۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
حادثه «متروپل» نمادی از حذف سازمان های نظام مهندسی| کاهش آمار ریزش ساختمان در هنگام گودبرداری
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در گفتگو با بازار:

حادثه «متروپل» نمادی از حذف سازمان های نظام مهندسی| کاهش آمار ریزش ساختمان در هنگام گودبرداری

کریمی آنچه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه حادثه «متروپل» نمادی از حذف سازمان های نظام مهندسی از فرایند ساخت و ساز بود، گفت: آمار ریزش ساختمان در تهران در هنگام گودبرداری کاهش دارد.

اکبر محمودی؛ بازار: حذف مجریان و ناظران ذیصلاح نکته ای حائز اهمیت است که قانون مقرارت ملی ساختمان سالهاست به آن اشاره کرده و معتقد است که استفاده از مجریان ذیصلاح و ناظران ذیصلاح در کنار سازنده های با صلاحیت می تواند ساختمانهایی ایمن و با مقاوم را تولید کند.

کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران معتقد است که اگر در جریان ساخت «متروپل» سازمان های نظام مهندسی ساختمان از فرایند ساخت و ساز حذف نمی شدند قطعا ساختمانی ایمن و مقاوم تولید می شد.

بر اساس مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان که به مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان ها اشاره دارد، ساختمان سازی باید از بابت نحوه ایمن سازی کارگاه و HSE برای آن ساختمان تعریف شود

او در پاسخ به این پرسش که آیا بر اساس مبحث ۱۲ مقرارت ملی ساختمان این روزها از ناظران ذیصلاح و مجریان ذیصلاح در پروژه های بزرگ استفاده می شود؟ گفت: در مورد ایمنی ساختمان ها و بر اساس مبحث ۱۲ مقرارت ملی ساختمان که به مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان ها اشاره دارد، ساختمان سازی باید از بابت نحوه ایمن سازی کارگاه و HSE برای آن ساختمان تعریف شود و بازرسان در دوره ساخت در پروژه مورد نظر حضور داشته باشند.

او ادامه داد: در مورد این مبحث مورد نظر که به آن اشاره شد باید موضوعی مهم را متذکر شوم تا متوجه شویم که مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان و موضوع حضور مجریان و ناظران ذیصلاح در پروژه به خصوص پروژه های بزرگ تا چه میزان مهم و ضروری است.

متروپل نمونه ای بارز از حذف سازمان نظام مهندسی ساختمان از فرایند ساخت و ساز است

کریمی آنچه افزود: در مورد پروژه «متروپل» که نمونه ای بارز در این خصوص است باید اذعان کنم متروپل نمونه ای بارز از حذف سازمان نظام مهندسی ساختمان از فرایند ساخت و ساز است. امید می رفت که از طراح، مجری و ناظر ذیصلاح در ساختمان «متروپل» استفاده می شد. تاکید می کنم که ساختمان «متروپل» نمادی از حذف سازمان نظام مهندسی ساختمان در فرایند ساخت و ساز بود.

اگر مجریان و ناظران ذیصلاح در حین ساخت و ساز «متروپل» حضور داشتند بدون شک ساختمان دچار ریزش نمی شد و می توانست یکی از ساختمان های با عُمر بالا و مقاوم باشد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تاکید کرد: اگر مجریان ذیصلاح و ناظران ذیصلاح در حین ساخت و ساز «متروپل» حضور داشتند بدون شک ساختمان دچار ریزش نمی شد و می توانست یکی از ساختمان های با عُمر بالا و مقاوم باشد.

اینکه پرت انرژی تنها مربوط به پنجره های دو جداره باشد اشتباه است

پرت انرژی فقط مربوط به پنجره دوجداره نیست

کریمی آنچه در پاسخ به این پرسش که چرا پرت انرژی در ساختمان ها بالا است؟ مگر نه اینکه برای کاهش پرت انرژی دارای مبحث ۱۹ مقرارت ملی ساختمان هستیم؟ گفت: ورودی و خروجی انرژی را در شهر تهران نمی توان اندازه گیری کرد. این موضوع توسط مرکز تحقیقات و توسط آزمانیشگاههای مرجع این مرکز انجام می شود. اما اینکه پرت انرژی تنها مربوط به پنجره های دو جداره باشد اشتباه است.

وی افزود: در حال حاضر پرت انرژی به طُرق مختلف از جمله تجهیزات و تاسیسات در ساختمان ها اندازه گیری و می تواند کنترل شود. به هر حال بحث راندمان تجهیزات تهویه و موتورخانه بسیار حائز اهمیت است. این موارد در صورت ایراد می تواند باعث هدر رفت انرژی شود و به آن دامن بزند. پس تاکید می کنم که پرت انرژی تنها مربوط به استفاده یا استفاده نکردن از پنچره های دو جداره نیست.

کریمی آنچه با اشاره به اینکه در مورد سازه ها و اینکه سازه ها چقدر در پرت انرژی نقش دارند باید گفت که هدر رفت انرژی از دیوارها و کف ساختمان ها در صورت عدم عایق بندی مناسب می تواند به خوبی خود را نشان دهد گفت: بر اساس مبحث ۱۹ مقرارت ملی ساختمان که به رده انرژی دست پیدا خواهیم کرد می توان اینطور قضاوت کرد که یک ساختمان چند درصد پرت انرژی دارد.

وی با اشاره به اینکه حضور مهندسان موجب افزایش کیفیت و ارتقای ساخت‌ و ساز خواهد شد اظهار داشت: : نه‌تنها در طراحی، اجرا و ساخت، بلکه امروز نیازمند این هستیم که در تخریب نیز مهندسان ساختمان دارای صلاحیت حضور داشته باشند که ما نیز به‌عنوان نظام مهندسی آمادگی خود را برای اجرایی شدن این مهم اعلام می‌کنیم.

این روزها به دلیل رعایت تمام موارد ایمنی و حضور مهندسان ذیصلاح می بینیم که آمار ریزش ساختمان ها در هنگام گودبرداری کاهش داشته است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با تاکید بر اینکه درخواست ما این است که صلاحیت تخریب در ساخت‌ و ساز توسط وزارت راه و شهرسازی تعریف شود تاکید کرد: در سالیان دور شاهد بودیم که در گود برداری ساختمان ها دچار حادثه شده و ریزش ساختمان رخ می داد. اما این روزها به دلیل رعایت تمام موارد ایمنی و حضور مهندسان ذیصلاح می بینیم که آمار ریزش ساختمان ها در هنگام گودبرداری کاهش داشته است.

کد خبر: ۲۴۱٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ع IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      صحبتهای خوبی فرمودید. ولی نفرمودید که در نظام مهندسی تحت مدیریت شما، به چه دلیل کار بازرسان نظام مهندسی را با کم کردن دستمزدشان و حتی عدم پرداخت حق الزحمه سال گذشته شان دچار اختلال کرده اید؟ ایکاش فرمایشات و توصیه هاتان را ابتدا در زیرمجموعه خودتان بکار می گرفتید. قطعا شما و همکارانتان در نظام مهندسی، یک پای حوادث احتمالی آینده در صنعت ساختمان هستید.
    • مرتضی ایرانی IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 0
      آقا لطفاً بازار گرمی نفرمایید یکی از دلایل حوادثی مانند متروپل مهندسان ناظر پولکی هستند اصل منبع نظارت باید اصلاح شود و سازمان نظام مهندسی با این همه خرابکاری باید حذف و نظارت به وزارت راه و یا شهرداری‌ها سپرده شود آنهم ناظرینی که مانند حسابرسان قسم خورده سوگند عدم خیانت را بجا آورده باشند وگرنه با این نظام مهندسی پولکی که هر خلافی در ساختمان را با پول می‌شویند و می برند باید منتظر بدتر از متروپل بود