۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
اقتصاد ایران روند به رشد دارد| مشکلات شبکه بانکی عامل تورم
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

اقتصاد ایران روند به رشد دارد| مشکلات شبکه بانکی عامل تورم

اصفهان - لیلاز؛ استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه اقتصاد ایران روند به رشدی قرار دارد، گفت: رشد نقدینگی و تورم در کشور روند کاهشی در پیش گرفته است.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: روندهای اقتصادی گاهی ممکن است با روندهای سیاسی همخوان نباشد اما خوشبختانه علم اقتصاد با آمار ارتباط دارد و بنابراین نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه در هیچ حوزه‌ای در اقتصاد ایران نیست که روند بهتری نسبت به دو سال پیش نداشته باشد، افزود: در حالی که در سال ۱۴۰۱ رکورد تورم را در تاریخ اقتصاد ایران شکست اما رشد اقتصادی ایران در ۱۳ فصل گذشته پیوسته مثبت بوده‌است که نشان می‌دهد اقتصادی ایران موفق شده از زیر بار مشکلات بزرگی چون پاندمی کرونا و تحریم بی‌سابقه اقتصادی عبور کند. اکنون نیز رشد صنعتی، رشد بخش کشاورزی و رشد خدمات مثبت است.

در سال ۱۴۰۰ رشد بسیار زیاد نقدینگی را تجربه کردیم که اثرات آن را در فروردین ۱۴۰۲ با تورم ۵۵ درصدی دیدیم اما از نیمه ۱۴۰۱ نرخ رشد نقدینگی در حال کاهش نسبی بوده و از ابتدای سال این روند کاهشی شدت گرفته است

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در حال حاضر رکورد سال ۹۵ در حوزه درآمد سرانه ایران با احتساب تورم نیز بیشتر شده است؛ در سال ۱۴۰۰ رشد بسیار زیاد نقدینگی را تجربه کردیم که اثرات آن را در فروردین ۱۴۰۲ با تورم ۵۵ درصدی دیدیم اما از نیمه ۱۴۰۱ نرخ رشد نقدینگی در حال کاهش نسبی بوده و از ابتدای سال این روند کاهشی شدت گرفته است.

علت تورم موجود، وجود فساد در شبکه بانکی

لیلاز ادامه داد: علت تورم موجود، وجود فساد در شبکه بانکی به ویژه بانک‌های نیمه خصوصی است. با اقدامات انجام شده در صورت پیروز نشدن اولیگارش مالی بر روند فعلی دولت ،پیش‌بینی می‌شود روند نرخ تورم کاهش یابد و در پایان سال به حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد برسد.

وی گفت: بررسی روند تحولات نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی نشان می‌دهد روند رشد نقدینگی مشهود است؛ اکنون هدف‌گذاری برای این نرخ تا پایان سال ۲۵ درصد است.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته بر اساس داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی به ترتیب ۴ و ۴.۸ درصد بوده است. البته روند صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ کاهش و میزان واردات افزایش یافته است. دلیل این تغییرات هم عمدتا نابسمانی در شرایط اقتصاد جهانی و البته سیاستهای ارزی دولت در داخل کشور بوده است. البته باید توجه داشت که مصرف کل در اقتصاد ایران نیز با سرعت قابل اعتنایی رشد را نشان می‌دهد.

درآمدهای نفتی دولت نسبت به سال ۱۳۹۷ تقریبا سه، چهار برابر شده و بنابراین عرضه کل در اقتصاد نیز افزایش یافته است. اما از آنجا که سرعت بهبود اقتصاد کشور اندک است، در بین مردم حس نمی‌شود

لیلاز افزود: در سال گذشته و سال جاری حجم تجارت خارجی ما به دوران پیش از تحریم بازگشته و این مسئله بدون کوچکترین رحمی به اقتصاد ایران رخ داده است؛ این در حالی است که درآمدهای نفتی دولت نسبت به سال ۱۳۹۷ تقریبا سه، چهار برابر شده و بنابراین عرضه کل در اقتصاد نیز افزایش یافته است. اما از آنجا که سرعت بهبود اقتصاد کشور اندک است، در بین مردم حس نمی‌شود.

رشد اقتصادی ایران کمتر از متوسط جهانی

وی تصریح کرد: بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ وضعیت رشد اقتصادی ایران بسیار وخیم بوده است و متوسط حجم اقتصاد جهان سه برابر شده و ۱۹۸ درصد رشد کرده در حالی که اقتصاد ایران تنها ۱۰۱ درصد رشد را به ثبت رسانده است. البته اقتصاد عراق که یک پله پایین تر از ایران در جدول رشد اقتصادی کشورهای جهان قرار دارد، طی مدت مذکور تنها ۶۵ درصد رشد کرده است.
بدون حل مشکلات ساختاری، نمی‌توان به رشد اقتصادی پایدار امید داشت

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: تحریم ترامپ علیه ایران اولین تحریم فراگیر و جامع در عصر فناوری است که طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ رخ داد. این تحریم بی‌سابقه بود و حتی تحریم روسیه در شرایط فعلی نیز به پای آن نمی‌رسد.

لیلاز خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ایران دو دلیل اصلی دارد که یکی یکدست شدن ساختار حکومت و دومی جنگ اوکراین است؛ البته متاسفانه مشکلات ساختاری اقتصاد ایران همچنان پابرجاست و تغییر در آن‌ها ایجاد نشده است. اگر مشکلات ساختاری حل نشود، نمی‌توان به رشد اقتصادی پیوسته و پایدار امید بست.

کد خبر: ۲۴۱٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha