۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
اعزام تیمی برای بررسی آلودگی های  رودخانه ارس | ارمنستان اسناد خود را ارائه داد
معاون رییس جمهور در گفتگو با بازار خبر داد

اعزام تیمی برای بررسی آلودگی های رودخانه ارس | ارمنستان اسناد خود را ارائه داد

سلاجقه معاون رییس جمهور درباره آلودگی ارس گفت:بحث هایی با سفیر ارمنستان داشته و اسنادی هم در اینباره به سازمان محیط زیست ارائه شده، اما به زودی تیمی برای بررسی ادعاهای مطرح شده به ارمنستان سفرمی کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: برخی منابع خبری مدعی اند که آب رودخانۀ ارس به‌ویژه در محدودۀ سد «خداآفرین» و دشت مغان، علاوه‌بر آلودگی به مواد پرتوزا، به فلزات سنگین و سمی مانند سرب و ترکیباتش، آرسنیک، ترکیبات آلومینیوم، نیکل، مس، آهن، منگنز و ۵۳ آلایندۀ دیگر نیز آلوده است. آنگونه که اعلام شده منشأ اکثر این آلاینده‌ها نیز کشور ارمنستان بوده و گزارش که توسط اعضای گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه «شهید بهشتی» و گروه «ژئوپلیتیک» دانشگاه «عالی دفاع ملی» تهیه شده هم به صراحت می‌گوید: «بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده حاکی از ورود پساب‌ها و آلاینده‌های صنعتی و معدنی بسیار مضر در رودخانه ارس است.» از آنجایی که چندصدهزار ایرانی از سد خداآفرین را برای شرب استفاده می‌کنند و علاوه‌براین، آب این سد مورد بهره‌برداری تفریحی و آبزی‌پروری توسط تعاونی‌های فعال محلی و ملی است، آلودگی این رودخانه می تواند آسیب های فراوانی را به سلامت مردم وارد کرده و از همین جهت اهمیت بالایی دارید.

مذاکرات و بحث هایی با سفیر ارمنستان داشته و اسنادی هم در اینباره به سازمان محیط زیست کشور ارائه شده است. البته تیمی از ایران برای بررسی این موضوع بعد از نشست بین المللی گرد و غبار به این کشور سفر خواهند کرد

علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهوری در گفتگو با بازار درباره ادعاهای مطرح شده در مورد آلودگی رودخانه ارس به بازار گفت: پیگیری آلودگی ارس از سوی دولت به سازمان محیط زیست کشور واگذار شده است. به همین دلیل مذاکرات و بحث هایی با سفیر ارمنستان داشته و اسنادی هم در اینباره به سازمان محیط زیست کشور ارائه شده که طبق آن رادیواکتیویته آب رودخانه ارس بیش از حد مجاز نیست.

به گفته او، با این وجود قرار بود سفرهایی در قالب تیم کارشناسی به ارمنستان صورت گرفته و بررسی های دقیق تری در اینباره صورت گیرد اما دولت ارمنستان از ما خواست که که این سفر باید در سطوح عالی برگزار شود. به همین دلیل بعد از نشست های بین المللی گرد و غبار این ارتباطات قوی تر خواهد شد.

سلاجقه همچنین این را هم گفت که دولت ارمنستان پای کار بوده وامیدواریم که در این نشست ها به یک دستور العمل مشخصی در این حوزه برسیم.

هم‌اکنون دریاچه ارومیه ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد. ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته تا آخر شهریور از چند سد آب رهاسازی شود

موجودی ۷۰۰ میلیون مترمکعبی ارومیه

معاون رییس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم هم نتوانست دریاچه ارومیه را از مرگ نجات دهد و پروژه انتقال آب تاثیر زیادی در بهبود وضعیت دریاچه نداشته است، گفت: هم‌اکنون دریاچه ارومیه ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد. ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته تا آخر شهریور از چند سد آب رهاسازی شود.

به گفته وی، ۱۰ کیلومتر نیز از پروژه و مسیر انتقال آب تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه باقی مانده که در صورت تکمیل آن حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شود.

کد خبر: ۲۴۱٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کا نیس لوبو IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      1 1
      چندین ساله داره آلوده میکنه ،ولی مهم نیست اونها دوستان صمیمی شماها هستند فردا میگید اون مواد ضرری ندارند و قضیه تموم میشه.
    • ناصر US ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      5 0
      آقا یه بار بگو آب ارس چی چیه آب زمزم .با جان مردم بازی نکنین