانکی راه اندازی شود که در چنین مواردی کمک های لازم به صورت اورژانسی انجام شود.

در مناطق محروم جای کار زیاد است و باید به صورت اورژانسی به این مناطق کمک شود و اعتبارات خاصی برای ریگان در نظر گرفته شود

مدیر جهاد کشاورزی ریگان با اشاره به اینکه محرومیت، خشکسالی های پی در پی، دمای بالای منطقه و... شرایط کار را دشوار کرده است، افزود: در مناطق محروم جای کار زیاد است و باید به صورت اورژانسی به این مناطق کمک شود و اعتبارات خاصی برای ریگان در نظر گرفته شود.

نخعی بیان کرد: حتی نیاز است یک بانک ویژه مرتبط با بحث تولید و کشاورزی تاسیس شود تا در شرایط اورژانسی کمک کند می تواند بسیار گره گشا باشد.

احیای اقتصاد روستای سیف الدین می تواند منجر به بازگشت اهالی این روستا به سرزمین آبا و اجدادیشان شود. با توجه به گذشت یک سال و نیم از این مشکل نیاز است که اقدامی سریع و عملی از سوی مسئولان انجام شود تا با حفر چاه جدید زمینه برای بازگشت کشاورزان فراهم شده و نخلستان هایی که حالا دیگر رنگ خاک به خود گرفته اند بار دیگر سرسبز و پر محصول شوند و خانواده ها بتوانند از این محل امرار معاش کنند.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha