۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
واردات بی رویه مانع اصلی تولید پنبه | افزایش تعرفه ضروری است
رئیس هیات مدیره شرکت صندوق پنبه ایران مطرح کرد

واردات بی رویه مانع اصلی تولید پنبه | افزایش تعرفه ضروری است

گرگان- پاک سرشت، رئیس هیات مدیره شرکت صندوق پنبه ایران گفت: واردات بی رویه و سهولت در صدور مجوز واردات پنبه مانع اصلی توسعه کشت این محصول در کشور شده است.

اسدالله پاک سرشت در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه بی توجهی و رها شدگی در واردات پنبه، بزرگترین مانع توسعه تولید پنبه در کشور شده است اظهار کرد: تعرفه صفر و سهولت در دریافت مجوز واردات پنبه باعث شده تا کارخانه داران علاقه ای به استفاده از پنبه تولید داخل نداشته باشند؛ البته وزارت جهادکشاورزی باید از تولیدات داخلی به خصوص پنبه حمایت و پشتیبانی و ارز نیمایی را در واردات این محصول حذف کند.

وی با اشاره به سیاست یک بام و دو هوای دولت در بخش واردات، ادامه داد: تعرفه واردات برخی کالاها مانند ماشین در کشور ۱۵۰ درصد بوده، این در حالی است که تعرفه واردات محصولات کشاورزی مانند پنبه صفر است از مسئولان اتاق بازرگانی گرگان خواستاریم تا مطالبه گر افزایش تعرفه در بخش واردات محصولات کشاورزی باشند تا جلوی آسیب به تولید داخلی کشور گرفته شود.

رئیس هیات مدیره شرکت صندوق پنبه ایران با اشاره به این نکته که پنبه تولیدی در گلستان از کیفیت مطلوبی برخوردار است، بیان کرد: نظارت بر تولید پنبه توسط وزارت جهاد کشاورزی در کشور ضعیف بوده و پنبه داخلی از کیفیت لازم برخوردار نیست.

پاک سرشت گفت: عدم استفاده از تکنولوژی هنگام برداشت پنبه، وجود الیاف غریبه، بالابودن ضایعات و کاهش یکنواختی الیاف پنبه داخلی از مشکلات تولید این محصول در کشور است؛ همچنین درصد الیاف کوتاه پنبه در ایران به نسبت سایر کشور های تولیدکننده بیشتر است.

وی با بیان این موضوع که کیفیت پنبه گلستان به نسبت سایر استان های کشور بهتر است، خاطرنشان کرد: کیفیت پنبه گلستان بسیار خوب است اما از نظر قیمتی یکسان با سایر پنبه های کشور خریداری می شود که این موضوع باید رفع شده و به تعرفه بالاتری خریداری شود.

رئیس هیات مدیره شرکت صندوق پنبه ایران با بیان اینکه برای اولین بار در طول ۴۰ سال گذشته ۴۰۰ تن پنبه تولیدی استان گلستان فروش‌نرفته در کارخانه‌ها انباشته شده است، ابراز کرد: نیاز کشور به پنبه در سال ۱۵۰ هزار تن است که نزدیک به ۷۰ هزارتن آن در داخل کشور تولید می شود و فقط به واردات ۸۰ هزار تن واردات پنبه به کشور نیاز است. دولت باید به تولید داخلی احترام بگذارد و به مقدار مورد نیاز صنایع به واردات پنبه بپردازد و در صدور مجوز واردات این محصول شرایط سختی را در نظر بگیرد.

کد خبر: ۲۴۱٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha