۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
کیفیت نفت کوره پالایشگاه شیراز افزایش می‌یابد

کیفیت نفت کوره پالایشگاه شیراز افزایش می‌یابد

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: عملیات اجرایی طرح کیفی‌سازی روزانه ۷ تا ۸ هزار بشکه نفت کوره در پالایشگاه شیراز، امسال آغاز می‌شود.

به گزارش بازار، امروز یکشنبه (۱۲ مرداد ۱۴۰۲) مراسم امضای تفاهم‌نامه گوگردزدایی از نفت کوره میان شرکت پالایش نفت شیراز و یک شرکت دانش‌بنیان داخلی برگزار شد.

جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این مراسم، با اشاره به در نظر گرفتن احداث خط لوله پارس برای رفع نیاز استان فارس به سوخت مایع، گفت: طرح ارتقای کیفی بنزین ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز امسال به بهره‌برداری می‌رسد و طرح تصفیه گازوئیل این پالایشگاه نیز در سال آینده تکمیل می‌شود.

وی افزود: اکنون فقط مسئله کیفی سازی نفت کوره در این پالایشگاه باقی می‌ماند که دانش فنی ارتقای آن به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و سپس وارد مرحله تجاری‌سازی برای کیفی‌سازی روزانه ۷ تا ۸ هزار بشکه نفت کوره در پالایشگاه شیراز می‌شویم.

این مقام مسئول بیان کرد: پیگیری‌ها انجام می‌شود تا تفاهم‌نامه گوگردزدایی از نفت کوره پالایشگاه شیراز به قرارداد تبدیل و عملیات اجرایی آن هم امسال آغاز شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: امسال طرح ارتقای کیفی نفت کوره همه پالایشگاه‌ها را تعیین تکلیف می‌کنیم؛ طرح‌های پالایشگاه اصفهان، شازند و بندرعباس تعیین تکلیف شده‌اند و در پالایشگاه کرمانشاه طرح آزمایشی ارتقای کیفی نفت کوره در حال اجراست.

وی ادامه داد: برای پالایشگاه لاوان برنامه داریم و طرح‌های مربوط به پالایشگاه تهران و فاز سوم پالایشگاه آبادان هم در دستور کار قرار گرفته است؛ در این مسیر از ظرفیت قانون بودجه برای تامین مالی طرح‌های ارتقای کیفی با استفاده از ۴۰ درصد سود پالایشگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

همچنین حمیدرضا دهقان مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز در این مراسم با اشاره به افتتاح این پالایشگاه در سال ۱۳۵۲ با ظرفیت اسمی ۴۰ هزار بشکه در روز گفت: ظرفیت پالایشگاه شیراز به مرور افزایش پیدا کرده و اکنون مسئله مهم ما، افزایش کیفیت محصولات تولیدی است.

وی افزود: ۳۵۰ میلیون یورو برای طرح‌های کیفی سازی در نظر گرفته‌ایم که حدود ۳۰ میلیون یورو از آن به کیفی سازی بنزین با پیشرفت فیزیکی ۹۳.۷ درصد مربوط می‌شود.

دهقان با تاکید بر این که طرح کیفی سازی بنزین پالایشگاه شیراز ظرف یک تا دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد، افزود: ۱۸۰ میلیون یورو برای افزایش کیفیت گازوئیل در نظر گرفته‌ایم که این طرح هم ۷۲ درصد پیشرفت کرده و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر: ۲۴۱٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha