۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
یک بام و دو هوای پرورش ماهی قزل آلا در دریا| قزل آلای دریایی کشش بازار ندارد
مدیرعامل شرکت اقلیم سبز شمال در گفتگو با بازار:

یک بام و دو هوای پرورش ماهی قزل آلا در دریا| قزل آلای دریایی کشش بازار ندارد

ساری- رحمتی خورشیدی، مدیرعامل شرکت اقلیم سبز شمال با بیان این که کشش بازار داخلی به ماهی قزل آلای دریایی کم است، نبود صنایع وابسته و زنجیره ارزش را از مشکلات بیان کرد.

محسن رحمتی خورشیدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که مجموعه ما یک مجموعه شرکت پشتیبان اقتصاد مقاومتی کشور است و با برند پامک در بحث زنجیره تامین کالا و خدمات بخش کشاورزی فعال است، افزود: ورود ما به پرورش ماهی قزل آلا در قفس، پیشنهاد شیلات بود که در قالب اجاره قفس از یکی از شرکت‌های زیر مجموعه جهاد نصر صورت پذیرفت.

مدیرعامل شرکت اقلیم سبز شمال با اشاره به مشاوره اشتباه مبنی بر ماهی ریزی در روزهای منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: علی رغم اینکه کارشناسان تاکید داشتند فصل ذخیره‌سازی ماهی گذشته و معمولاً آذرماه زمان مناسب برای ذخیره سازی ماهی هاست نه اسفندماه. به این ترتیب ما عملا دو ماه زمان را از دست داده بودیم و اسفند ماه تا اوایل فروردین فرایند ذخیره سازی را انجام دادیم.

رحمتی با اعلام اینکه میزان ذخیره سازی ما ۹ تن و ۲۰۰ کیلوگرم بوده که از این مقدار به خاطر وجود مشکلات زیرساختی چون نبود اسکله و اصولی نبودن نحوه انتقال ماهی حدود ۲.۵ تا ۳ تن تلفات اولیه داشتیم، افزود: در مجموع حدود ۶.۵ تا ۷ تن را به دریا بردیم و زنده نگه داشتیم که میانگین وزن ذخیره سازی هر ماهی حدود ۵۷۰ گرم و وزن نهایی آن ها یک کیلو و ۳۰۰ گرم بود که طبق محاسبات می بایست فروش ما از ۲۰ تن هم می گذشت.

وی با اشاره به داشتن غواص و لحاظ کردن آمار تلفات های احتمالی بیان کرد: در کمال شگفتی، کمتر از ۹ تن ماهی در نهایت نصیب ما شد و گویا رقم مابه التفاوت آن ها توسط قاچاقچیان و سارقان به سرقت رفت، از قضا یک نمونه گزارش سرقت ماهی سالمون دریایی به دست ما رسید که طی آن افرادی اقدام به فروش و فاکتور سازی کرده بودند و پیگیری‌های انجام شده نشان داد که بخش عمده ماهی های مذکور برگرفته از قفس ما بوده و ما با مراجعه به مراجع قانونی پیگیری و شکایت کردیم.

مدیرعامل شرکت اقلیم سبز شمال، درباره مسائل موجود در بخش فروش بیان کرد: زمان پرورش ماهی قزل آلا(سالمون) تا اواخر اردیبهشت ماه و قبل از رسیدن گرماست و ما به علت ۲ ماه تاخیر، مجبور شدیم بخشی از ماهی‌ها را به سردخانه ببریم و بخشی را هم زنده فروشی کردیم اما در حالت کلی، از آنجا که این ماهی‌ها در بازار ما شناخته شده نیست در بخش فروش نیز مشکلاتی عمده داریم، چرا که کشش بازار داخلی به ماهی قزل آلای دریایی کم است و از طرفی فقدان صنایع وابسته و زنجیره ارزش در کشور ما به این مشکلات دامن می زند.


مسئولان دغدغه ای در امر بازاریابی و فروش ندارند

رحمتی افزود: متاسفانه در ایران تجهیزات، زیرساخت، خرید، فروش و همه چیز بر عهده سرمایه‌گذار است اما در کشورهایی همچون ترکیه به صورت زنجیره‌ای تولید ، انجام می پذیرد و سرمایه گذار صرفا در بخش تولید فعالیت می کند و هیچ دغدغه ای در امر بازاریابی و فروش ندارد.

مدیرعامل شرکت اقلیم سبز شمال با اشاره به مشکلات موجود در زیر ساخت های این صنعت و لزوم تلاش برای رفع آن ها اظهار داشت: نبود اسکله‌های مناسب، کمبود تجهیزاتی از قبیل قایق های تخصصی و ... از دیگر مسائل ماست که نمی توانیم در بزنگاه ها و طوفان ها اقدام به موقع انجام دهیم. از آن طرف قاچاقچی ها با داشتن موتور سنگین و امکانات پیشرفته قادر به سرقت و قاچاق ماهیان دریا در شب های طوفانی و موجهای سنگین هستند.


اراضی پشتیبان ندادند

رحمتی با بیان اینکه سوخت و روغن یارانه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد، افزود: ما حتی از زمین پشتیبان که یکی ازاصلی‌ترین ضروریات پرورش ماهی در قفس دریایی است، بی ‌بهره‌ایم با اینکه بر اساس بخشنامه هیئت وزیران می باید به ازای هر ۲۰۰ تن ۲۵۰۰ مترمربع زمین در اختیار پرورش دهنده ماهی قرار گیرد ولی شیلات استان اعلام می کند که به ازای هر۵۰۰ تن تنها ۲۰۰ مترمربع زمین پشتیبان در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت، این در صورتی است به متقاضیان بومی استان تا به امروز حتی یک وجب زمین برای این امر واگذار نشده است در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از استان ، زمین‌های هکتاری واگذار شده است.

وی درباره تناقضات و دوگانگی های موجود بیان کرد: از یک طرف شیلات به ما مجوز پرورش می‌دهد اما از طرف دیگر، محیط زیست پرورش قزل آلای رنگین کمان را در دریا ممنوع می داند، دامپزشکی نیز نظر دیگری دارد و ما به عنوان یک سرمایه‌گذار عملاً نمی‌دانیم چه کنیم!

رحمتی یادآور شد: از سال ۹۰ که پرورش ماهی در قفس دریایی در استان معرفی شد قرار بود تنها به مدت ۳ سال در استان به صورت پایلوت پرورش قزل آلای رنگین کمان صورت گیرد بعد از آن ماهی‌های آزاد بومی دریای خزر جایگزین قزل آلای رنگین کمان شوند اما تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

کد خبر: ۲۴۱٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha