۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت
وزیر امور خارجه:

محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای تصریح کرد: هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (یکشنبه) ۱۲ شهریور ماه میزبان «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در نخستین سفرش به تهران بعد از تصدی این سمت، بود، پس از استقبال از وی و دیدار و گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای که چهار ساعت به طول انجامید در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدای این نشست خبری به همتای ترکیه‌ای خیرمقدم گفت.

وزیر خارجه بیان کرد: امروز در خصوص همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگوهایی مفصل اما نتیجه بخش بین ما و هیأت همراه دو کشور انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در این مذاکرات اجرای برنامه جامع همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه که چند ماه پیش در جریان سفر اردوغان به تهران انجام شد مورد بحث و بررسی قرار دادیم. بسیار خرسندیم توافقات دو رئیس جمهور در مسیر درست و رو به پیشرفت قرار دارد. در مواردی که موانعی در مسیر همکاری‌ها وجود دارد اتفاق نظر داریم سازوکارهای موجود بین دو کشور در زمینه‌های مختلف مجددا فعال شود و سازوکارهای فعال بین ما در فاصله زمانی کوتاه از طریق نشست‌های تخصصی نسبت به رفع موانع اقدامات لازم به عمل بیاید.

وی عنوان کرد: هدفگذاری حجم تبادل تجاری دو کشور ۳۰ میلیارد یورو است اکنون در میانه راه هستیم. اخیرا معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه سفری به آنکارا داشت و توافقات خوبی در زمینه اقتصادی بین دو کشور وجود داشت.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت اتفاق نظر داریم مسیرهای ترانزیت در منطقه مسیرها مکمل بین دو کشور است و مسیرها عامل رقابت نیست بلکه عامل تکمیل همکاری‌ها بین ایران و ترکیه است.

وی گفت: بر توسعه همکاری‌ها در حوزهای علم، فناوری، صنعت، انرژی، بهداشت، استاد و دانشجو و تبادل تیم‌های ورزشی تأکید کردیم. معتقدیم علاوه بر موضوعات دوجانبه متنوع در دستورکار دو کشور باید در موضوعات کنسولی به دلیل تردد فراوان اتباع دو کشور بتوانیم همکاری‌های کنسولی نیرومندتری را داشته باشیم.

وزیر خارجه بیان کرد: بعد از گذشت پنج سال فردا نشست کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در آنکارا برگزار خواهد شد.

وی گفت: بر آمادگی برای امضای سند همکاری‌های جامع تأکید کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: اتفاق نظر داریم که نسبت به توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک و اتصال آن به اوراسیا اقدام کنیم. از موضوعات مهمی است که به افزایش حجم تبادل تجاری و دستیابی به حجم تبادل تجاری ۳۰ میلیارد دلاری رئیسی و اردوغان خواهد شد.

وی گفت: در خصوص افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید از سال گذشته با همکاران خود در ترکیه گفت‌وگو کردیم که علاوه بر بازارچه مرزی ساری سو بازارچه‌های کوزه دشت، پیراحمد کندی و ... در دستورکار قرار بگیرد. پیشنهاداتی از ترکیه دریافت کردیم که وزارت کشور در دستورکار جدی قرار داده است.

وزیر خارجه افزود:‌ بر مسأله آب و مشکلات کم آبی و حساسیت‌های ایجاد شده تأکید کردیم. اتفاق نظر داریم کمیته فنی تشکیل شده از سال گذشته در آینده نزدیک به ایران سفر و دور جدید گفت‌وگوها برگزار شود. استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفتن حق‌آبه عرفی و زیست محیطی از منابع پایین دست ارس به صورت کامل صورت بگیرد.

وی گفت: درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم. موضوع اول اینکه در حوزه جهان اسلام دو طرف اقدامات فعال‌تر برای مقابله با اسلام هراسی و جلوگیری از اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم، تمرکز به موضوع فلسطین و مسأله قدس به عنوان اولویت کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه بود. تأکید کردیم حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نتیجه‌ای جز فتنه انگیزی و تفرقه افکنی بین کشورها در منطقه نداشته است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری در قفقاز رسیده است. با الهام علی اف توافقات خوبی صورت گرفت. از توافقات و گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان حمایت می‌کنیم و هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.

با تأکید بر حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها معتقدیم باید از مسیر دیپلماسی و گفت وگو نگرانی‌های ترکیه و سوریه از موضوعات مرتبط با تروریسم، امنیت مرز و آوارگان به همکاری دو کشور منجر شود. ایران هم در ظرفیت داشتن رابطه دوستانه با دو کشور و هم نشست چهارجانبه به تلاش‌های خود برای رفع نگرانی برادران در ترکیه و همچنین در چارچوب احترام به تمامیت ارضی سوریه به تلاش‌های سازنده خود ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه بیان کرد: شاهد طرح ایده‌های سازنده از سوی فیدان در مورد مرز مشترک و مبارزه با تروریسم و ضرورت بازگشت آوارگان سوری بودم.

وی گفت: در باره وضعیت در اوکراین، افغانستان و فرمت‌های سه جانبه در پی عادی شدن روابط ایران و عربستان می‌تواند شکل بگیرد با فیدان گفت‌وگو کردیم و دو طرف اتفاق نظر داریم در آینده نسبت به تشکیل نشست سه جانبه ایران، عربستان وترکیه با تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری اقدام کنیم.

کد خبر: ۲۴۱٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha