۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
داستان  ۱۰۰۰ تاکسی دار بی تاکسی! / ۱۵ هزار تاکسی فرسوده در برنامه نوسازی سال جاری
گفتگو با مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران

داستان ۱۰۰۰ تاکسی دار بی تاکسی! / ۱۵ هزار تاکسی فرسوده در برنامه نوسازی سال جاری

قنادان، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران درباره ارائه وام ۵۰ میلیونی به تاکسیران‌ها برای تعویض خودرو گفت: تلاش کردیم از منابع شهرداری به تاکسیران‌ها وام بپردازیم تا بتوانند با وامی که به ۵۰ میلیون افزایش پیدا کرده خودرو خود را نونوار کنند.

حمید رضا خالدی؛ بازار: در حال حاضر تهران با حدود ۷۹ هزار تاکسی، بعد از مکزیکوسیتی با ۹۹ هزار تاکسی، بزرگترین ناوگان تاکسیرانی شهری را در جهان داراست. ناوگانی شامل نزدیک به ۳۴ هزار دستگاه، تاکسی خطی و ۱۷ هزار دستگاه، تاکسی گردشی و حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار دستگاه، تاکسی تلفنی و البته تعدادی تاکسی ویژه در ترمینال‌ها و پایانه‌ها. اما گذشته از این آمار عجیب، این ناوگان عریض و طویل چندان هم کارآمد نیست چرا که بیش از ۲۷ هزار خودرو از این تعداد در لیست خودروهای فرسوده قرار دارند و باید نوسازی شوند. ناوگانی که بارها قرار بوده تا نوسازی شود اما هربار به بهانه ای عملا اجرایی نمی شود.

وام ۵۰ میلیونی
وامی که در گذشته برای نوسازی تاکسی ها در نظر گرفته شده بود وامی ۲۰ میلیون تومانی با سود ۱۶ درصد بود. آنهم در زمانی که قیمت پژو و سمند ۲۰تا ۲۵ میلیون تومان بود اما امروز که قیمت شرکتی این خودرو ها به حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان رسیده طبیعتا باید وام اعطایی برای نوسازی خودروها نیز افزایش پیدا می کرد.

علیرضا قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران در گفتگو با بازار درباره ارائه وام ۵۰میلیونی به تاکسیران‌ها برای تعویض خودرو گفت: همانطور که می دانید وام ۲۰ میلیونی قدیم، تکافوی خرید خودرو با قیمت های امروزی را نمی داد بنابراین برای رفع این مشکل تلاش کردیم از منابع شهرداری (منابع حاصل از اجرای طرح ترافیک) به تاکسیران‌ها وام بپردازیم تا بتوانند با وامی که به ۵۰ میلیون افزایش پیدا کرده خودرو خود را نونوار کنند. البته این وام از سوی شهرداری تهران تدارک دیده شده و فقط مختص تاکسی های پایتخت است.

تاکسی داران بی تاکسی!
وی با بیان اینکه در حال حاضر درگیر ورود ۵۰۰ تاکسی نوسازی شده در انتهای سال گذشته به چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم گفت: سالها بود که موضوع نوسازی تاکسی های فرسوده قفل شده بود. تا اینکه با تلاش های شهردار تهران و تغییر مدیریت ایران خودرو بالاخره در دیماه سال۹۸ این طلسم شکسته شد.

وی تصریح کرد: در ادامه این رویه، در اسفندماه سال گذشته خودروساز حدود یک هزار تاکسی برای نوسازی ناوگان تاکسی رانی تحویل داد که نیمی از آنها یعنی حدود ۵۰۰ دستگاه متعلق به شهر تهران بود، اما بعد از اینکه مراکز شماره گذاری به خاطر شیوع کرونا در اسفندماه سال تعطیل شدند، این خودروها مشمول ضوابط شماره‌گذاری سال ۹۹ شدند.

وی در خصوص چرایی مسکوت ماندن این طرح گفت  از ابتدای سال جاری، بنا به مصوبه هیئت دولت، خودروسازان باید الزامات استاندارد یورو ۵ را بر روی خودروهای خود از جمله تاکسی رعایت کنند و مراکز شماره گذاری نیز تنها به شرط رعایت الزامات این استاندارد و دریافت تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست برای این خودروها پلاک تاکسی‌ها صادرمی‌کنند؛ برای همین تاکسی‌های تحویلی سال گذشته که دارای استاندارد یورو ۴ هستند مشمول مقررات جدید شده و برای شماره گذاری مشکل دارند.

به گفته وی این ۱۰۰۰ تاکسی در حالی معطل مانده‌اند که در سال گذشته تکمیل وجه کرده و ایران خودرو نیز شماره شاسی آنها را ثبت کرده است و تنها منتظر صدور پلاک بودند که مراکز شماره گذاری به دلیل کرونا تعطیل شد.

رایزنی پشت رایزنی
جالب اینجاست، در حالی اعمال مقررات یورو ۵ برای شماره گذاری این تاکسی‌ها به مراکز شماره گذاری ابلاغ شده که تاکسی‌های تولید شده امکان ارتقا استاندارد ندارند و در پارکینگ‌های ایران خودرو خاک می‌خوردند چرا که اصولا نمی توان سیستم فنی کل این خودروها را تغییر داد!

قنادان با تاکید براینکه برای حل این مشکل مکاتباتی با ذی‌نفعان مختلف در دولت داشته‌ایم تا راه حلی برای رفع این مشکل پیدا شود گفت: راننده های تاکسی پول خود را واریز کرده و الان خودرو به نام آنهاست ولی در عمل این رانندگان خودرویی ندارند و ارتقا کیفیت خودروها هم به یک باره امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و قول مساعد وی برای رفع این مشکل گفت: شهرداری تهران در اجرای الزامات زیست محیطی هیچ مشکلی ندارد، اما در بحث تاکسی‌های تولید شده باید به این نکته تأکید کنم که رانندگان تاکسی در این بازه زمانی خودروی خود را اسقاط کرده و حتی شماره شاسی تاکسی نیز به نام آن‌ها حک شده و مالک تاکسی مشخص است.

سربی کلاه رانندگان
اما این تاخیر در نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی رانی باعث شده تا رانندگان این ناوگان با وضعیت بغرنجی روبرو باشند. مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران در این خصوص گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار تاکسی فرسوده بالای ۱۰ سال برای نوسازی ثبت نام کرده‌ و در صف نوسازی قرار دارند. : رانندگان تاکسی‌های فرسوده به دلیل اینکه این تاکسی‌ها شدیدا فرسوده هستند، موفق به اخذ معاینه فنی نمی‌شوند، بنابراین مجبورند خودرو خود را متوقف کنند یا هر روز توسط دوربین‌های پلیس جریمه شوند.

مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: از سویی رانندگان تاکسی‌های فرسوده اگر بخواهند معاینه فنی دریافت کنند، باید هزینه‌های هنگفتی برای تعمیرات خودرویی متحمل شوند که عملا با این تعمیرات بعد از مدتی دیر یا زود باید اسقاط شود، بنابراین رانندگان این تاکسی‌ها برای امرار معاش واقعا مستأصل هستند.

اما برنامه شهرداری برای نوسازی تاکسی های فرسوده در سال جاری چیست؟ سوالی که قنادان در پاسخ به آن به بازارگفت: بنا داریم اگر مشکلات و بروکراسی های اداری حل شود، تا پایان سال ۹۹، بیش از ۱۵ هزار تاکسی در پایتخت نوسازی شود.

با این وجود برای نوسازی ۱۵ هزار تاکسی فرسوده نیاز به اعطای بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار است. اعتباری که با توجه به وضعیت مالی بد شهرداری بعید است که محقق شود. با این وجود مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران با اطمینان در مورد این مساله گفت: ما پیش بینی های لازم را برای تامین این بودجه انجام داده ایم و نگرانی بابت این مساله نداریم.

با این وجود هنوز یک مساله باقی است. اینکه با وجود افزایش قیمت خودروها در سال  ۹۹، آیا قرار است میزان وام تخصیص یافته هم افزایش پیدا کند؟ قنادان در جواب این سوال نیز گفت: این بستگی به تصمیم دولت در مورد استانداردهای زیست محیطی خودروها دارد. چرا که بسته به اینکه خودروها یورو ۴ یا یورو ۵ باشند، مسلما قیمت خودروها متفاوت خواهد بود. اما اگرقرار باشد قیمت خودروها بیشتر از قیمت پیش بینی شده باشد، انتظار داریم دولت هم در این فرآیند نوسازی پیش قدم شود و ما را کمک کند.

اما وضعیت  ۵۰۰ راننده تاکسی پلاک نشده ای که قرار بود به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شوند چگونه است و چطور امرار معاش می کنند؟ مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران در این مورد به واقعیتی تلخ اشاره کرده و گفت: حقیقت این است که بسیاری از مالکان تاکسی هایی که ماههاست منتظر پلاک شدن هستند، برای پرداخت پول خودرو خود ماشین فرسوده اشان را فروخته اند و امروز واقعیت برای تامین هزینه زندگی اشان با مشکلاتی جدی مواجهند. البته طرح ما طرح کلید به کلید بود. یعنی قرار است همزمان با تحویل خودروهای نو، مالکان خودروهای فرسوده را تحویل دهند ولی به هر حال تعداد زیادی از همکاران به خاطر اینکه دست اشان تنگ بوده زودتر ماشین هایشان را فروخته اند.

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت دولت، به زودی مشکل این ۵۰۰ راننده تاکسی و همچنین رانندگانی که در صف تعویض خودروشان هستند حل شود و فرآیند نوسازی تاکسی های تهران به ریل اصلی خود بازگردد.

کد خبر: ۲۴٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید یونس هاشمی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
      1 0
      سلام اقای ریس دستت درد نکنه انقدر رایزنی میکنی زندگی ما نابود شد شما داری حقوق تپلت رو میگیری دلت واسه ما نسوخته که واگذارت کردیم به خدا
    • SE ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      3 1
      سلام من یه راننده تاکسی تو شهرستان سنقر استان کرمانشاه هستم و سال گذشته برای نو سازی خودروم اقدام کردم و 65 میلیون تومان ثمن نو سازی رو بیستم اسفند ماه گذشته با هزار بدبختی و قرض کردن پرداخت کردم . همچنین اردیبهشت ماه خودروم رو که کاملا غیر قابل استفاده بود به امید دریافت قیمت خودش که 5 میلیون هست تحویل دادم پول رو که پرداخت نکردن هیچ خودرو رو هم تحویل ندادن و الان بیشتر از 4 ماهه که هیچگونه درآمدی ندارم و با یارانه امرار معاش میکنیم و هیچ مسئولی هم پیگیری نمیکنه . تکلیف ما چیه تا کی باید با این فلاکت ادامه بدیم ؟!
    • عباس IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      1 0
      سلام آقای قنادان... جون مادرت یه ماشینی بده که استهلاکش کم باشه... تعمیر اساسی سمند با موتور ملی ۲۰ تومن هزینه بر میداره ، پژو جی ال ایکس موتورش روغن کم میکنه... خدایی خودت قضاوت کن... یا علی
    • عباس IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      1 0
      آخر از مدرسه فرار کردن = راننده تاکسی
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      اگه میشه ماشین تیبا بدید همین جمع وجور هست و هم ارزونتره
    • DE ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      از مسئولین خواهش میکنم فکری به حال این راننده های تاکسی پیکان فرسوده بکنن کافیه جلوی یکی از اختلاص کنندگان بگیرند هزینه ناوگان بدبخت و زحمت کش بکنند