۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
دلایل ندادن الگوی کشت به کشاورزان ریشه یابی شود| نوسان بالای قیمت میوه های وارداتی
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتگو با بازار:

دلایل ندادن الگوی کشت به کشاورزان ریشه یابی شود| نوسان بالای قیمت میوه های وارداتی

کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: به دلیل ندادن الگوی کشت به کشاورزان گاهی بازار با کمبود کالا مواجه می شود، لذا وزارت جهاد می تواند از کارشناسان صنف برای تحقق آن بهره بگیرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: اسدالله کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص وضعیت حاکم بر بازار میوه و تره بار گفت: اگرچه خوشبختانه اتفاق بدی در این حوزه رخ نمی دهد اما ما همواره در این صنف با نوسان مواجه هستیم. به این معنا که معمولا از نظر موجود بودن برخی کالاها با کمبود مواجه می شویم و قیمت ها بالا می رود.

کارگر گلشن آبادی افزود: اگرچه این نوسان ها مقطعی است و بعد از یک هفته تا ده روز نهایتا مجددا قیمت ها کم می شود و سریعا به شرایط عادی بر میگردد. مانند اتفاقی که اخیرا برای میوه خیار رخ داد و به علت نوسان موجودی در یک مقطع گران و بعد از چند روز مجددا ارزان شد. به خصوص اینکه شرایط بازار صنف ما را عرضه و تقاضا تعیین می کند.

کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران: از وزارت جهاد کشاورزی درخواست داشته و داریم که به کشاورزان الگوی کشت ارائه بدهد تا از این طریق هم بازار به سامان شود و هم از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری شود

وی ادامه داد: با این وجود این مسائل عمدتا به دلیل رعایت نشدن الگوی کشت است. در واقع بارها ما از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرده ایم که به کشاورزان الگوی کشت بدهند تا کشاورز بداند چقدر باید بکارد، چقدر به بازار داخل بدهد و چقدر را برای صادرات ارسال کند. تنها از این طریق است که از زیان دیدن کشاورزان جلوگیری می شود و فعالان صنف میوه و تره بار نیز از این سردرگمی و کمبودهای ناگهانی رها می شوند.

دلایل عدم ارائه الگوی کشت باید ریشه یابی شود

کارگر گلشن آبادی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که به دلیل نبودن الگوی کشت وقتی محصولات را به بازارهای صادراتی می فرستند می بینیم که بازار داخل با کمبود مواجه می شود و بازار به هم می ریزد. اینها به دلیل عدم اطلاع از آمارهای تولید است که ریشه در عدم ارائه الگوی کشت دارد.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم و انتظار داریم که وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را از پایه برنامه ریزی کند و در ادامه ریشه یابی شود چرا برای الگوی کشت هنوز برنامه ریزی نشده است. ضمن اینکه برای تحقق این امر هم می تواند از کارشناسان صنف و خبرگان حوزه کشاورزی نیز بهره بگیرد.

نوسان قیمت میوه های وارداتی بالا است

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران همچنین در خصوص محصولاتی که بیشترین تقاضای بازار را به خود اختصاص داده است گفت: اصولا در فصل گرما بیشترین تقاضا برای میوه هایی همچون هندوانه، طالبی و خربزه است. ضمن اینکه همواره تقاضای برای صیفی جات همچون سیب زمینی، پیاز و گوجه هست و محصولاتی مانند فلفل دلمه نیز همواره تقاضای کمی دارد.

وی در خصوص شرایط حاکم بر بازار میوه های وارداتی نیز گفت: همانطور که می دانید از کل میوه های وارداتی تنها چهار قلم یعنی آناناس، موز، انبه و نارگیل به صورت قانونی وارد می شود. یعنی میوه وارداتی غیر از این چهار قلم اگر در بازار باشد از طریق قاچاق وارد شده است.

کارگر گلشن آبادی افزود: با این وجود خوشبختانه به دلیل تنوع بالای میوه ای که در بازار هست و همچنین به دلیل نوسانات قیمت ارز وارد کردن میوه ها به صورت غیرقانونی چندان صرفه ندارد. بنابراین شاهد هستیم که این دست از میوه ها امسال چندان وارد نشده است.

وی همچنین در خصوص نوسان قیمت چهار قلم میوه وارداتی نیز گفت: متاسفانه در این بخش از نظر قیمتی امسال نوسان بسیار زیاد داشتیم که در مورد آناناس ظاهرا به دلیل کم بودن این میوه در مبدا بوده است. بنابراین به ترتیب میوه های «آناناس، انبه و موز» بیشترین نوسان قیمتی را داشته است و نارگیل کمترین نوسان های قیمتی را داشته است.

کارگر گلشن آبادی تصریح کرد: به دلیل بالا بودن نوسان قیمتی در بخش میوه های وارداتی طی هفته های اخیر قیمت را بر مبنای عرضه و تقاضا اعلام کرده ایم. با این وجود در مورد میوه موز قیمت موز هندی ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان و هر کیلوگرم موز اکوادوری نیز ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

کد خبر: ۲۴۱٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha