۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
جزئیات جلسه‌ تعیین قیمت خرید تضمینی ۳۲ قلم کالای کشاورزی
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران تشریح کرد

جزئیات جلسه‌ تعیین قیمت خرید تضمینی ۳۲ قلم کالای کشاورزی

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با تشریح جزئیات جلسه روز گذشته شورای قیمت‌گذاری ۳۲ قلم محصولات کشاورزی، گفت: نرخ خرید تضمینی بر اساس تورم، تجزیه و تحلیل قیمت‌های تمام‌شده، ‌نرخ جهانی انجام می شود.

به گزارش بازار، علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: روز گذشته با دعوت شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی جلسه تعیین قیمت ۳۲ قلم کالای کشاورزی تشکیل و بحث‌های کارشناسی زیادی درباره تعیین قیمت‌ها انجام شد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران افزود: تمرکز جلسه بیشتر روی تعیین قیمت خرید تضمینی گندم بود، زیرا معتقد بودند قیمت این محصول پایه مهمتر است و مسیر تعیین قیمت سایر کالاها را راحت‌تر می‌کند.

ایمانی ادامه داد: در این جلسه صحبت‌های کارشناسی پیرامون نحوه تعیین قیمت گندم مطرح شد که محور آنها راهکارهایی بود که قانون خرید تضمینی گندم تعیین کرده است، در این قانون تصریح شده است که نرخ خرید تضمینی بر اساس تورم، آنالیز قیمت‌های تمام‌شده، ‌ نرخ جهانی و مبادله انجام شود.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن تورم سالانه ۴۶.۷ درصد و نرخ ۱۵ هزار تومان گندم، نرخی نزدیک به ۲۲ هزار تومان به دست می‌آید، علاوه بر آن، مرکز پژوهش‌های کشاورزی، تشکل‌های عضو و بنیاد ملی گندمکاران هم با ‌تجزیه و تحلیل قیمت‌ها، برآورد هزینه‌هایی دارند که نشان می‌دهد قیمت خرید تضمینی گندم نزدیک به ۲۲ هزار تومان باید باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران اظهار داشت: اما در این نشست مخالفت‌هایی هم با قیمت‌های مطرح‌شده وجود داشت.

به گفته ایمانی، در این جلسه از برخی وزارتخانه‌ها فقط نمایندگان و کارشناسان‌شان حضور داشتند درحالی‌که برای تصویب نهایی قیمت باید ‌وزرا حضور داشته باشند بنابراین مقرر شد ‌بررسی نهایی در جلسه دوشنبه آینده انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر نرخ تورم در طول سال تغییر یابد، نرخ گندم چگونه می‌شود؟ توضیح داد: قرار است در صورت‌جلسه، بندی آورده شود چنانچه تورم و افزایش هزینه‌های تولید تا بهمن ماه تغییر کند، دوباره جلسه برگزار شده و در قیمت‌ها تجدیدنظر شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران تأکید کرد: فعلا که هیچ قیمتی برای خرید تضمینی تصویب نشده است و این جلسه فقط مراحل کارشناسی مطرح بود و باید تصمیم‌گیری نهایی با حضور همه اعضا باشد.

کد خبر: ۲۴۱٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha