۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
جزئیات بزرگترین زمین لرزه قرن مغرب

جزئیات بزرگترین زمین لرزه قرن مغرب

کشور مغرب نیمه شب گذشته شاهد وقوع زلزله ای هفت ریشتری بود که به گفته کارشناسان مغربی، بزرگترین زلزله یک قرن اخیر این کشور به شمار می رود.

به گزارش بازار، مرکز ژئوفیزیک مغرب، قدرت زمین لرزه را ۷.۲ ریشتر و مرکز آن را در ۷۱ کیلومتری جنوب غربی این کشور اعلام کرد.

این مرکز افزود که در جریان این زلزله، زمین حدود ۲۰ ثانیه لرزید و بر اساس آمارهای اولیه، تاکنون ۲۹۶ نفر جان خود را از دست داده و ۱۵۳ نفر مجروح شده اند.

ساکنان شهر اغادیر، نزدیک‌ترین شهر بزرگ نزدیک به مرکز زمین لرزه گفتند که برخی از ساختمان‌ها در بخش قدیمی شهر که یکی از آنها جزء میراث جهانی یونسکو بوده، فرو ریخته است.

حمید افکار معلم یک منطقه کوهستانی در غرب مرکز زمین لرزه هم درباره شدت زلزله گفت: هنگام وقوع زمین لرزه، درها خود به خود باز و بسته می شدند که من با عجله خود را از طبقه دوم منزل به پایین رساندم.

عید وزیر حسن یکی دیگر از ساکنان شهر مراکش نیز گفت که در این شهر برخی از خانه‌ها در بخش قدیمی و پرجمعیت شهر فرو ریختند و مردم در حالی که منتظر تجهیزات سنگین هستند، با دست برای آواربرداری تلاش می کنند.

ابراهیم هیمی هم یکی دیگر از ساکنان شهر مغرب نیز گفت که آمبولانس ها برای کمک به مجروحان می شتابند و بسیاری از نماهای ساختمان ها آسیب دیده است، او گفت که مردم ترسیده اند و در خارج از خانه های خود به سر می برند.

به گفته شاهدان، مردم همچنین در شهر رباط در حدود ۳۵۰ کیلومتری شمال اغادیر مرکز زمین لرزه، از ترس وقوع زلزله شدیدتر، خانه های خود را ترک کرده اند.

این اولین بار در یک قرن اخیر است که چنین زمین لرزه ای در مغرب ثبت می شود. زمین لرزه ای که در شمال آفریقا نسبتا نادر است. در سال ۱۹۶۰ نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر در نزدیکی اغادیر رخ داد که هزاران نفر را کشت.

به گفته مقامات محلی، بیشتر قربانیان در منطقه صعب العبور کوهستانی هستند. منتصیر ایتری یکی از اهالی روستای کوهستانی اسنی، نرسیده به کانون زمین لرزه، گفت: همسایگان ما زیر آوار هستند و ما تلاش می کنیم با وسایل موجود، آنها را نجات دهیم. اکثر خانه های آنجا آسیب دیده است.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، ساختمان های ویران شده را نشان می دهد و لحظاتی را که مردم وحشت زده از خانه های خود فرار می کنند و از ترس پس لرزه ها در فضای باز بسر می برند، شبکه برق و خطوط تلفن قطع است. این زمین لرزه در شهرهای ساحلی رباط، کازابلانکا و اساویرا و همچنین در کشورهای همسایه الجزایر و حتی پرتغال نیز احساس شد.

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا که اکنون در دهلی نو به سر می برد در توییتر نوشت: «اتحادیه اروپا آماده حمایت از مغرب در این لحظات سخت زلزله وحشتناک است و من اکنون به شرایط و وضعیت آسیب دیده گان فکر میکنم.

نارندرا مودی نخست وزیر هند و اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز با ابراز همدری با کشور مغرب آمادگی خود را برای کمک به زلزله زدگان این کشور اعلام کردند.

در همین حال مرکز ژئوفیزیک مغرب اعلام کرد که تعداد زیادی پس لرزه تاکنون به وقوع پیوسته که قدرت بزرگترین آن شش ریشتر بوده است.

سفارت آمریکا در مغرب نیز درباه وقوع پس لرزه ها در طول ۲۴ ساعت آینده هشدار داد و اعلام کرد که هشدار وقوع سونامی در مناطق ساحلی اعلام خواهد شد.

وزارت کشور مغرب نیز اعلام کرد که مرگ و میر ناشی از زلزله در مناطق الحوز، مراکش، ورزازات، ازیلال، شیشاوه و تارودانت بوده و همه امکانات برای کمک به آسیب دیدگان و ارزیابی خسارت ها بسیج شده است.

سندیکای پزشکان مغرب نیز از مردم خواسته تا برای نجات آسیب دیدگان زلزله به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

کد خبر: ۲۴۲٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha