۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
سفر در تور گرانی | نبض اقتصاد در دفاتر خدمات مسافرتی کند می زند
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

سفر در تور گرانی | نبض اقتصاد در دفاتر خدمات مسافرتی کند می زند

مشهد- در حالی که فعالان صنعت گردشگری انتظار داشتند با بالا رفتن قیمت ارز و گرانی تورهای خارجی شاهد رونق گرفتن تورهای داخلی باشیم اما تورهای داخلی نیز امسال در تور گرانی افتادند.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت دلار نه تنها بر تور های خارجی بلکه با همدستی تورم و گرانی موجود در جامعه تور های داخلی را نیز از رونق انداخته و بیش از گذشته موجب بی رونقی دفاتر خدمات مسافرتی شده است.

در شرایطی که با توجه به ناتوانی اقتصادی مردم برای سفرهای خارجی انتظار می‌رفت بسیاری از افرادی که قصد سفر به خارج را داشته‌اند با توجه به مشکلات اقتصادی به سمت سفرهای داخلی سوق پیدا کنند اما این امر هم محقق نشده است.

درواقع وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم در این روزها گریبان حوزه گردشگری را گرفته و نمی‌توان با این شرایط به آینده این صنعت امیدوار بود.

در حالی که تا سال گذشته به ازای پرداخت ۶ الی ۸ میلیون تومان بسیاری از افراد می توانستند به ترکیه سفر کنند و یا با پرداخت همین قیمت از طریق پرواز سفری به عتبات عالیات داشته باشند اما هزینه این تور ها در حال حاضر به ازای هر شخصی به مبلغ بیش از ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان رسیده است.

در همین راستا به منظور بررسی وضعیت تور های داخلی و خارجی با سعید ولی زاده رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی به گفت و گو نشستیم.

* نرخ تورهای خارجی و داخلی به تفکیک چقدر افزایش یافته است؟

نرخ تورهای داخلی و خارجی همانند سایر خدمات تابع عوامل اقتصادی و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور است.پس از ایجاد بحران های اقتصادی و نوسانات مالی در سطح دنیا و همچنین کاهش پولی ملی در ایران نرخ خدمات توریستی داخلی افزایش قابل توجهی داشته است.

در حال حاضر از آن جا که نرخ خدمات حمل و نقل، اقامت و پذیرایی با افزایش نرخ مواد اولیه افزایش چشمگیری یافته است لذا این موضوع موجب شده تا تورهای داخلی افزایشی بیش از ۵۰ درصد را تجربه کنند و در خصوص تورهای خارجی هم باید اذعان کرد افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر روی آن داشته تا آن جا که نرخ این تور ها نیز با افزایش ۷۰ درصدی و حتی بیشتر مواجه شده است

در حال حاضر از آن جا که نرخ خدمات حمل و نقل، اقامت و پذیرایی با افزایش نرخ مواد اولیه افزایش چشمگیری یافته است لذا این موضوع موجب شده تا تورهای داخلی افزایش بیش از ۵۰ درصد را تجربه کنند و در خصوص تورهای خارجی هم باید اذعان کرد افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر روی آن داشته تا آن جا که نرخ این تور ها نیز با افزایش ۷۰ درصدی و حتی بیشتر مواجه شده است.

سفر در تور گرانی | نبض اقتصاد در دفاتر خدمات مسافرتی کند می زند

افزایش قیمت ها در حال حاضر در فروش آژانس‌ها هم تأثیرگذار گذاشته است لذا وقتی نرخ بلیتی گران می‌شود،‌ بسته سفر هم گران اعلام می‌شود، اما باید زائر امام رضا(ع) را در سفر به مشهد در نظر گرفت و کمک کرد سفر با قیمت مناسب‌تری در اختیار مسافران باشد و به‌گونه‌ای متفاوت‌تر اعمال شود.

به طور مثال نرخ مصوب قبل از افزایش قیمت‌ها برای پرواز مشهد - تهران حدود یک میلیون تومان بود که اکنون هرچه به این قیمت اضافه شده، نرخ جدید است که در تعداد سفر ها تاثیر گذار خواهد بود.

* تقاضا برای استفاده از تورهای داخلی چقدر کاهش داشته است؟

سفر یکی از محصولاتی است که به طبع شرایط اقتصادی خانواده در سبد خرید و یا خارج از این سبد قرار می گیرد . در حال حاضر با توجه به وجود شرایط سخت اقتصادی و تمایل مردم به برآورده کردن نیاز های اولیه زندگیشان از جمله خورد و خوراک، خرج تحصیل فرزندان ، اجاره منزل و سایر هزینه ها لذا سفر در خارج از این سبد مصرف قرار گرفته است و از این رو استفاده از تورهای داخلی گران قیمت کمتر شده و مردم به دلیل استفاده از تورهای ارزان قیمت با کیفیت پایین تر و در مدت زمان کمتر استفاده می کنند.

* با توجه به این گرانی و کاهش قدرت مردم چه آینده ای را برای این صنف متصور هستید؟

اگر شرایط اقتصادی به همین منوال پیش برود قاعدتا روز به روز قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده واستفاده از محصولات گردشگری همچون تورهای مسافرتی داخلی و خارجی کاهش خواهد یافت.

* چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

با توجه به موارد فوق و شرایط حاکم بر کشور که در سطح کلان و سیاست گذاری‌های مربوط به آن تصمیم گیری می شود و پیشنهاد خاصی دیگری نمی توان ارائه کرد.باید امیدوار بود که شرایط اقتصادی کشور با اتخاذ تصمیمات منطقی به سمت بهبود پیش برود تا به طبع آن شرایط کسب و کار نیز بهتر شود و شاهد رونقی دوباره در صنعت گردشگری باشیم.

ظرف چند سال گذشته بدیل حاکمیت شرایط سخت اقتصادی و پس از آن شیوع ویروس کرونا در کشور بیش از ۵۰درصد کارکنان دفاتر مسافرتی از کار کناره گیری نموده اند و جذب کسب و کارهای زود بازده دیگری شده اند

با این حال یکی از راهکارهایی که می توان در این این زمینه پیشنهاد داد استفاده از خدمات تورهای زیارتی به ویژه سفر به مشهد مقدس است که با توجه به تراکم واحدهای اقامتی و تنوع خدمات، قابلیت عرضه با نرخ های مناسب تر را دارند.

در این راستا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید تمرکز خود را بر حمایت از تورهای زیارتی داخلی بگذارد تا بتوان شاهد رونق در این زمینه باشیم.

سفر در تور گرانی | نبض اقتصاد در دفاتر خدمات مسافرتی کند می زند

* در طی دو سال گذشته چند نفر و در قالب چند آژانس از این حرفه کناره گیری کردند؟

به جرات می توان گفت ظرف چند سال گذشته به ددیل حاکمیت شرایط سخت اقتصادی و پس از آن شیوع ویروس کرونا در کشور بیش از ۵۰درصد کارکنان دفاتر مسافرتی از کار کناره گیری کردند و جذب کسب و کارهای زود بازده دیگری شده اند.

* در حال حاضر همکاران شما در این صنف با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟

همکاران ما با چند مشکل اساسی مواجه هستند از جمله مشکلات مربوط به سازمان تامین اجتماعی و پرداخت جرایم هنگفت برای کارکنان خود که باوجود رکود در کسب و کار مجبور به پرداخت حق بیمه های نجومی هستند.

متاسفانه حتی در زمان شیوع کرونا و ریزش کارکنان و بیکاری گسترده اما حتی جرایم ناشی از آن زمان هم مشمول بخشیدگی نشد.

* چه آسیب هایی را در حال حاضر متوجه صنعت گردشگری می بینید و چه انتظاری از دولت جدید دارید؟

آسیب های بسیاری متوجه صنعت گردشگری است از جمله عدم ثبات در نرخ خدمات که ناشی از افزایش بی رویه نرخ کالا های اساسی است.

همچنین نبود سیاست های منطقی در سطوح کلان مدیریتی که موجب بی ثباتی بازار ارزهای خارجی، افزایش نرخ بلیت هواپیما و قطار و اتوبوس و همچنین افزایش نرخ واحدهای اقامتی از این دست آسیب ها می باشد.

نبود سیاست‌های سهل‌گیرانه در خصوص سیاست‌های مالیاتی و بیمه کارکنان نیز از جمله آسیب های اساسی است که بر این صنعت تحمیل شده است.

کد خبر: ۲۴۱٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha