۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
تدوین سند مدیریت مصرف انرژی در بخش حمل‌ و نقل کشور
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خبر داد

تدوین سند مدیریت مصرف انرژی در بخش حمل‌ و نقل کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام اقدامات لازم برای تدوین سند مدیریت مصرف انرژی در بخش حمل‌ و نقل کشور با هدف تعریف سبد انرژی، رعایت الگوی مصرف و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به ضرورت توجه به میزان مصرف انرژی گفت: نظر به افزایش مصرف انرژی در همه بخش‌های اقتصادی و امکان وجود ناترازی بین تولید و مصرف، تدوین سندی در این خصوص برای بهره‌برداران انرژی بخش حمل و نقل کشور در دستور کار قرار گرفته است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر ضرورت رعایت مصرف انرژی در این حوزه افزود: بخش حمل و نقل بعد از بخش خانگی، عمومی و تجاری، در رتبه دوم مصرف انرژی قرار دارد و حدود یک چهارم مصرف کل انرژی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: فرآورده‌های اصلی مورد استفاده در بخش حمل و نقل شامل بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و سوخت جت است و روند دهه‌های گذشته، حاکی از افزایش مداوم مصرف این فرآورده‌ها است.

افندی‌زاده در ادامه تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، حدود ۶۰ درصد گازوئیل در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود و مجموع یارانه پنهان در این بخش حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

افندی‌زاده در ادامه با تاکید بر نقش موثر نوسازی ناوگان حمل و نقل در کاهش مصرف سوخت گفت: مطابق پیگیری‌های انجام شده توسط دفتر تخصصی، این موضوع در معاونت حمل و نقل (دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل و نقل) مقرر شده است تا با مشارکت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته این وزارتخانه در خصوص نیازها، برنامه‌ریزی‌ها و برآوردهای آتی مصرف انرژی در شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل، مطالعات و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در ادامه سناریوهای آتی استفاده از انواع انرژی‌ها در بخش حمل و نقل با رویکرد تلفیقی، تجمیع و نسبت به هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی فعال در بخش تولید انرژی اقدام خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد با نگارش و تدوین سند مدیریت مصرف انرژی کشور در بخش حمل و نقل، گامی موثر در ارتقا سطح خدمات، هماهنگی سازمان‌های خدمات رسان در این بخش، همگام با ارتقا استانداردهای مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی برداشته شود.

کد خبر: ۲۴۱٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha