۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
تداوم روند افزایشی نرخ گیاهان دارویی | قیمت هر کیلوگرم دارچین؛ ۲۵۰ تا ۷۰۰هزار تومان
بازار بررسی می کند؛

تداوم روند افزایشی نرخ گیاهان دارویی | قیمت هر کیلوگرم دارچین؛ ۲۵۰ تا ۷۰۰هزار تومان

در حالی که طبق آمار فائو چین، اندونزی و ویتنام اصلی ترین تولید کننده های دارچین هستند، هر کیلوگرم از این محصول در بازارهای کشور متناسب با کیفیت آن با قیمتی بین ۲۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان عرضه می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار جهانی انواع ادویه ها و گیاهان دارویی بازار پویایی است که روند رو به رشدی دارد. ایران نیز با توجه به اینکه گیاهان دارویی متنوعی دارد همواره بازار پویایی دارد و در بخش وارداتی هال نیز معمولا به دلیل وابستگی که به قیمت ارز دارد، قیمت ها افزایشی است.

حسین پور فعال بخش گیاهان دارویی: دارچین به صورت صد درصدی وارداتی است و متناسب با کیفیت آن به کیلویی ۲۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود

این در شرایطی است که محمد حسین پور فعال بخش در گفتگو با بازار در خصوص شرایط حاکم بر بازار می گوید: با توجه به اینکه در آخرین ماه تابستان قرار دارد و به اصطلاح هوا رو به سردی می رود تقاضای بازار غالبا به سمت محصولات و گیاهانی در حرکت است که به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی استفاده می شود. به این ترتیب در مناطق مختلف و متناسب با اقلیم آنجا تقاضا برای این گیاهان دارویی بالا می رود به عنوان مثال در استان های سردسیر تقاضا برای «پونه» افزایشی است و در مناطقی مثل خراسان زعفران برای درمان این نوع بیماری ها غالبا استفاده می شود.

روند افزایشی قیمت گیاهان دارویی در بازار

حسین پور همچنین در خصوص وضعیت بازار و قیمت ها می گوید: از نظر تامین گیاهان دارویی همواره با کم و زیاد شدن محصولات مواجه هستیم چرا که طبیعت هیچگاه یکسان حرکت نمی کند. ضمن اینکه مصرف هم روند مشابهی دارد و به یکباره با اتفاقاتی مانند شیوع یک بیماری همچون کرونا تقاضا برای برخی محصولات زیاد می شود و مجددا افت می کند.

او ادامه داد: در خصوص نوسان قیمت محصولات نیز باید گفت که حرکت همیشه به سمت بالا بوده و هست.

در حالی که بخشی از محصولات بازار گیاهان دارویی ایران از طریق واردات تامین می شود یکی از این گیاهان پرمصرف «دارچین» است که در کیفیت های مختلف غالبا از کشورهایی مانند سریلانکار و چین وارد می شود و متناسب با نرخ ارز و کیفیت آن قیمت های متفاوتی دارد. به طوری که حسین پور می گوید: دارچین به صورت ۱۰۰ درصدی وارداتی است. با توجه به اقلیم کشور ما تولید در داخل نداریم. ضمن اینکه متناسب با کیفیت آن قیمت این محصول از ۲۵۰ هزار تومان تا ۷۰۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم متغیر است.

چین، اندونزی و ویتنام؛ در صدر تولید دارچین

از سوی دیگر بر اساس آنچه سازمان فائو ارائه داده است در حوزه تولید این ادویه، کشور چین در صدر قرار دارد و پس از آن کشورهای «اندونزی، ویتنام، سریلانکا و ماداگاسکار» قرار دارند. علاوه بر این فروش جهانی ادویه دارچین در سال ۲۰۲۲ بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است. این در شرایطی است که ارزش کلی صادرات دارچین روند صعودی داشته است و به طوری متوسط برای همه کشورهای صادر کننده از سال ۲۰۱۸ به میزان ۳۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین بر اساس گزارشی که اخیرا سایت آماری تحلیلی worldstopexports ارائه داده است ۵ کشور برتر در صادرات دارچین «چین، ویتنام، سریلانکار، اندونزی و هلند» است. به نحوی که این پنج تامین کننده در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰ درصد از ارزش صادراتی دارچین را رقم زده اند و چنین درصد بالایی نشان دهنده مجموعه نسبتاً متمرکزی از تامین کنندگان بین المللی برای این ادویه محبوب است.

سایت آماری تحلیلی worldstopexports: در سال ۲۰۲۲ چین بیش از ۲۷۴ میلیون دلار محموله دارچین راهی بازارهای صادر کرده و در این میان سهمی بالغ بر ۲۷ درصد دارد

در واقع در حوزه ارزش صادرات دارچین چین سهمی بالغ بر ۲۷ درصد دارد و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۷۴ میلیون دلار محموله راهی بازارهای صادراتی کرده است. همچنین ویتنام با رقم زدن صادراتی به ارزش ۲۵۵ میلیون دلاری سهمی ۲۵ درصدی از این بازار دارد. این در حالی است که سریلانکا نیز صادراتی به ارزش ۲۱۷ میلیون دلار و اندونزی نیز ۱۳۱ میلیون دلار صادرات داشته است.

در این گزارش همچنین آمده است در این رتبه بندی ارزش صادرات دارچین کشورهای «هلند، ایالات متحده، آلمان، هند، فرانسه، لهستان، اتریش، ماداگاسکار، اسپانیا، بریتانیا و ترکیه» در جایگاه پنجم تا پانزدهم دنیا قرار دارد. به این ترتیب در سال ۲۰۲۲ این پانزده کشور نامبرده حدود ۹۷ درصد از دارچین صادراتی را راهی بازارهای بین المللی کردند.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است، از منظر قاره‌ ای، ۸۹.۲ درصد از هزینه‌های جهانی صادرات دارچین از سوی تامین‌کنندگان آسیایی انجام می‌شود و حدود ۵ درصد نیز از کشورهای اروپایی تامین شده است و صادر کننگان آمریکای شمالی، آفریقا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه نیز در رده های بعدی قرار دارند.

کد خبر: ۲۴۱٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha