۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
صنعت گردشگری ایلام رونق نگرفت|جای سرمایه گذاری خالی است
بازار گزارش می دهد؛

صنعت گردشگری ایلام رونق نگرفت|جای سرمایه گذاری خالی است

ایلام-گردشگری یکی از پنج مزیت اصلی استان ایلام برای توسعه شناخته می شود، این صنعت همچنان به دلیل عدم سرمایه گذاری در استان رونق نگرفته است.

بازار؛ گروه استان ها:صنعت گردشگری یکی از بزرگترین صنایع در دنیا است که امروزه به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی جهان محسوب میشود و در بسیاری از کشورها این صنعت منبع اصلی درآمد ارزی، اشتغال زایی، رشد اجتماعی و فرهنگی، افزایش سطح رفاه، عرصه‌ای برای رشد بخش خصوصی و وسیله‌ای برای توسعه ساختار زیربنایی است.

این صنعت که شامل هتل داری، صنعت حمل و نقل و تعدادی از صنایع یا بخش‌های اضافی می‌شود از صنایع پردرآمد برای اقتصاد هر کشور محسوب می‌شود و نشان دهنده ثبات سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی آن است.

همچنین صنعت گردشگری نه تنها می‌تواند منبع درآمدی برای کشور و اشتغال زایی باشد بلکه با ورود توریست به داخل کشور نقش بسزایی نیز در به نمایش گذاشتن زیبایی‌های طبیعی کشور و گسترش فرهنگ ایرانی در کل جهان دارد.

استان ایلام نیز از جمله استان‌هایی در سطح کشور است که از ظرفیت‌ زیاد و آینده‌ای روشن در صنعت گردشگری برخوردار می‌باشد، به‌طوری‌که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند دستاوردهای چشمگیری در صنعت توریسم داشته باشد.

بی‌توجهی شدید دولت به ظرفیت‌های گردشگری استان ایلام، موجب شده تا آثار باستانی و جاذبه‌های غنی تاریخی این استان در نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی نادیده گرفته شده و در نهایت صنعت گردشگری در این دیار توسعه چندانی نداشته باشد.

از جمله ظرفیت‌های حوزه گردشگری در ایلام میتوان به وجود ظرفیت‌های گوناگون در انواع گردشگری (طبیعی، تاریخی، مذهبی، تجاری و...) و تنوع زیست‌محیطی و مستعد بودن برای استفاده از منابع طبیعی، فرهنگ و تاریخ غنی و ویژگی متمایز ایلامیان در میهمان نوازی، پراکندگی جاذبه‌های گردشگری، امنیت، وجود اماکن مذهبی از ادیان مختلف؛ مقابر و زیارتگاه‌ها و برخورداری از نیروی کار جوان و مستعد اشاره کرد.

لازم به ذکر است استان ایلام از هر نظر برای گردشگری در کشور یکی از استان‌های مهم و دارای ظرفیت به شمار می‌رود، ظرفیت‌های خدادادی که در کمترین استانی از کشور مانند آن را می‌توان مشاهده کرد، با این وجود تاکنون ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری آن مغفول مانده و استفاده چندانی از آن نشده است.

عدم رشد صنعت گردشگری در ایلام

محمد سبحانی یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های علمی استان ایلام جز استان‌های برتر در زمینه پتانسیل جذب گردشگر بین‌المللی در جهان می‌باشد، نتایج تحقیقات نشاط می‌دهد که قدمت و تمدن ایلامی، اکوتوریسم مناسب و منحصر به فرد، وجود فرقه‌ها و مذاهب مختلف، هزینه‌های کم گردشگری در استان از مهم‌ترین فرصت‌ها و پتانسیل گردشگری در این منطقه می‌باشد.

وی با اشاره به عدم توسعه گردشگری در ایلام، افزود: مسئله اصلی این است که چرا با توجه به پتانسیل بالای ایلام در زمینه جذب گردشگر در این امر به موفقیت دست نیافته است.

سجاد بیگ محمدی یکی دیگر از شهروندان ایلامی به خبرنگار بازار گفت: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد جهانی است که در بیش از یک دهۀ اخیر، بیشترین درآمدزایی و اشتغال‌زایی را در میان صنایع مختلف جهان داشته است.

وی افزود:وجود آثار تاریخی و گردشگری و صنایع دستی فراوان تنها بخشی از ظرفیت توریستی و گردشگری استان است که متاسفانه در سایه عدم توجه مسئولان دولت‌های گذشته مربوطه و بی‌مهری‌ها دچار فراموشی و بعضا تغییر کاربری‌ها شده است.

این شهروند ادامه داد:با اندک توجه و برنامه‌ریزی مسئولان مربوطه می‌توان از این ظرفیت ویژه در راستای معرفی استان و همچنین کمک به اقتصاد و اشتغال استان گام‌های بزرگی برداشت.

موانع توسعه گردشگری در استان

مهین حجتی کارشناس گردشگری ایلام در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: استان ایلام، به دلیل دارا بودن ارزش‌های تاریخی، سنتی، تنوع آب و هوایی، کثرت و پراکندگی آثار تاریخی و به یاد ماندنی، شیوه‌های زیستی، بومی کهن و فرهنگ غنی، اماکن مذهبی زیارتی و وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی به عنوان یک شهر نمونه، جایگاه ویژه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

وی افزود: با وجود جاذبه‌های زیاد گردشگری در استان ایلام، نبود زیرساخت‌های لازم منجر به عدم توسعه‌ی گردشگری در این استان شده است.

هم مرز بودن ایلام با عراق یکی از مهمترین ظرفیت های حوزه سلامت در استان است که نشان می دهد توانایی تبدیل شدن به پایلوت طرح گردشگری سلامت را در کشور دارد

حجتی ادامه داد: هم‌چنین، وجود محدودیت‌های سیاسی و برنامه‌ریزی، اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی، محدودیت‌های زیربنایی و متمرکز شدن صنایع و خدمات در چند شهر بزرگ، محدودیت‌های فرهنگی و مذهبی، محدودیت‌های مرتبط با تبلیغات و رسانه و محدودیت در زمینه آموزش از دیگر چالش‌ها و محدودیت‌های صنعت گردشگری در استان است.

صنعت گردشگری ایلام رونق نگرفت|جای سرمایه گذاری خالی است

این کارشناس با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری در استان منجر به افزایش اشتغال برنامه، کاهش نرخ بیکاری، ورود ارز خارجی به استان و تحولی اقتصادی می‌شود، اضافه کرد: ایجاد مدیریتی توانا و منسجم، به کارگیری الگوهای مناسب جهت اطلاع رسانی و ایجاد تأسیسات زیربنایی شامل شبکه ی جاده‌ای، مخابرات، آب، انرژی و برق، فاضلاب، سیستم دفع زباله، هتل‌ها و رستوران‌ها، جذب سرمایه گذار و معرفی آثار تاریخی استان به اقصی نقاط دنیا از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی از جمله عواملی بودند که دارای بیشترین اهمیت برای توسعه‌ی گردشگری در ایلام هستند.

غلت از گردشگری سلامت در ایلام

وی با اشاره به اینکه بیماران عراقی به راحتی از استان به دیگر مناطق کشور می روند، افزود: باید بیماران عراقی در بیمارستان های استان جذب شوند و باعث درآمد زایی برای استان شود.

حجتبی با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت در استان با توجه به نزدیکی با کشور عراق گفت: این فرصت بسیار خوبی برای استان است که مسئولان ارشد استانی باید با تمام توان در این خصوص ورود پیدا کنند و بتوانند زمینه های جذب بیماران عراقی را در استان جهت درمان فراهم کنند.

وی افزود: هم مرز بودن ایلام با عراق یکی از مهمترین ظرفیت های حوزه سلامت در استان است که نشان می دهد توانایی تبدیل شدن به پایلوت طرح گردشگری سلامت را در کشور دارد.

صنعت گردشگری ایلام رونق نگرفت|جای سرمایه گذاری خالی است

این کارشناس اضافه کرد: واقعیت این است کە وجود مرز مهران، توسعە صنعت گردشگری و بە ویژە توریسم زیارتی و درمانی می‌تواند بخشی از مشکلات و معضلات موجود در رابطە با اشتغال در استان را حل و فصل کند.

اقدامات میراث‌فرهنگی برای توسعه گردشگری

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان ایلام به علت برخورداری از بقاء متبرکه و پیشینه تاریخی کهن، برخورداری از مواهب طبیعی خدادادی و جاذبه‌های متنوع تاریخی فرهنگی گردشگری و طبیعت بکر و زیبا و همچنین همسایگی با کشور عراق یقیناً ظرفیت وسیع در حوزه گردشگری و جذب گردشگر دارد.

فرزاد شریفی با بیان اینکه توجه اساسی به صنعت گردشگری به بهبود وضعیت اقتصاد اشتغال و رونق بازار و رقابتی شدن آن منجر می‌شود، افزود: متاسفانه این مهم در استان ایلام با وجود مزایای منحصر به فرد همواره با چالش‌ها و کاستی‌های بسیاری مواجه است.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ایلام به منظور توسعه صنعت گردشگری در استان هم اکنون ۳۵ پروژه گردشگری با برآورد مجموع حجم سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد ریال و متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در دست اجرا است.

این مسئول در پایان با بیان اینکه اقداماتی از قبیل احداث مجتمع‌های گردشگری و ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، مرمت و بازسازی مکان‌های تاریخی، معرفی آثار باستانی و مکان‌های گردشگری استان ایلام از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی و توسعه زیرساخت‌ها لحاظ گردیده، گفت: حوزه‌های مختلف گردشگری یک امر فرابخشی است و برای فراهم شدن زیرساخت‌های گردشگری، علاوه بر تلاش‌های اداره میراث فرهنگی نیاز به تعامل همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها در استان است.

امروزه جذب توریسم یکی از شاخص‌های اصلی توسعه اقتصادی و اشتغال است که با توجه به ظرفیت‌های استان در زمینه جذب گردشگر و مهم‌تر از همه هم‌جواری با کشور عراق، می‌بایست با همت مسئولان و عموم مردم از این صنعت برای منتفع شدن ایلام بهره برد.

کد خبر: ۲۴۱٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha