۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
استارت ساخت شهرک های خصوصی از پایان امسال| قیمت مسکن در شهرهای جدید ۲۰ درصد کاهش داشت
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار:

استارت ساخت شهرک های خصوصی از پایان امسال| قیمت مسکن در شهرهای جدید ۲۰ درصد کاهش داشت

جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استقبال خوبی از ساخت شهرک های خصوصی شده و استارت احداث آن از پایان امسال زده می شود گفت: قیمت مسکن در شهرهای جدید ۲۰ درصد کاهش داشت.

اکبر محمودی؛ بازار: ساخت شهرک خصوصی چند ماهی است که از سوی شرکت عمران شهرهای جدید مطرح و پیگیری می شود. اگر چه این اقدام هنوز به مرحله عقد قرارداد نرسیده و همچنان در حال دریافت جمع آوری اطلاعت و استعلامات است اما به نظر می رسد این اقدام بتواند با افزایش تولید و عرضه مسکن تا حدودی پاسخگوی تقاضا باشد.

شرکت عمران شهرهای جدید متولی دریافت درخواست ساخت شهرک های خصوصی است و آنطور که مدیران ارشد شرکت عمران شهرهای جدید می گویند این مسیر برای اولین بار در کشور مطرح شده و اگر چه احتمال داشتن ایراداتی است اما قطعا به تولید مسکن می تواند کمک کند.

علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص آخرین وضعیت ساخت شهرک های خصوصی می گوید: مالکانی که دارای ۱۰ هکتار اراضی خارج از محدوده و حریم شهرها هستند می توانند با تشکیل پرونده در ستاد شهرک سازی کشور که در شهرهای جدید شکل گرفته است وارد پروسه تعریف کاربری و تعریف طراحی و اخذ مصوبه پروانه تاسیس و بهره برداری این اراضی شوند.

او معتقد است که ساخت شهرک های خصوصی هم در حوزه توسعه و عمران و آبادانی کشور موثر است و هم در حوزه محرک توسعه اقتصادی در قالب مسکن و کاربری های سکونتگاهی در حوزه پیشران و توسعه اقتصاد می تواند مفید باشد.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین از توقف رشد قیمت مسکن در شهرهای جدید و کاهش ۲۰ درصدی قیمت اظهار رضایت مندی کرده و می گوید: قطعا اقدامات مثبت وزارت راه و شهرسازی با دستگاه های نظارتی برای نظارت بر عملکرد برخی افراد سودجو و بنگاه های غیر مجاز موفق عمل کرده است و ثمره آن این است که می بینیم قیمت مسکن کنترل شده است.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بازار با علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی را با هم می خوانیم:

مالکانی که دارای ۱۰ هکتار اراضی خارج از محدوده و حریم شهرها دارند بتوانند با تشکیل پرونده در ستاد شهرک سازی کشور که در شهرهای جدید شکل گرفته است وارد پروسه تعریف کاربری و اخذ مصوبه پروانه تاسیس و بهره برداری این اراضی شوند

* ساخت شهرک های خصوصی دو سال است که مطرح می شود و گفته می شود که ۳۵ پرونده در این خصوص تشکیل شده است. این پرونده ها چه زمانی به قرارداد نزدیک می شود؟

بسیاری از فرصت های اراضی خارج از محدوده و حریم شهرهای کشور که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد به صورت یک اراضی بلا استفاده رها شده است. شرکت عمران شهرهای جدید مدل الگوی توسعه شهری و شهرسازی و برنامه ریزی برای بالفعل کردن این اراضی بالقوه را در دستور کار قرار داد. با توجه به ظرفیت قانونی که در حوزه صدور مجوزهای شهرک سازی وجود دارد وارد این عرصه شدیم تا مالکانی که دارای ۱۰ هکتار اراضی خارج از محدوده و حریم شهرها دارند بتوانند با تشکیل پرونده در ستاد شهرک سازی کشور که در شهرهای جدید شکل گرفته است وارد پروسه تعریف کاربری و تعریف طراحی و اخذ مصوبه پروانه تاسیس و بهره برداری این اراضی شوند.

* ساخت شهرک های خصوصی آن هم با سرمایه بخش خصوصی با چه هدفی است؟

ساخت شهرک های خصوصی چند هدف را محقق می کند. هم در توسعه و عمران و آبادانی کشور موثر است و هم در حوزه محرک توسعه اقتصادی در قالب مسکن و کاربری های سکونتگاهی در حوزه پیشران و توسعه اقتصاد می تواند فعال شود. چرخش سرمایه بخش خصوصی می تواند در این امر شکل بگیرد. در کنار این موضوع، با آن سکونتگاهها و مسکن هایی که احداث می شود، فرصت تولید مسکن را در کشور افزایش می دهد. شرکت عمران شهرهای جدید با این نگاه و دیدگاه وارد بحث شهرک های خصوصی شد.

* به نظر می رسد از زمان اعلام تا الان تا حدودی زمان از دست رفته و با تاخیر همراه است؟

نکته حائز اهمیت در بدو ورود تایید سند مالکیت این اراضی است. استعلام از وزارت جهاد کشاورزی زمان می برد چرا که برای اینکه نوع زمین کشاورزی و نوع یک و دو نباشد در دستور کار قرار گرفت. استعلام از دستگاههای خدمات رسان مثل وزارت نیرو و سایر مجموعه هایی که باید برای یک فضای شهری پاسخ استعلامات را بدهند دنبال کردیم. با توجه به اینکه این حرکت در دولت سیزدهم شکل گرفت و در بدو ورود دولت به جمع آوری اسناد و مدارک و درخواستها و فضای بررسی حقوقی این مسائل را انجام دادیم. تاکنون ۳۵ پرونده در مراحل پایانی مصوبات است که امیدواریم تا پایان امسال این ۳۵ پرونده را به پروانه تاسیس برسانیم.

بالغ بر ۸ درخواست ساخت شهرک برای استان تهران داریم که امید است که در روند شکل گیری سکونتگاههای با کیفیت و مناسب و با هویت بر اساس الگوی شهر ایرانی_ اسلامی بتوانیم اقدام مثبتی در این زمینه انجام دهیم

* و از این ۳۵ پرونده مورد اشاره چه تعداد مربوط به تهران است؟

بالغ بر ۸ درخواست ساخت شهرک برای استان تهران داریم که بخش خصوصی با توجه به ظرفیت های خوبی که در اختیار دارد و سرمایه گذاری که بخش خصوصی انجام می دهد امید است که در روند شکل گیری سکونتگاههای با کیفیت و مناسب و با هویت بر اساس الگوی شهر ایرانی_ اسلامی بتوانیم اقدام مثبتی در این زمینه انجام دهیم.

در تابستان امسال شاهد کاهش حداقل ۲۰ درصدی قیمت مسکن در شهرهای جدید بودیم. اینکه جلوی رشد قیمت مسکن را گرفتیم و ۲۰ درصد هم کاهش پیدا کرد یک موفقیت محسوب می شود که با همکاری دستگاه ها شکل گرفت

* در گزارش ها داشتیم که قیمت مسکن مهر در شهرهای جدید به خصوص پردیس کاهش داشته است. آیا گزارشی در دست دارید که دقیقا چقدر افت قیمت در شهرهای جدید و به خصوص شهرهای جدید اطراف تهران داشتیم؟

در ابتدای فصل تابستان معمولا یک روند صعودی قیمت مسکن را شاهد هستیم. به منظور کنترل بازار مسکن در ابتدای امسال تکلیفی که وزیر راه و شهرسازی به تمام حوزه های مسکن وزارتخانه ابلاغ کردند برای کنترل قیمت بازار مسکن بود. تمهیداتی که در این حوزه اتخاذ شد از روش های مختلف، استفاده از ظرفیت های مغفول قوانینی بود که تا امروز این قوانین موجود بود اما در دستور کار اجرایی قرار نداشت. از جمله نگاه برخورد تعزیراتی با بنگاه ها و املاکی که به صورت غیر قانونی و بدون مجوز فعالیت می کنند. این افراد متاسفانه بازار سیاه مسکن را دنبال می کنند. برخورد بسیار خوبی با همکاری دستگاه های متولی شکل گرفت و با برخورد با بنگاه های املاک غیر مجاز روند رشد غیر متعارف قیمت مسکن کنترل شد و در تابستان امسال شاهد کاهش حداقل ۲۰ درصدی قیمت مسکن در شهرهای جدید بودیم. اینکه جلوی رشد قیمت مسکن را گرفتیم و ۲۰ درصد هم کاهش پیدا کرد یک موفقیت محسوب می شود که با همکاری دستگاه ها شکل گرفت.

با افرادی که دارای تعداد زیادی ملک هستند که این ملک ها را به صورت کاذب در بازار خرید و فروش می کنند که قیمت مسکن را افزایش دهند برخوردهای قانونی خواهد شد

* گفته می شد افرادی هستند که تعداد زیادی ملک در شهرهای جدید خریداری و در اختیار دارند؟

بازار مسکن یک بازار جذاب برای سودجویان محسوب می شود و به ترفندهای مختلف وارد می شوند که متاسفانه با استفاده از ظرفیت توان نا چیز افراد کم بضاعت برای خود سرمایه کسب می کنند. این موضوع مجدد در عملیات های مختلف در برنامه های متعدد این روند بازار سیاه مسکن مجددا در شهرهای جدید در حال شکل گیری است که بخشی از آن را کنترل کردیم. طبق اخباری که واصل شده است مجددا با افرادی که دارای تعداد زیادی ملک هستند که این ملک ها را به صورت کاذب در بازار خرید و فروش می کنند که قیمت مسکن را افزایش دهند برخوردهای قانونی با این افراد هم خواهد شد. امید است که با جدیتی که همکاران در وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید برای برخورد با متخلفان در این عرصه دارند، کماکان بتوانیم بازار مسکن را کنترل و روند نزولی را شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۴۱٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha