۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
سامانه مدل‌سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده‌های هوای نیروگاه‌های حرارتی رونمایی می‌شود
توسط پژوهشگاه نیرو؛

سامانه مدل‌سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده‌های هوای نیروگاه‌های حرارتی رونمایی می‌شود

سامانه مدل‌سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده‌های هوای نیروگاه‌های حرارتی ۲۰ شهریور در پژوهشگاه نیرو رونمایی می‌شود.

به گزارش بازار، سعید نظری کودهی مدیر طرح توسعه فناوری و مدیریت آلاینده‌ها در پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه محقق پروژه وحید اصفهانیان از دانشگاه تهران با تیم خود طرح را به انجام رسانده است، گفت: پروژه طراحی، پیاده‌سازی و استقرار سامانه مدل‌سازی On-line پراکنش آلاینده‌های گازی و ذرات معلق در یک نیروگاه منتخب در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ با استفاده از اعتبارات شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی از محل بند "و" تبصره ۹ قانون بودجه کشور به کارفرمایی و نظارت پژوهشگاه نیرو (پژوهشکده انرژی و محیط زیست-طرح توسعه فناوری و مدیریت آلاینده‌ها در صنعت برق) و هدایت و راهبری دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌ها، دفتر نظارت و بهسازی نیروگاه‌ها و گروه HSE شرکت تولید برق حرارتی توسط محققان پژوهشکده سوخت، خودرو و محیط زیست دانشگاه تهران در نیروگاه بخار شهید رجایی پیاده‌سازی و اجرا شد.

وی افزود: در این پروژه با استفاده از مدل هواشناسی (WRF:Weather Research and Forecasting Model) و مدل پخش و پراکنش آلاینده‌های هوا (CALPUFF) و ارائه مدل همبسته آنها، پخش و پراکنش آلاینده‌های خروجی دودکش واحدهای بخاری نیروگاه شهید رجایی مشتمل بر NOx، PM، CO و SO۲ به‌ صورت برخط تا شعاع ۲۰۰ کیلومتر به شکل کانتورهای رنگی در سامانه نرم‌افزاری تدوین شده قابل رویت است. از این سامانه نرم‌افزاری به‌منظور اندازه‌گیری کیفیت هوا در تمامی زمان‌ها و همه نقاط اطراف نیروگاه شهید رجایی به‌صورت برخط استفاده می‌شود.

نظری کودهی گفت: همچنین از داده‌های این سامانه برای دفاع از حقوق نیروگاه در مراجع قضایی و جلوگیری از شکایات بی‌مورد مناطق اطراف استفاده خواهد شد. علاوه بر این، بهره‌برداری از سامانه خلا داده‌های سیستم‌های گران قیمت پایش محیطی آلاینده‌ها را در مناطق اطرف نیروگاه رفع کرده و سهم‌ نیروگاه در غلظت آلاینده‌های هوا در محیط اطرف آن تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این سامانه موجب تعیین استراتژی‌های موثر برای تخصیص سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌های بخاری کشور خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۱٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha