۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
بی اعتمادی بانک ها و دولت به شرکت های دانش بنیان| برای توسعه نیازمند تسهیلات هستیم
مدیر بازاریابی کنترل سیستم در گفتگو با بازار:

بی اعتمادی بانک ها و دولت به شرکت های دانش بنیان| برای توسعه نیازمند تسهیلات هستیم

تهران- بسیاری از کارشناسان و مالکان کسب و کارهای نوپا و فناور، بی اعتمادی بانک ها و دولت به شرکت های دانش بنیان را به مثابه یکی از مشکلات این شرکت ها به خصوص تولیدگران تازه تاسیس می دانند.

مرجان شرف؛ بازار: بخش اعظمی از خروج ارز کشور را خرید تجهیزات یا تعمیر و هزینه های نگهداری آنها در بر می گیرد. در حالی که با توجه به پتانسیل نیروی انسانی و حضور شرکت های دانش بنیان این موضوع می تواند جدای از اینکه نیاز بازار داخل را جوابگو باشد ارزآوری ویژه ای نیز برای کشور داشته باشد. بدین منظور با امیر رضایی مدیر بازرایابی ابزار دقیق کنترل سیستم در مورد چالش های شرکت های تولید تجهیزات ابزار دقیق گفتگو کردیم:

* در مورد فعالیت شرکت بگویید

از سال ۹۵ به صورت رسمی شرکت دانش بنیان کنترل سیستم خاورمیانه تاسیس و در زمینه تولید ابزار دقیق در آزمایشگاه ها به منظور کنترل کیفیت فعالیت می کنیم. بخصوص در صنایع غذایی و همچنین نیروگاه ها، پتروشیمی و تمام صنایع دیگر مانند کشاورزی که نیاز به سنجش دقیق وجود دارد.

* مواد اولیه را از چه طریقی تامین می ‌کنید؟ آیا از بورس کالا و فلزات نیز خرید دارید؟

موادی که تهیه می ‌کنیم مانند استیل ۳۰۴ یا ۳۱۶ مستقیماً از از خارج تامین می‌ شود. اما بقیه موادی که در داخل موجود است مانند استیل، ورق و میلگرد از بازار تهران یا مستقیم از کارخانه مانند کارخانه آلومینیوم اراک برای پنل ‌ها استفاده می ‌کنیم.

* تورم بر کار شما چه تاثیری دارد؟

هنگامی که دلار گران یا ارزان شود و نوسان داشته باشد بر کار ما هم تاثیر مستقیم خواهد داشت به عنوان نمونه پارسال که قیمت دلار نزدیک ۶۰ هزار تومان رسید مواد اولیه از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دچار افزایش قیمت شده بود. این موضوع ما را دچار ضرر و زیان می ‌کند نمی ‌توانیم بگوییم چون دلار افزایش قیمت پیدا کرد ما هم جنسمان را گران بفروشیم و باید با شیب ملایم افزایش قیمت داشته باشیم و طبیعتاً به دلار نمی ‌رسیم.

تکنولوژی و طریقه ساخت محصولاتی که مورد نیاز کارخانجاتی مانند ما است مانند تیتانیوم یا استیل ۳۱۶ در ایران وجود ندارد

هنگامی که قیمت دلار کاهش پیدا می ‌کند قیمت مواد اولیه همان طور بالا و گران باقی می ماند و این عجیب است. دلار از۵۰ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسید اما جنس را باز هم با همان قیمت ۵۰ هزار تومان خریداری می ‌کردیم لذا دچار ضرر می ‌شویم. باید راهکار درستی برای تعیین قیمت به خصوص بهای دلار طراحی شود که با قیمت هر دلار قیمت اجناس چقدر تغییر کند و بر طبق آن اجناس به صورت خودکار گران یا ارزان شوند.

* این گرانی ها در شغل شما چه دلیلی دارد ؟

هنگامی که در بازار دلال زیاد باشد این اتفاق می ‌افتد. برای دلال مهم نیست که تولید کننده سود یا زیان کند برخی اصلا انصاف ندارند.

* دچار چه چالش های دیگری هستید؟

تکنولوژی و طریقه ساخت محصولاتی که مورد نیاز کارخانجاتی مانند ما است مانند تیتانیوم یا استیل ۳۱۶ در ایران وجود ندارد از همین رو تامین کنندگان به نوعی سوء استفاده می ‌کنند و اجناس را زیاد گران می کنند اما هنگامی که قیمت دلار ارزان می‌ شود دیگر جنس را به قیمت قبلی به فروش نمی ‌رسانند. من کماکان مواد اولیه را با قیمت دلار ۶۰ هزار تومان خریداری می ‌کنم. در کنار این‌ ها غیر از تورم با شروع سال جدید نیز همه چیز مجدد گران می شود اگر ما از تامین کننده دستگاه‌ ها را گران بخریم مجبور هستیم روی قیمت محصولات خود نیز بیاوریم در نتیجه گرچه تولید کننده و تامین کننده نیز دچار مشکل می‌ شوند اما ضرر اصلی را مردم می ‌بیند.

* دسترسی به مواد اولیه چطور است؟

دغدغه بسیاری داریم برای پیدا کردن مواد اولیه. گاهی مواد اولیه نایاب می‌ شود دلیل این موضوع چه می ‌تواند باشد تنها دلیلی که به ذهن می ‌رسد احتکار به منظور افزایش قیمت است.مواد اولیه در بازار وجود دارد اما دلال به فروش نمی ‌رساند به عنوان مثال به ما می ‌گوید تا دیروز قیمت هر کیلو استیل ۲۰۰ هزار تومان بوده، یا ۴۰۰ هزار تومان بخر یا اصلاً نمی ‌فروشم و این قیمت هم برای مشتریان خاص است وگرنه اگر کسی بخواهد جدیدا مشتری شود که اصلا نمی فروشد.

* کمک بانک ‌ها و تسهیلات آنها چقدر است؟

بانک ‌ها شرکت ‌های دانش بنیان نوپا را حمایت نمی ‌کنند گویا اعتماد ندارند در حالی که اگر بانک‌ ها اعتماد داشته باشند و ما بتوانیم با کمک آنها تامین شویم می ‌توانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم. ما تحریم هستیم نمی ‌توانیم دستگاه‌ ها را از کشورهای خارجی بخریم حال که شرکت‌هایی مثل ما پا در این راه گذاشته ‌اند به تولید کشور کمک می‌ کنیم به اقتصاد کشور و حتی با صادرات باعث ارزآوری به کشور می ‌شویم لازم است که حمایت شویم.

شرکت ‌های دانش بنیان حمایت نمی ‌شوند

دستگاه ‌های فرز cnc یا تراش سی ‌ان ‌سی گران هستند اما باید در هر کارگاه ‌های تولیدی وجود داشته باشد یا برای تعمیر هزینه زیدای دارند. اگر تولید ما بصورت انبوه باشد هزینه‌ کارخانجات برای تامین این وسایل نیز می ‌تواند کاهش پیدا کند.

* به عنوان یک شرکت دانش بنیان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

تمام تجهیزات داخل شرکت و با مواد اولیه ایرانی تولید می شود به این معنا که واردات یا مونتاژ نمی ‌کنیم. کیفیت آنها نیز آنالیز شده و از بخش کنترل کیفی باید به سلامت بیرون بیایند. اما با این وجود شرکت ‌های دانش بنیان حمایت نمی ‌شوند به عنوان مثال برای تولید استیل ۳۱۶ نیاز به کربن کروم دارد این‌ ها بستر تولید آن محصول هستند که باید در اختیار شرکت‌ های دانش بنیان قرار داده شود. شرکت‌ هایی داریم که حتی برابری می ‌کنند با تامین کننده ‌های بزرگ دنیا اما تکنولوژی در کشور وجود ندارد علم هست اما تکنولوژی خیر.

* دلیل این عدم حمایت چه می تواند باشد؟

به خاطر اینکه سودشان تهدید نشود به شرکت ‌های دانش بنیان کوچک که اعتماد نمی‌ کنند مواد اولیه ‌ای مانند فولاد که باید کارخانه فولادسازی تامین کند و در اختیار ما قرار دهد استیل یا ورق اما نمی دهند زیرا وارد کننده هستند با سود کلان در بازار می ‌فروشند و با هر نوسان دلار هم سودشان چند برابر خواهد شد ما واقعا به اعطای تسهیلات نیاز داریم به عنوان یک شرکت تولید کننده دستگاه‌ های آزمایشگاهی هزینه R&A یا توسعه و تحقیق این دستگاه‌ ها بالاست علاوه بر اینکه ما تحریم هستیم نمی توانیم نمونه ‌های خارجی دستگاه‌ ها را داخل کشور داشته باشیم مگر به ندرت.

پس خودمان مجبور هستیم از صفر تا صد دستگاه‌ ها، آزمایشات، تست و تحقیقات را طراحی و اجرا کنیم به علاوه اینکه تامین مواد و متریال این دستگاه‌ ها نیز هزینه دارد نه تنها جنس پوسته بلکه داخل دستگاه ‌ها نیز بردهای الکتریکی، منشورها، آی سی ‌ها و ترانزیستورها هستند که آنها هم مورد نیاز مواد خاص خود است و ما برای تامین آنها به مشکل می ‌خوریم.

تجهیزاتی که تولید می‌ کنیم ارتباط مستقیمی با صنعت دارد مانند صنایع غذایی، پر کننده‌ ها، آنالیز کننده ‌ها، دستگاه‌ های آزمایشگاهی مثل رفراکتومتر و... اگر تسهیلات مالی در اختیار ما قرار داده شود و حمایت شویم ما صنعت کشور هستیم صنعت هم اقتصاد یک کشور است اگر ما دستگاه‌ با کیفیت تولید کنیم و به دست تولید کننده مواد غذایی یا ... برسانیم کیفیت محصولات آنها نیز بالا می ‌رود هنگامی که کیفیت بالا باشد مشتری از کشورهای خارج یا همسایه مانند آذربایجان، عراق، افغانستان، پاکستان ارمنستان و حتی کشورهای بزرگ مانند ترکیه یا اروپایی ‌ها از ما خرید می ‌کنند.

به چه کشورهایی صادرات دارید ؟

ما صادرات به کشور ترکیه، افغانستان و عراق داریم با قیمت پایین‌ تر از کشورهای اروپایی و حتی بعضی از دستگاه ‌ها انحصاری است یعنی اروپایی یا نمونه دیگری وجود ندارد به عنوان نمونه رفرکتومتری که تولید می‌ کنیم ۸۹ پارامتر را اندازه ‌گیری می ‌کند اما مدل مشابه خارجی چهار تا پنج پارامتر را می سنجد.

برای تولید کننده به صرفه است و به جای چند دستگاه، یک دستگاه را می ‌خرد و به پارامترهای مختلف دسترسی دارد. نیاز بازار جهانی به این دستگاه‌ ها بالاست. این دستگاه‌ ها در کشورهای اروپایی به خصوص مانند هلند، آلمان و ایتالیا ساخته می ‌شوند و با توجه به اینکه ابزار دقیق هستند یعنی در آزمایشگاه‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند قیمت بسیار بالایی دارند. دستگاه ‌های ما پتانسیل ارسال به کشورهای مطرح دنیا را دارند چرا که دستگاه با بهترین متریال و بهترین کیفیت تولید می‌ شوند و بهترین برنامه نویسی توسط متخصصین خبره صورت می گیرد.

* برای کسی که تازه می‌ خواهد وارد این کار شود چه تحصیلاتی و چقدر سرمایه مورد نیاز است؟

برای راه ‌اندازی اولیه چیزی حدود یک الی یک و نیم میلیارد سرمایه مورد نیاز است تا بتواند یک بخشی از این دستگاه‌ ها را تولید کند ما سال ۹۵ با سرمایه حدوداً ۴۰۰ میلیون تومان شروع کردیم. دستگاه‌ هایی که آن موقع نداشتیم کم کم توانستیم خط تولید را راه بیندازیم.

برای نیروی متخصص باید بیش از ۱۰ میلیون تومان حقوق پرداخت کنیم

دستگاه ‌هایی مانند فرز و cnc، دستگاه جوش لیزر، دستگاه جوش، جوش آرگون، دستگاه تیک جوش co۲ و غیره خطوط کالیبره‌ ای که دستگاه‌ ها با آن کالیبره می ‌شوند لازم به ذکر است که دستگاه‌ ها از سازمان استاندارد نیز استاندارد را دریافت کرده ‌اند در گذشته مرجع دستگاه‌ ها برای سنجش استاندارد دستگاه‌ های خارجی بودند اما اکنون آنقدر دستگاه‌ های ایرانی قوی شده‌ اند که برای سنجش هم از خود دستگاه ‌های ما استفاده می‌ شود.

* در مورد مشکلاتی که با جذب نیروی انسانی دارید توضیح دهید؟

تورم بالا باعث شده کسی که فنی باشد با حقوق پایه وزارت کار مشغول نشود. متخصص کار با ابزار مانند اره، دستگاه جوش، دستگاه فرز به راحتی پیدا نمی شود و برای نیروی متخصص باید بیش از ۱۰ میلیون باید حقوق پرداخت کنیم. شاخه ردیف شغلی ما در صنعت نیاز به استخدام متخصص دارد کسی که در دانشگاه مدرک گرفته به عنوان مهندس مکانیک یا الکترونیک به حقوق وزارت کار قانع نمی ‌شود.

کد خبر: ۲۴۱٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha