۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در محصولات اساسی| خودکفایی تولید گندم در دولت سیزدهم
وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در محصولات اساسی| خودکفایی تولید گندم در دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم‌اکنون انبارها و سردخانه‌های کشور مملو از کالای اساسی است و کشورمان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به مرز خودکفایی رسیده است.

به گزارش بازار، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در خصوص بررسی وضعیت فعلی تولید و تنظیم بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی، به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی امنیت غذایی کشور و تأمین غذای سالم، قابل دسترس و باکیفیت است به طوری که کشور با بالغ بر ۸۵ میلیون نفر باید به سمت خودکفایی در تأمین نیازهای غذایی خود مطابق با بیانات رهبری و ریاست جمهوری حرکت کند.

وی افزود: در اسناد بالادستی و به ویژه سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم توسعه، وزارت جهاد کشاورزی به کمک سایر دستگاه‌ها و نهادها باید بتواند امنیت غذایی را تا حد ۹۰ درصد با خودکفایی محصولات اساسی و البته با حفظ منابع زیستی و پایه و طبیعی حاصل کند.

نیکبخت خاطرنشان کرد: همچنین براساس سند امنیت غذایی دانش‌بنیان و دستور رئیس جمهوری، باید در ۱۴ محصول اساسی کشور به طور متوسط به ضریب خودکفایی ۹۰ درصد و در ۵ کالا به ۱۰۰ درصد خودکفایی برسیم.

وی افزود: برای تحقق این امر لازم است برخی اختیارات، مسوولیت‌ها و منابع مالی مورد نیاز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد که امید است با تصویب و ابلاغ برنامه هفتم این مهم حاصل آید.

مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت فعلی کالاهای اساسی در کشور گفت: هم‌اکنون هیچ گونه مشکلی در تأمین کالاهای اساسی نداریم و انبارها و سردخانه‌های کشور مملو از کالای اساسی است، به همین دلیل هر زمانی که بازار یکی از کالاها دچار نوسان شود، به سرعت ورود کرده و به تنظیم بازار آن محصول خواهیم پرداخت به طوری که واردات گوشت مرغ و گوشت قرمز برای تنظیم این دو بازار صورت گرفته تا شاهد نوسانات این بازارها نباشیم.

وی افزود: از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی واردات نهاده‌های دامی را به شدت پیگیری می‌کند به طوری که آمارها حاکی از آن است که یک میلیون تن بیشتر نسبت به سال گذشته نهاده دامی وارد کشور شده است.

نیکبخت خاطرنشان کرد: همچنین با حمایت از مرغداران در تیر ماه سال‌ جاری حدود ۱۳۲ میلیون قطعه و در مرداد ماه حدود ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که به نوبه خود رکوردشکنی صورت گرفت تا مشکلی در تأمین نیاز مردم به مصرف مرغ وجود نداشته باشد.

اشتغالزایی و ارزآوری با توسعه تولیدات شیلاتی
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص برنامه‌های وزارت برای توسعه تولید نیز گفت: اولویت اول وزارت جهادکشاورزی توسعه شیلات، آبزی‌پروری و صید و صیادی است به طوری که از هیچ حوزه‌ای از اقتصاد ملی به اندازه صنعت شیلات فرصت سرمایه‌گذاری وجود ندارد تا افزایش تولید، اشتغال و ارزآوری از این طریق حاصل شود.

وی اظهار کرد: ظرفیت‌های مغفول زیادی در صنعت شیلات است به طوری که سواحل جنوب کشور فرصت‌های بی‌شماری برای توسعه پرورش میگو دارد و با توجه به دمای آب در جنوب بهترین فرصت برای پرورش برای ماهی در قفس وجود دارد.

نیکبخت گفت: حدود ۵۵۰ هزار موتور چاه مجوزدار در کشور وجود دارد که می‌توان در کنار این چاه‌ها، مزرعه پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی ایجاد کرد، بنابراین می‌توان بنگاه‌های اقتصادی زیادی را در این حوزه تأسیس کنیم، این در حالی است که در وضعیت فعلی، آب چاه‌ها مستقیم به سمت مزارع کشاورزی حرکت می‌کند.

وی با بیان این که با تجهیز ناوگان صیادی می‌توان صنعت صیادی را توسعه داد، یادآور شد: در دریا، آب‌های آزاد و کشورهای آفریقایی سواحل بکری وجود دارد به طوری که بخش قابل توجهی از صید تن‌ماهیان کشور در آب‌های آزاد توسط صیادان شرق هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد، با این حال باید پروتکل‌هایی تدوین شود تا بتوانیم زمان صید صیادان در مناطق آزاد را بیشتر کنیم.

کاهش ضایعات با توسعه صنایع تبدیلی
وزیر جهاد کشاورزی توسعه صناع تبدیلی و تکمیلی را اولویت دوم این وزارت دانست و گفت: در وضعیت کنونی ساخت ۶ هزار واحد صنعتی صنایع تبدیلی و تکمیلی، پیشرفت ۲۰ تا ۹۰ درصدی دارند و در صورت تأمین منابع مالی و بهره‌برداری از این واحدها شاهد فرآوری ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی خواهیم بود.

وی بیان داشت: بخش عمده‌ای از ضایعات محصولات کشاورزی به‌دلیل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور است که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها بخش زیادی از ضایعات دیگر وجود نخواهد داشت و این امر سبب تولید ثروت، اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری، برندسازی و افزایش محسوس صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی خواهد شد.

مقام ارشد وزارت افزود: هم اکنون تلاش‌ها در این حوزه به این صورت است که صنایع تکمیل شده با ظرفیت کامل کار کنند، صنایع نیمه‌فعال به ظرفیت کامل برسند و صنایع راکد نیز با رفع مشکلات به چرخه تولید بازگردند و در نهایت این صنایع به تولیدکنندگان بخش‌های مختلف کشاورزی وصل شوند تا در خدمت تولید باشند.

نیکبخت اظهار کرد: در این راستا جلسات مختلفی با تولیدکنندگان رب گوجه انجام شده به طوری که در مرداد ماه یک میلیون تن رب گوجه در کشور تولید شده و در شهریور ماه این میزان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن خواهد رسید.

به گفته وی، بخش عمده‌ای از این محصول گوجه فرنگی را کارخانجات جذب می‌کنند که در صورت نبود این کارخانه‌ها تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی دچار خسران عظیمی می‌شدند ولی خوشبختانه کارخانجات رب با ظرفیت کامل کار می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کارخانجات استان آذربایجان غربی همه گوجه موجود در کشور را خریداری کرده‌اند و انتظار می‌رود در شهریور ماه که پیک اصلی تولید گوجه کشور است نیز کشاورز و تولید کننده‌ای نداشته باشیم، که محصول خود را به فروش نرسانده باشد به طوری که هم‌اکنون هر روز از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان گوجه صنعتی از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی افزود: روزانه ۷ هزار تن گوجه تازه‌خوری در کشور مصرف می‌شود ولی تولید کشورمان ۶۵ هزار تن در روز است به همین دلیل تمام گوجه از کشاورزان خریداری می‌شود.

نیکبخت همچنین به ظرفیت‌های بازراچه‌های مرزی برای صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر با رصد دقیق و روزانه بازارچه‌های مرزی و بازار کشورهای همسایه به دنبال توسعه صادرات این محصول هستیم به طوری که از نیمه دوم مرداد ماه تاکنون آمارها گواه آن است که ۱۲ هزار تن رب گوجه به دیگر کشورها صورت گرفته ولی این امر سرعت بیشتری خواهد گرفت.

شرط وزارت جهاد کشاورزی برای واردکنندگان
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به بازرگانان چند محصول کشاورزی همچون برنج، چای و کنستانتره میوه توصیه کرده که به جای واردات به سمت تأمین نیاز خود از تولیدکنندگان داخلی حرکت کنند تا محصول کشاورزان روی دستشان باقی نماند لکن اگر این امر صورت نگیرد اجازه واردات این محصولات به آنها داده نخواهد شد و این شرط لازم اجراست.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حمایت از شالیکاران شمال کشور نیز تأکید کرد: هم‌اکنون برنج پرمحصول ندا، فجر و شیرودی توسط وزارت جهاد کشاورزی خریداری می‌شود لکن چون برنج طارم و هاشمی که قیمت بالایی دارد و برای تنظیم بازار استفاده چندانی ندارد به واردکنندگان برنج، فروشگاه‌های بزرگ و انجمن مربوط به آن دستور داده‌ایم که اگر می‌خواهند برنج خارجی وارد می‌کنند حتماً باید برنج کشاورزان شمالی را که روی دست آنها مانده خریداری کنند.

وی افزود: با این تدابیر هم‌اکنون آرامش در بازار برنج حکمفرما شده است به همین دلیل تأکید می‌کنم نیاز اصلی برنج کشور توسط شالیکاران داخلی تأمین خواهد شد و در صورت کمبود به واردات این محصول خواهیم پرداخت.

خودکفایی در تولید کود فسفاته و پتاسه تا دو سال دیگر
نیکبخت خودکفایی در تولید کود را از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است که تا پایان عمر دولت سیزدهم کشورمان را از تولید کود فسفاته و پتاسه بی‌نیاز کند و به خودکفایی برسیم این امر علاوه بر تولید داخل و اشتغالزایی سبب صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.

وی افزود: منابع و معادن پتاسه بسیار خوبی در کشورمان وجود داریم و با کشورهایی نیز قرارداد امضا کردیم تا خاک فسفاته وارد شود تا بتوانیم هم اشتغالزایی صورت گیرد و هم در این زمینه خودکفا شویم.

دستیابی به خودکفایی در تولید گندم خبازی
وزیر جهاد کشاورزی به رشد قابل توجه تولید و خرید تضمینی گندم نیز گریزی زد و گفت: در بودجه امسال قرار بر خرید ۸ و نیم میلیون تُن گندم بوده که تاکنون آمار خرید این کالای اساسی از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کرده‌ است و انتظار می‌رود به حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد به همین دلیل در تلاش هستیم مطالبات گندمکاران را به طور کامل پرداخت کنیم.

وی افزود: به خودکفایی در تولید گندم خبازی‌ها رسیده‌ایم با این حال هم‌اکنون با تولید و تهیه این میزان گندم از کشاورزان، یک صرفه‌جویی ارزی بزرگ اتفاق می‌افتد و اگر چنین نمی‌شد، باید ارز می‌دادیم و در قبالش گندم بیشتر وارد می‌کردیم.

کد خبر: ۲۴۱٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha