۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
۸۰ درصد مصنوعات طلا بازیافتی است| تحریم زدایی با انجام معاملات طلایی
گزارش «بازار» از تاثیر مثبت ذخائر طلا بر اقتصاد کشور

۸۰ درصد مصنوعات طلا بازیافتی است| تحریم زدایی با انجام معاملات طلایی

توجه به تولید و واردات طلا در شرایط تحریم علاوه بر تقویت پشتوانه اقتصادی کشور، کمک شایانی به جلوگیری از تخصیص ارز برای خرید کالاهای وارداتی در بازارهای بین المللی با انجام معاملات تهاتری می کند.

بازار؛ اسدالله خسروی: طلا به عنوان فلزی کمیاب، با ارزش و گرانقیمت، کالایی لوکس به شمار می رود که از دیر باز مورد توجه ایرانیان و مردم جهان قرار گرفته است، این کالا از زمان کهن تا به حال نقشی مهم و کاربردی را در انجام معاملات تجاری، پشتوانه اقتصادی کشورها، ابزاری برای داد و ستدهای مالی، ضرب سکه و اشیاء قیمتی همچنین ساخت زیورآلات داشته و دارد. البته تاریخچه آثار گرانبها و کم نظیر به جای مانده از نیاکان ما نشان می دهد که پیشینه ساخت و استفاده از طلا در ایران به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

به گواه تاریخ در زمان هخامنشیان کوروش کبیر برای اولین بار سکه طلا را ضرب کرد که با نام داریک در تاریخ ثبت شد. از طرفی وجود معادن فراوان و ذخائر کم نظیر طلا در ایران مزیتی قابل توجه است که با بهره برداری مناسب از آن علاوه بر ایجاد اشتغالزایی وسیع، ارزآوری مناسبی را نصیب کشور می کند، زیرا طلا هم اکنون در دنیا یکی از بازارهای مهم و نقش آفرین در اقتصاد کشورها محسوب می شود و این کالا نیز به عنوان کالایی برتر سهم مناسبی در داد و ستدهای جهانی و بازارهای بین المللی را ایفا می کند.

در اوائل دهه ۹۰ بیش از ۱۰۰ تن طلا وارد کشور شد این اقدام در شرایط تحریم کمک شایانی به اقتصاد کشور کرد، چنین رویکردی توانست در نقل و انتقالات پولی ‌تاثیر بسزایی را برجای گذارد و منجر به جمع آوری نقدینگی در بازار شود

طلایی که پشتوانه اقتصاد کشور شد

برخورداری از طلا و ذخیره آن همیشه برای کشورها از جهات مختلف ثمره خوبی را به همراه داشته است، به طور مثال در اوائل دهه ۹۰ و در دوران ریاست کلی محمود بهمنی در بانک مرکزی، بیش از ۱۰۰ تن طلا واردات به کشور انجام شد که این موضوع باعث شد در شرایط تحریم کمک شایانی به اقتصاد کشور کند. وارداتی که در این دوره ذخایر طلای کشور را به طور قابل توجهی افزایش داد و آنگونه که اعلام شده است؛ کشور را برای مدت ۱۵ سال بی‌نیاز از طلا کرد. چنین رویکردی آن هم در شرایط تحریمی کشور توانست در نقل و انتقالات پولی ‌تاثیر بسزایی را برجای گذارد علاوه بر این ضرب سکه و پیش فروش آن در دهه گذشته که طبق گزارش های موجود حدود ۱۰ میلیون قطعه بود نیز در مقاطعی توانست منجر به جمع آوری نقدینگی در بازار شود.

توجه به این مسئله باعث شده است اخیرا نیز آنگونه که معاون وزیر صمت می گوید؛ ۵ تن شمش طلا طی۲ هفته اخیر با هدف بازگشت ارز، به کشور وارد شود. چرا که واردات شمش طلا برای فعالان اقتصادی هم اکنون به صرفه است و به گفته مسئولان تلاش شده است تا روش بازگشت ارز با چنین شکلی متنوع صورت گیرد.

طبق گفته کارشناسان اکنون که شرایط برای واردات طلا مهیاست، بنابراین سرمایه گذاری روی چنین کالایی می تواند در آینده ثمر بخش واقع شود، هر چند از بعد کلان واردات سنگین شمش طلا معمولا از سوی دولت و شاید در راستای دستیابی به منابع بلوکه ای در برخی کشورها انجام شده باشد.

از آنجایی که ۸۰ درصد طلای کشور بازیافتی است و تولید کنندگان مصنوعات طلا از چرخش طلا های خریداری شده کهنه، شکسته و بازیافت آن اقدام به تولید طلای نو با ظرافت های خاص و شکل و شمایل متنوع می کنند، بنابراین واردات طلا برای تامین نیاز صنعت طلا خیلی مورد نیاز و ضروری نیست

فعالان صنعت طلا برای ساخت مصنوعات، نیازی به واردات این کالا ندارند

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره محاسن واردات طلا و چگونگی استفاده از آن در این صنعت، گفت: واردات طلا آن هم در شرایطی که ایران با تحریم ها بین المللی روبه رو است، بی تردید ثمرات مثبتی و مطلوبی را در اقتصاد کشور بدنبال دارد اما تاثیری بر روی صنعت طلای کشور به جای نمی گذارد چرا که نیاز فعالان صنعت طلا و جواهر به این کالا در داخل کاملا اشباح شده است، یعنی صنایع طلا و جواهر هم اکنون به مقدار کافی طلا و شمش لازم را برای ساخت مصنوعات طلا دارند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد طلای کشور بازیافتی است و تولید کنندگان مصنوعات طلا از چرخش طلا های خریداری شده کهنه، شکسته و بازیافت آن اقدام به تولید طلای نو با ظرافت های خاص و شکل و شمایل متنوع می کنند، افزود: بنابراین واردات طلا برای تامین نیاز صنعت طلا خیلی مورد نیاز و ضروری نیست زیرا همانطور که گفته شد ۸۰ درصد مصنوعات طلا برای ساخت، از طلاهای بازیافتی تامین می شود و ۲۰ درصد مابقی را نیز می توان به وفور در داخل و از معادن کشور تهیه و تامین کرد. اما باید به این نکته مهم توجه شود که هر چه پشتوانه طلا با واردات و یا تولید در معادن داخلی بیشتر باشد، بی شک بنیه اقتصاد کشور بیشتر تقویت می شود.

واردات طلا تا قبل از ۲ سال گذشته اندک و یا در حد صفر بوده است اما از آنجایی که واردات این کالا به کشور در دولت سیزدهم به دلیل وجود تعرفه صفر مالیات ارزش افزوده و عوارض گمرکی تسهیل شده است، بنابراین میزان واردات آن نسبت به گذشته بشدت افزایش یافته است

واردات بی سابقه و چشمگیر طلا به کشور در ۲ سال اخیر

این فعال و کارشناس بازار طلا و جواهر در ادامه به افزایش میزان واردات طلا طی ۲ سال اخیر نسبت به سنوات گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: واردات این کالا قبل از ۲ سال گذشته اندک و یا در حد صفر بوده است اما از آنجایی که واردات شمش و طلا به کشور در دولت سیزدهم به دلیل تعرفه صفر مالیات ارزش افزوده و عوارض گمرکی تسهیل شده است، بنابراین میزان واردات این کالا نسبت به گذشته افزایش یافته است، افزایش وارداتی که درپی کاهش هزینه های حمل و نقل و تسهیل فرایند بروکراسی اداری، سرمایه گذاران طلا را به واردات طلا و شمش ترغیب کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته چنانچه کسی می خواست واردات طلا انجام دهد قبل از چنین اقدامی می بایست منبع و منشاء ارز تخصیصی باید بصورت شفاف مشخص می شد، علاوه بر این پس از واردات آن نیز باید هزینه های عوارض و مالیات گمرکی و ... آن را می پرداخت، اما اکنون به این شکل نیست و هر فرد حقیقی و حقوقی به راحتی می تواند واردکننده طلا یا شمش شود.

رویکرد قابل توجه ای که جای خوشحالی دارد. با این وجود رشد چشمگیر و بی سابقه میزان واردات طلا به کشور به همین دلیل اتفاق افتاده است که واردکنندگان چون گذشته با بروکراسی ادارای و هزینه های جانبی نظیر تعرفه گمرکی، عوارض و مالیات گمرکی مواجه نیستند و از طرفی واردات طلا یا شمش بدون در نظر گرفتن منشاء ارز انجام می شود.

طلا باعث می شود که به عنوان پشتوانه ای قوی ارزش پول ملی را تقویت کند، از طرفی نیز زمانی طلا به صورت شمش با اوزان بالا وارد کشور و یا از معادن تولید می شود در شرایط تحریم می توان از آن در انجام داد و ستدها و...به نحو شایسته ای به اقتصاد کشور کمک کند

منفعت انجام معاملات پایاپای تجاری با طلا در شرایط تحریم

کشتی آرای به اثرات مثبت فراوانی طلا با افزایش میزان تولید و واردات آن برای کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طلا باعث می شود که به عنوان پشتوانه ای قوی ارزش پول ملی را تقویت کند. از طرفی نیز زمانی طلا به صورت شمش با اوزان بالا وارد کشور و یا از معادن تولید می شود در شرایط تحریم می توان از آن در انجام داد و ستدها و...به نحو شایسته ای به اقتصاد کشور کمک کند، چرا که واردکنندگان در ازای پرداخت ارز برای خرید کالا به راحتی می توانند از طلا استفاده کنند، این موضوع باعث خواهد شد که ارز آنچنانی در شرایط محدودیت منابع ارزی کشور برای خرید برخی کالاها اختصاص نیابد.

وی ادامه داد: علاوه بر این واردکنندگان طلا و سرمایه گذاران آن برای اینکه بتوانند از کالایی که وارد کرده اند کسب سود مناسب کنند، معمولا آن را در بورس کالا عرضه و یا در صندوق های سرمایه گذاری طلا آن را بصورت اوراق می فروشند، خریداران آن نیز بانکها و یا موسسات مالی هستند که برای سرمایه گذاری و پشتوانه مالی خود آن را می خرند و در زمان افزایش قیمت اقدام به فروش می کنند.

بنا به این گزارش، طبق گفته کارشناسان؛ توجه به تولید طلا به دلیل برخورداری کشور از معادن فراوان این ذخائر خدادای در کنار تسهیل امورات برای واردات شمش طلا همیشه اثرات مثبت خود را در اقتصاد به جای می گذارد، بخصوص در شرایط تحریم که به راحتی می توان از این کالا به نحو خاصی استفاده کرد، در چنین شرایطی واردات طلا اقدامی درست در راستای تقویت ذخائر طلا و پشتوانه پولی کشور می تواند باشد.

کد خبر: ۲۴۱٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha