۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
اقتصادهای منزوی، خسارتهای کمتری را از کرونا متحمل شدند
گفتگوی بازار با کارشناس مسائل شبه قاره؛

اقتصادهای منزوی، خسارتهای کمتری را از کرونا متحمل شدند

شفیعی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که آن دسته از کشورهایی که اقتصادشان بسته یا منزوی می باشد، آسیب پذیری کمتری دارند زیرا سفره اقتصادی آنها کوچکتر است. در آسیا تقریبا همه کشورها از ژاپن گرفته تا آسیای شرقی و جنوب شرقی به خوبی توانستند بحران کرونا را مدیریت کنند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: سرعت بالای انتشار ویروس کرونا موجب شد تا کشورها با حجم وسیعی از افراد مبتلا روبرو شده و اقتصاد جهانی نیز متحمل خسارتهای سنگینی شوند.

چندی پیش رییس صندوق بین‌المللی پول نسبت به ورود جهان به مرحله رکود اقتصادی جدید هشدار داد و  در این میان نگرانی و هشدار او در رابطه با بحران مالی آسیا بود که برخلاف ۶۰ سال گذشته که همواره یکی از مناطق دارای رشد سریع اقتصادی درجهان بوده، در سال جاری به دلیل همه گیری این بیماری هیچ رشدی نخواهد داشت و انتظار می رود که رشد اقتصادی به صفر برسد.

اما در میان کشورهای منطقه آسیا برخی از کشورها عملکرد و مدیریت بهتری در مهار بیماری و کاستن تبعات اقتصادی ناشی از این همه گیری داشته اند. یکی از این کشورها سنگاپور می باشد که از موفق ترین اقتصادهای بازار برخوردار است.  

(اقتصاد بازار یک سیستم اقتصادی است که در آن تولید و توزیع کالاها و خدمات با مکانیزم بازارهای آزاد که توسط سیستم قیمت آزاد و به جای بازارهای با برنامه هدایت می‌شود که در این مدل اقتصادی، هیچ گونه دخالتی از سوی دولت یا منبع دیگری وجود ندارد.)

بر اساس گزارشات رسیده از سی ان بی سی، پس از انتشار شیوع کرونا، سنگاپور به ‌سرعت وارد عمل شد و با کنترل مرزها و عدم انجام سفرها به چین، موجب شد تا  بیشترین کاهش را در بین همه کشورهای آسیایی داشته باشد، زیرا این کشور همواره مراودات تجاری فراوانی با چین داشته است.

همچنین این کشور علاوه بر اعمال قوانین قرنطینه عمومی و دریافت جریمه های سنگین به دلیل عدم اجرای این قانون و استفاده از تجربه پیشین خود در مهار ویروس سارس، و با استفاده از ابزارها و اپلیکیشن هایی بر روی گوشی های همراه،  به همراه مدیریتی واحد و منسجم توانست عملکردی موفقی نسبت به سایر کشورها در مقابله با کرونا داشته باشد.

 در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی را با دکتر نوذر شفیعی،  عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کارشناس مسائل آسیا و استاد دانشگاه مبنی بر اقتصاد آسیا تحت تاثیر کرونا و عملکرد و سیاستهای دولتهای کشورهای آسیایی در مهار این بیماری ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

عکس العمل ها به چه وابسته بودند
 دکتر شفیعی در ابتدا گفت: نکته اول این است که این مسئله که وقتی یک بیماری همه گیر بروز می کند، اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار می دهد، بی سابقه نیست و نه تنها یک بیماری بلکه یک بحران ممکن است شاخص های اقتصادی را زیر و رو کند. واکنش کشورها در برخورد با این بحران ها بستگی به این موضوع دارد که آن بحران چه ارزشی از کشور را در معرض تهدید قرار می‌دهد و آن ارزش به چه میزان برای یک کشور اهمیت دارد.

کارشناس مسائل بین الملل و منطقه آسیا افزود: نکته دوم این است که یک کشور چقدر زمان دارد تا با آن تهدید مقابل کند.  کرونا تهدیدی بود که به طور ناگهانی بروز کرد و فشار روانی را بر تصمیم گیرندگان وارد ساخت. در بحران کرونا ارزشی که بسیار مورد تهدید قرار گرفت، جان انسان ها بود که برخی از کشورها به خوبی عمل کرده و عده ای عملکرد ضعیفی داشته اند.

 نوذر شفیعی در ادامه گفتگوی خود اظهار کرد که با توجه به این که کرونا در ابتدا به چین ورود پیدا کرد، این کشور باید بیشترین فشار و آسیب ها را متحمل می شد، اما توانست موضوع را دریافت و این بیماری را به خوبی مهار کند. اما ما شاهد هستیم که در کشوری که کرونا برای اولین بار پا به عرصه ظهور گذاشت، کمترین میزان تلفات و آثار مخرب اقتصادی و خسارات مالی مشاهده شده است.

هر که بامش بیش برفش بیشتر!
وی گفت: در این مسئله شکی نیست که بحران ها به طور کلی بر اقتصاد کشورها تاثیر خواهند گذاشت، اما میزان این تاثیرها کم یا زیاد خواهد بود، آن دسته از کشورهایی که اقتصادشان بسته یا منزوی می باشد،  آسیب پذیری کمتری دارند، زیرا سفره اقتصادی آنها کوچکتر است و به عکس کشورهایی که دامنه روابطشان گسترده و سفره ثروت بیشتری دارند بیشتر آسیب می‌بیند. در آسیا تقریبا همه کشورها به از ژاپن گرفته تا آسیای شرقی و جنوب شرقی به خوبی توانستند این بحران را مدیریت کنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد که در درجه اول این کشورها با پیشگیری از گسترش بیماری مانع از سرایت بیماری به کل کشور و آثار آن بر اقتصاد شدند. دولتها با اعمال قوانین قرنطینه‌ای که در پیش گرفتند به همراه فرهنگ بالای مردم  موجب تلفات کمتر شدند به طوری که در کشوری مانند هند که باید خیلی بیشتر آسیب می دید و شاید در آینده هم آسیب بیشتری ببیند،  به خوبی توانست این موضوع را مدیریت کند.

کارشناس مسائل آسیا اضافه کرد که بسیاری از کشورهای آسیایی ثروتمند بوده و به لحاظ اقتصادی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار هستند. اغلب کشورهای شرق آسیا و آسیای جنوب شرقی از جمله سنگاپور، تایلند و مالزی منهای کره شمالی،  لائوس، کامبوج و میانمار توانستند خسارت‌های ناشی از قرنطینه را با تزریق ذخایر خود به بدنه جامعه جبران کنند. آثار این بحران به لحاظ اقتصادی در این کشورها کمتر شد زیرا افرادی که بیکار شدند بیمه بیکاری گرفتند و دولت پول زیادی را برای درمان این بیماری اختصاص داد.

وی گفت: حتی کشورهایی که ثروتمند نبودند، به دلیل روابط خوب بین المللی کمک های مطلوبی را دریافت کردند و بنابراین شیرازه اقتصادی آنها از هم نپاشید و گام های کنترلی در جهت مهار این بیماری برداشته شد.

کارشناس مسائل آسیا: حتی کشورهایی که ثروتمند نبودند، به دلیل روابط خوب بین المللی کمک های مطلوبی را دریافت کردند و بنابراین شیرازه اقتصادی آنها از هم نپاشید و گام های کنترلی در جهت مهار این بیماری برداشته شد

این کارشناس اذعان نمود که بنابراین هر کشوری که ظرفیت اقتصادی بیشتری دارد آسیب پذیری بیشتری نیز خواهد داشت.  هنگامی که کشوری دارای اقتصاد منزوی بوده و ارتباطات گسترده ای ندارد و همچنین تحت تحریمها قرار گرفته است،  حتی اگر تحت فشار تحریم ها هم نباشد و به فروش نفت وابستگی داشته باشد، پایین آمدن قیمت نفت اقتصاد آن کشور را فلج می کند.

شفیعی: هنگامی که کشوری دارای اقتصاد منزوی بوده و ارتباطات گسترده ای ندارد و همچنین تحت تحریمها قرار گرفته است،  حتی اگر تحت فشار تحریم ها هم نباشد و به فروش نفت وابستگی داشته باشد، پایین آمدن قیمت نفت اقتصاد آن کشور را فلج می کند

 نوذر شفیعی با اشاره به اقتصاد ایران اظهار کرد: در کشورمان مثلا اگر بودجه سال ۱۳۹۹ ما بر اساس نفت بشکه ای ۶۰ دلار بسته می شد، باید کل بودجه را با این قیمت نفت اصلاح کرده و بر می گرداندیم.

کارشناس مسائل شبه قاره در پایان و در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در رابطه با اقتصاد پساکرونا در کشورهای آسیایی گفت: قطعا کشورهای آسیایی نیم نگاهی به ‌آینده دارند و با حفظ وضع موجود و جلوگیری از آسیب‌پذیری‌های بیشتر تلاش می‌کنند تا سیاست‌های قبلی را تداوم بخشیده و اقتصاد را به حالت قبل باز گردانند تا از این طریق بتوانند آسیب ها را کاهش داده و به روند حرکتی اقتصاد شتاب بیشتری ببخشند.

کد خبر: ۲۴٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha