۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
افزایش ۲۹ درصدی تولید آهن در ۵ ماه نخست امسال

افزایش ۲۹ درصدی تولید آهن در ۵ ماه نخست امسال

تولید انواع مقاطع طویل و تخت فولادی، فولاد میانی و آهن اسفنجی در ۵ ماه ابتدای امسال درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش بازار، انجمن فولاد ایران اعلام کرد: تولید فولاد میانی شامل (بیلت و بلوم) و (اسلب) در این مدت ۳ درصد افزایش داشته است، به طوری که در ۵ ماه ابتدای سال گذشته ۱۲ میلیون و ۶۵۱ هزار تن فولاد میانی در کشور تولید شده بود که با افزایش ۳ درصدی، تولید این محصولات به ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تن افزایش یافته است.

براساس آمار انجمن فولاد ایران مجموع تولید محصولات تخت و طویل هم در ۵ ماهه امسال درمقایسه با ۵ ماهه سال گذشته ۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۹ میلیون و ۴۲۰ هزار تن رسیده است. در میان محصولات طویل تولید تیرآهن در این مدت ۲۸.۹ درصد و تولید میلگرد ۱.۴ درصد افزایش داشت به این ترتیب که تولید تیرآهن از ۴۹۹ هزار تن در پنج ماهه سال گذشته به ۶۴۳ هزار تن در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیز در پنج ماهه امسال ۱۵ میلیون و ۶۹۴ هزار تن تولید داشتند که باتوجه به تولید ۱۴میلیون و۶۵۳هزار تن در پنج ماهه نخست ۱۴۰۱ در تولید این محصول ۷.۱ درصد افزایش داشته اند.

براساس این گزارش کل مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع در ۵ ماهه اول امسال درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۲ درصد رشد داشته است

به‌طوری که در ۵ ماهه ابتدای سال گذشته ۵ میلیون و ۱۸۱ هزار تن از این محصولات تولید شده بود که در ۵ ماهه ابتدای امسال به ۵ میلیون و ۳۹۹ هزار تن رسیده است.

مصرف ظاهری تیرآهن در ۵ ماهه اول سال گذشته ۴۶۰ هزار تن بوده که در ۵ ماهه ابتدای امسال به ۵۷۱ هزار تن رسیده است و بنابراین به میزان ۲۴ درصد افزایش داشته است.

مصرف ظاهری آهن اسفنجی هم از ۱۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تن در ۵ ماهه سال گذشته به ۱۴ میلیون و ۹۸۶ هزار تن در ۵ ماهه ابتدای امسال رسیده که براین اساس مصرف ظاهری آهن اسفنجی افزایش حدود ۴ درصدی داشته است.

مصرف ظاهری کل محصولات فولادی در ۵ ماهه نخست امسال درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۳ افزایش داشته است به‌طوری که در ۵ ماهه ابتدای سال گذشته درمجموع ۸ میلیون و ۱۷۰ هزار تن محصولات فولاد تولید شده بود که با افزایش ۵.۳ درصدی تولیدی این محصولات به ۸ میلیون و ۶۰۴ هزار تن افزایش یافته است.

انجمن جهانی فولاد در گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲)، برابر با خرداد ۱۴۰۲ درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۷.۴ درصدی به ۳.۲ میلیون تن رسیده است.

درحالی که ۵ کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه ژوئن با کاهش تولید مواجه شده‌اند، ایران، چین، هند، آمریکا و روسیه افزایش تولید داشتند.

همچنین ایران بیشترین افزایش تولید و ترکیه بیشترین کاهش تولید را در ماه ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) به خود اختصاص داده‌اند.

براساس گزارش انجمن جهانی، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن زمان تا دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۲) یک پله صعود کرد و به جایگاه نهم رسید.

در گزارش ماه مارس، سومین ماه میلادی، ایران در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد نبود و ترکیه در جایگاه نهم و ایتالیا در جایگاه دهم قرار گرفته بودند، اما در ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۲) جایگاه هشتم و در ماه می (اردیبهشت ۱۴۰۲) جایگاه هفتم در جهان را از آن خود کرد.

ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برابر با خرداد ۱۴۰۲ جایگاه هفتم تولید فولاد در جهان را حفظ کرده است.

کد خبر: ۲۴۱٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha