۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
تمرکز از اوپک پلاس به سوی ظرفیت محدود پالایش؛ تورم بالاتر انرژی در راه است
رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن؛

تمرکز از اوپک پلاس به سوی ظرفیت محدود پالایش؛ تورم بالاتر انرژی در راه است

احسان خمان می گوید: در حالی که قیمت نفت خام و فرآورده های پالایش شده هماهنگ هستند و همبستگی میان آنها شکسته شده است، تورم انرژی بسیار قوی تر از قیمت احتمالی بازارها پدیدار خواهد شد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: با ادامه رکوردشکنی تقاضای جهانی نفت، فقدان ظرفیت فرآوری نفت خام به دلیل نزدیک به یک دهه سرمایه‌گذاری ناکافی ناشی از شاخص «ای اس جی» منجر به افزایش تولید نفت خام پالایشگاه‌ها می‌شود؛ این صحبت گزیده ای از صحبتهای «احسان خمان» در گفتگو با خبرنگار بازار است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات گفت: این مسئله، سیستم پالایش جهانی را گسترش داده، از حاشیه سود حمایت می کند و نوسان قیمت سوخت را افزایش می دهد. آنچه بیش از همه ما را نگران می‌کند این است که قیمت‌های بالای ۱۰ ماهه نفت خام امروزی ممکن است در مورد تورم انرژی که برای سیاست پولی مهم است، احساس امنیت کاذبی ایجاد کند.

وی افزود: به عبارت دیگر، پالایشگاه ها، به خرید نفت خام می پردازند، اما اقتصاد واقعی در معرض فرآورده های نفتی تصفیه شده (مانند بنزین، دیزل و سوخت جت) قرار دارد. به طور معمول قیمت نفت خام و فرآورده های پالایش شده هماهنگ هستند، اما ما در زمان عادی و معمولی قرار نداریم و این همبستگی شکسته شده است؛ ضمن اینکه این موضوع نشان می دهد که تورم انرژی قرار است بسیار قوی تر از قیمت احتمالی بازارها پدیدار شود.

احسان خمان ادامه داد: این پریشانی و نگرانی در هفته گذشته در کنفرانس نفت سازمان همکاری های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APPEC) نمودار شد؛ به طوری که مدیران شرکت گانوور تا ویتول نگرانی خود را از این که سیستم پالایشی در حال فریاد زدن سرمایه‌گذاری جدید است و تقاضای نفت همچنان در حال افزایش است، ابراز کردند.

رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن گفت: همانطور که به طور مداوم فهرست‌بندی کرده‌ایم، اقتصاد کربن هنوز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا زمانی که گذار سبز کامل شود، در غیر این صورت، اقتصاد جهانی در معرض خطر محدودیت‌های ظرفیت رشد قرار خواهد گرفت. در غیاب دور بعدی که سرمایه‌گذاری بسیار بی‌نظم‌تر و طولانی‌تر خواهد بود در حالی که سرمایه‌گذاری ای اس جی بر برنامه‌های سرمایه آتی تأثیر خواهد گذاشت، سهام محدود و ظرفیت مازاد حاشیه‌ای نشان می‌دهد که تنها راه‌حل کاهش تقاضا است.

عربستان سعودی به تولید ۹ میلیون بشکه در روز نفت خام در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر ادامه خواهد داد

وی در ادامه اضافه کرد که عربستان سعودی و روسیه اعلام کرده اند که کاهش داوطلبانه تولید/صادرات را به مدت سه ماه تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کرده اند و قیمت ها را به ۹۰ دلار در هر بشکه رسانده اند؛ برای اولین بار از نوامبر ۲۰۲۲. شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه برنت (RSI) به خوبی در محدوده خرید بیش از حد (بالای ۷۰) قرار گرفته است و یک مکث متوسط در رالی، اعتقاد ما را مبنی بر باقی ماندن برنت در قیمت ۸۰ دلار برای باقیمانده سال جاری تقویت می کند.

کارشناس حوزه نفت افزود: عربستان سعودی به تولید ۹ میلیون بشکه در روز نفت خام در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر ادامه خواهد داد؛ علاوه بر کاهش داوطلبانه که قبلاً در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود که تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ تمدید می شود. در مورد روسیه، کاهش داوطلبانه اضافی در عرضه نفت به بازارهای جهانی به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز تا دسامبر ۲۰۲۳ تمدید خواهد شد که به معنای کاهش تجمعی ۰.۸ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح فوریه ۲۰۲۳ است.

خمان اضافه کرد: خوانش ما از این تحول این است که اوپک پلاس، در محیط کم سرمایه‌گذاری امروزی، قدرت قیمت‌گذاری غیرکشسان خود را به‌طور قاطعانه اعمال می‌کند؛ یعنی توانایی‌ آن برای افزایش تدریجی قیمت‌ها است بدون اینکه به طور قابل‌توجهی مانع از تقاضای خود شود.

وی گفت: به طور بحرانی، ما این حرکت را به عنوان کاهش اوپک پلاس برای جبران چشم‌انداز ضعیف‌تر تقاضا نمی‌دانیم _در واقع تقاضای جهانی نفت در حال حاضر در بالاترین حد خود قرار دارد (آژانس بین المللی انرژی برآورد می‌کند که رشد تقاضای نفت بالاتر از میانگین ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال جاری به ۱۰۲.۲ برسد). در عوض، هدف آن کاهش مازاد ذخیره های جهانی، کاهش نوسانات نزولی در قیمت نفت است و با توجه به انتظارات محدود عرضه در این دهه_ پیش‌فرض تز ابر چرخه ما، باید به‌عنوان پشتیبان سرمایه‌گذاری این بخش در نظر گرفته شود.

با توجه به شرایط بنیادی بازار، ما هدف پایان سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ خود را به ترتیب ۸۴ دلار و ۸۷ دلار در هر بشکه با افزایش بازگشت به سمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه که سناریوی موردی ما نیست، حفظ خواهیم کرد

رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن بیان کرد: در شرایطی که قیمت برنت در حال حاضر ۹۰ دلار در هر بشکه است و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۷ دلار آمریکا در هر بشکه فاصله چندانی ندارد، معامله گران نفت اعتقاد دارند که انقباض بازار می تواند ادامه داشته باشد و این موضوع را تقویت می کند که نفت خام برنت بار دیگر به سمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش می یابد.

وی افزود: در حالی که شیب گرانشی به سمت بالا است، با توجه به شرایط بنیادی بازار، ما هدف پایان سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ خود را به ترتیب ۸۴ دلار و ۸۷ دلار در هر بشکه با افزایش بازگشت به سمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه که سناریوی موردی ما نیست، حفظ خواهیم کرد. این موضوع بر اساس این دیدگاه است که اوپک پلاس بعید است به سه دلیل این موضوع را مورد توجه قرار دهد: (۱) تعهد قاطعانه ثبات میان مدت آنها، (۲) افزایش قیمت نفت ممکن است واکنش‌های قوی ایالات متحده و تولیدکنندگان تحریم شده را به عرضه، شبیه به بحران انرژی در سال ۲۰۲۲، تحریک کند. و (۳) اهمیت سیاسی قیمت بنزین و درآمد واقعی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده.

احسان خمان در خصوص سوال خبرنگار بازار در خصوص فلزات پایه گفت: در یک محیط بدبینی کلان چین، اولین مجموعه افزایشی مشاهده شد که مبنایی برای بهبود مسیر فعالیت پیش رو فراهم کرد. در حالی که ممکن است برای تأیید اینکه تولید چین در حال تثبیت است، خیلی زود باشد، اما ما بر اساس داده‌های شاخص مدیران خرید، تولیدی قوی‌تر از حد انتظار در ماه آگوست احساس راحتی می‌کنیم، جایی که شاخص Caixin چین به سطح بالاتر خود از فوریه امسال رسیده است. این مسئله لحن محکم تری برای ریسک چین و اقدام قیمت فلزات اساسی ایجاد کرده است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک میتسوبیشی ژاپن ادامه داد: طلا هم در معاملات اخیر پس از افت بیشترین کاهش در بیش از یک ماه گذشته، ثابت ماند، زیرا بازدهی دلار و خزانه داری آمریکا به دلیل شرط هایی که نرخ های آمریکا برای مدت طولانی تری بالاتر خواهند ماند، افزایش یافته است. ما این پیام را تکرار می کنیم که یک نظرسنجی اخیر از مدیران پول نشان می دهد که آنها بر روی قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ مثبت هستند، حتی اگر خطرات برای تقویت دلار آمریکا و حتی نرخ های بالاتر ایالات متحده وجود داشته باشد.

احسان خمان در خصوص کالاهای فله گفت: پس از اینکه شرکت والی_دومین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان_گفت که چشم انداز بخش دارایی فولاد فشرده چین دلگرم کننده تر به نظر می رسد، سنگ آهن به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۲۳ رسیده است. با این حال، ما همچنان هشدار می‌دهیم که شرایط چشم‌انداز یک چرخش نرم‌تر را ارائه می‌دهد که سیر مازاد مورد انتظار در ماه‌های باقی‌مانده سال ۲۰۲۳ نشان‌دهنده خطرات کاهش قیمت است.

وی در پایان به قیمت محصولات کشاورزی مانند شکر اشاره کرد و گفت: قیمت شکر به بالاترین میزان در بیش از یک دهه گذشته رسیده است، پس از آنکه بزرگترین تاجر کالا در جهان، Alvean، یک سال دیگر کمبود را پیش بینی کرد، که ششمین سال متوالی کمبود عرضه را نشان می دهد. این موضوع به دلیل این نگرانی است که هوای شدید احتمالاً هند، دومین تولیدکننده بزرگ را از صادرات در سطوح تاریخی بازمی دارد و ذخایر جهانی را بیش از پیش کاهش می دهد.

کد خبر: ۲۴۲٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha