۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کشت پنبه در زمین های مرغوب گلستان احیا شود | اجرای ممنوعیت کشت شالی
مدیر عامل کارخانه پنبه تهران:

کشت پنبه در زمین های مرغوب گلستان احیا شود | اجرای ممنوعیت کشت شالی

گرگان- پرتوی، مدیرعامل کارخانه پنبه تهران در گنبدکاووس گفت: نیاز است زمین های مرغوب گلستان برای کشت پنبه احیا شود و حاکمیت، کشت شالی را که هدر رفت آب زیادی دارد را ممنوع کند.

محمد پرتوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال ۱۳۵۳ در گلستان ۱۵۷ هزار تن پنبه تولید داشتیم که در سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده حداکثر هشت هزار تن تولید پنبه در این استان خواهیم داشت.

مدیر عامل کارخانه پنبه تهران در گنبدکاووس با بیان اینکه در گذشته کشاورزان زمین های مرغوب خود را به کشت پنبه اختصاص می دادند، افزود: اما در حال حاضر کشاورزان زمین های مرغوب خود را به کشت شالی اختصاص می دهند که با توجه به مشکلاتی که در زمینه آب داریم این مساله یک فاجعه است.

پرتوی با مقایسه ارزش افزوده پنبه و شالی گفت: پنبه هزار و ۳۰۰ درصد ارزش افزوده دارد، اما شالی تبدیل به برنج شده و حداکثر ۳۰ الی ۴۰ درصد ارزش افزوده خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم با توجه به کمبود آب و ارزش افزوده ای که پنبه دارد را در نظر بگیریم، حاکمیت باید ممنوعیت کشت شالی را در گلستان داشته باشد و مانند گذشته از زمین های مرغوب برای کشت پنبه استفاده شود.

مدیرعامل کارخانه پنبه تهران در گنبد با تاکید بر این مساله که نساجی های کشور و کشاورزان از این طرح استقبال خواهند کرد، تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم یک پیراهن ۱۰۰ گرمی نخی را بخرید کمترین حالت ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد در حالی که یک کیلو پنبه ۹۰ هزار تومان خرید و فروش می شود که با یک کیلو پنبه حداقل ۱۰ پیراهن نخی درجه یک تولید می شود.

پرتوی گفت: اگر بتوانیم کشت پنبه را در گلستان توسعه دهیم و از طرف دیگر کارخانه های ریسندگی و بافندگی تکمیل در استان داشته باشیم می تواند زمینه توسعه این محصول در گلستان را افزایش می یابد.

کد خبر: ۲۴۱٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha