۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
توزیع بیش از ۳ میلیارد دینار ارز اربعین در خراسان جنوبی
دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی خبر داد؛

توزیع بیش از ۳ میلیارد دینار ارز اربعین در خراسان جنوبی

بیرجند- دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی از توزیع ۳ میلیارد و ۳۱ میلیون و ۳۲۵ هزار دینار تا پایان ۹ شهریورماه ارز از شبکه بانکی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد علی زرنگ صبح یک شنبه در شورای هماهنگی مدیران استانی دستگاه های تابعه وزارت اقتصاد که به مناسبت گرامیداشت هفته بانکداری اسلامی برگزار شد، اظهارکرد: شبکه بانکی و بانکداری حرف اول را در اقتصاد کشور می زند و براساس آمار اقتصادی ارائه شده در استان بالغ بر ۸۰ درصد تأمین بنگاه های اقتصادی توسط شبکه بانکی و پولی انجام می شود.

وی با بیان اینکه کمتر به سمت بازار سرمایه در کشور حرکت شده و بانک محور بودن اقتصاد متأثر از نوع نگاهی بوده که اقتصاد کشور به شبکه بانکی دارد، عنوان کرد: با توجه به گستردگی شبکه بانکی و انتظارات خارج از توان شبکه بانکی و همچنین علی رغم تمام خدمات مناسب و زحمات کارکنان این شبکه هجمه های فراوانی درباره شبکه بانکی وجود دارد.

وی با اذعان به اینکه کم و کاستی هایی در قوانین، نوع اجرا و نوع نگاهی که به شبکه بانکی حاکم شده سبب شده تا این تصور در جامعه و اذهان مردم شکل بگیرد که بانکی ها تافته جدا بافته هستند، گفت:با توجه به سیاست انقباضی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از ۷ دی ماه سال گذشته شبکه بانکی کشور قاعده ای مبنی بر پرداخت نکردن تسهیلات را داشته است.

زرنگ ادامه داد: این به این دلیل است که دولت سعی در کاهش تورم ها، بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم و کنترل نقدیندگی دارد اما از طرف دیگر تقاضاها با توجه به نوع نگاه و نگرش مردم نسبت به وضعیت اقتصادی باعث شده که به شبکه بانکی با این تصور که هر چقدر پول از شبکه بانکی دریافت کنند به نفع آنها بوده افزایش یابد.

خروج نقدینگی از بانک های خراسان جنوبی

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان از ابتدای سال ۱۴۰۲ مواجه با خروج بسیار زیاد نقدینگی از بانک ها بوده ایم، اظهارداشت: علی رغم اینکه در کل کشور ۲.۵ درصد سهم شبکه بانکی از منابع افزایش پیدا کرده ولی متأسفانه در خراسان جنوبی در این مدت با کاهش شدید و ریزش منابع بانکی روبرو بوده ایم.

زرنگ یادآور شد: براساس بررسی های که انجام شده بیشتر این منابع به سمت بازار ارز و بازارهای خارج از کشور گسیل یافته و سرمایه گذاری شده و این امر باعث شده تا در استان توان بانکی خود را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه انتظار حمایت بیشتر از سمت مسئولان استان از شبکه بانکی وجود دارد، افزود: علی رغم تأکیداتی که در قانون برنامه ششم مبنی بر اینکه باید معادن و شرکت های بزرگی که از زیرساخت های استان استفاده می کنند منابع خود را در استان متمرکز سازند ؛ اما متأسفانه کمتر شاهد اجرای این قانون در استان بوده ایم و بسیاری از منابع شرکت های بزرگ استان در خارج از استان و به ویژه در مرکز کشور سرمایه گذاری شده است.

نگهداشت منابع مالی بنگاه های اقتصادی بزرگ در استان می تواند سبب تحول اقتصادی شود

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی با اشاره به نبود ابزارهای مناسب برای نگهداشت سرمایه در استان گفت: وجود سرمایه های کلان و منابع بسیار شرکت های بسیار بزرگ استان می تواند تحول عظیمی در اقتصاد استان ایجاد کند.

زرنگ از تمرکز ۸۰ درصد منابع کشور در مرکز کشور خبر داد و افزود: متأسفانه با وجود این موضوع انتظارات از استان های دیگر که تنها ۲۰ درصد منابع را در اختیار دارند بیشتر است.

وی با اشاره به عملکرد بانک ملی استان بیان داشت: این بانک ۳۷ درصد تسهیلات فرزند آوری، ۳۰ درصد تسهیلات ازدواج و در مجموع ۶۷ درصد تسهیلات تکلیفی که برنامه دولت بوده را در استان پررداخت و این برنامه های دولت را محقق ساخته است.

عملکرد مثبت بانک ملی در خراسان جنوبی در بحث پرداخت تسهیلات

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین بانک ملی در استان در پرداخت تسهیلات حمایتی تبصره ۱۶، تسهیلات حمایتی تبصره ۱۸ و تسهیلات صنعت، معدن و تجارت پیش قدم بوده است.

زرنگ ضمن قدردانی از نمود صحیح عملکرد بانک ها در جامعه در جهت پاک کردن ذهنیت های نادرست در مورد شبکه بانکی گفت: شبکه بانکی در مقابل مردم قرار ندارد بلکه در کنار آنها بوده و در حد توان خود تلاش می کنیم که گره ای از کار مردم باز کنیم.

وی با بیان اینکه اگر جایی مشکلات سیاست گذاری غلطی وجود دارد مجریان مقصر نبوده بلکه باید این سیاست اصلاح شود، ادامه داد: سیاست هم خود به خود اصلاح نمی شود و مدیران استانی موظف هستند این مشکلات را انعکاس داده و به سمت و سوی برده شود تا نگرش های اشتباه در حد توان و بضاعت مدیران تغییر کند.

به کارگیری تمام ظرفیت پست بانک در خراسان جنوبی برای توزیع ارز اربعین

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی در رابطه با ارز اربعین گفت: علی رغم بعد مسافتی که از استان تا مرکز وجود دارد و تأمین ارز کار بسیار سختی این اقدام خوشبختانه به موقع انجام شده و در تأمین ارز اربعین، استان عملکرد بسیار قابل قبولی داشته است.

زرنگ با اشاره به اینکه امسال پست بانک برای اولین بار در توزیع ارز اربعین شرکت کرد، یادآور شد: پست بانک گسترده ترین شبکه بانکی در کشور بوده و در نقاط روستایی و مناطقی که هیچ بانکی حضور ندارد این بانک حضور دارد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی تنها استان در کشور بوده که در آن تمام ظرفیت پست بانک به کار گرفته شده و در استان ۳۱ واحد پست بانک اعم از باجه روستایی و شهری اقدام به توزیع ارز اربعین کردند که نشان دهنده همت کارکنان شبکه بانکی استان در جهت راحتی مردم بوده است.

ذخیره خوبی در ارز اربعین در استان وجود دارد

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی به آخرین آمار توزیع ارز اربعین در استان اشاره داشت و افزود: از ابتدای طرح توزیع ارز اربعین تا ۹ شهریورماه جاری پست بانک برای ۹ هزار و ۸۶ نفر از زائران به میزان یک میلیارد و ۶۳۸ میلیون دینار، بانک ملی برای ۴۲۳۲ نفر از زائران ۷۰۹ میلیون و ۴۰۰ دینار، بانک سپه برای ۱۷۰۰ زائر ۳۰۵ میلیون دینار، بانک صادرات برای ۱۳۰۰ نفر از زائران ۲۴۴ میلیون دینار و بانک تجارت برای ۴۱۳ نفر از زائران ۷۸ میلیون دینار در استان توزیع کرده اند.

زرنگ گفت: در مجموع در بین ۱۷ هزار و ۶۶ نفر معادل ۳ میلیارد و ۳۱ میلیون و ۳۲۵ هزار دینار تا پایان ۹ شهریورماه ارز از شبکه بانکی استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از ترافیک کاسته شده و مشکل خاصی در زمینه توزیع ارز اربعینی در استان وجود ندارد، بیان داشت: هم اکنون ذخیره خوبی در خزانه موجود بوده که تا پایان عملیات که ۱۴ شهریورماه در نظر گرفته شده به متقاضیان همچنان خدمت رسانی خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۴۱٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha