۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
رشد صدور پروانه‌های ساختمانی| مالکان بافت فرسوده واحد نوساز یا قطعه زمین با ۴۰ درصد تخفیف می گیرند
«بازار» گزارش می دهد

رشد صدور پروانه‌های ساختمانی| مالکان بافت فرسوده واحد نوساز یا قطعه زمین با ۴۰ درصد تخفیف می گیرند

روند مثبت احیای بافت فرسوده نشان می دهد که بسته های تشویقی تدوین شده این روزها جواب داده و آمارها از رشد ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در این بافت ها حکایت دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شتاب بخشی به امر نوسازی واحدهای فرسوده و واحدهای ناپایدار مسکونی از سال گذشته با ابلاغ بسته تشویقی که شامل ۱۹ بند بود با جدیت بیشتری دنبال شد.

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه سال گذشته بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری با حمایت‌های لازم از ساکنان، سازندگان و انبوه‌سازان را در ۱۹ بند به استانداران ابلاغ کرد و این مصوبه‌ها را فرصتی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی پایدار در کشور برشمرد.

اگر چه در همان روزها تصور بر این بود که این ابلاغیه و این مصوبه همانند سایر دستورالعمل ها و بخشنامه ها نتواند به احیای بافت فرسوده و نوسازی کمک کند اما به نظر می رسد در طی چند ماه گذشته روند مثبتی در صدور پروانه ساختمانی را شاهد باشیم.

مصوبه‌های ابلاغی دارای ویژگی‌های انعطاف پذیری مصوبه نسبت به شرایط ویژه هر شهر، رویکرد نوسازی محله‌ای، فرصت ویژه برای سازندگان و مالکان، توانمندسازی اقتصادی ساکنان بافت فرسوده از طریق انعطاف‌پذیری در ضوابط استقرار کاربری‌ها و با رویکرد درهم‌تنیدگی مسکن و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده روی دارایی‌های ساکنان و افزایش کیفیت فضای سکونت است.

همچنین گره‌گشایی در صدور پروانه برای پلاک‌های مسکونی زیر حد نصاب تفکیک و ساخت این واحدها، افزایش نفوذپذیری (قابلیت دسترسی) محله و مشارکت شهرداری ها، از ویژگی‌های دیگر این مصوبه‌های ابلاغی بود.

رشد صدور پروانه‌های ساختمانی| مالکان بافت فرسوده واحد نوساز یا قطعه زمین با ۴۰ درصد تخفیف می گیرند

آنطور که محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به آن اشاره کرده است نشان می دهد که کوتاه آمدن شهرداری ها در تخفیفات لازم تا چه حد می تواند سرعت نوسازی را در بافت های فرسوده بالا ببرد.

محمد آئینی در پاسخ به این پرسش که روند صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده آیا بهتر شده است؟ گفت: ابتدا باید بر این موضوع تاکید کنم که تلاش ما در این چند ماه گذشته بعد از ابلاغ بسته ۱۹ بندی و تشویقی نوسازی بافت فرسوده این بوده است که بتوانیم از ظرفیت ساکنان بافت‌های قرسوده در جهت نوسازی استفاده کنیم. خوشبختانه شهرداری ها نیز در این خصوص به خوبی همکاری کرده و نهایت تلاش خود را کردند تا روند صدور پروانه ساختمانی بهبود پیدا کند.

نکته ای که آمارها می تواند به آن رسمیت دهد و نشان دهد که تا چه حد بسته تشویقی ۱۹ بندی در روند نوسازی تاثیرگذار بوده است این است که در چند ماه گذشته روند صدور پروانه ساختمانی تا ۵۰ درصد رشد داشته است

او در پاسخ به این پرسش که آیا آمارها نشاندهنده میزان کاهش صدور پروانه ساختمانی در چند ماه گذشته در بافت های فرسوده هست یا نه؟ اظهار داشت: نکته ای که آمارها می تواند به آن رسمیت دهد و نشان دهد که تا چه حد بسته تشویقی ۱۹ بندی در روند نوسازی تاثیرگذار بوده است این است که در چند ماه گذشته روند صدور پروانه ساختمانی تا ۵۰ درصد رشد داشته است.

آئینی ادامه داد: بر اساس همین بسته تشویقی به خوبی می دانید که شهرداری‌ها موظف‌ شدند در نوسازی بافت‌های فرسوده تا ۵۰ درصد تخفیف در صدور مجوزها ارایه کنند. اگر بخواهیم به این موضوع ریز شویم و آمارها را استخراج کنیم باید گفت که علاوه بر این بسته تشویقی ۱۹بندی که سال گذشته توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد رشد صدور پروانه‌های ساختمانی را حداقل تا ۵۰ درصد شاهد هستیم.

آنطور که از شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر می رسد قرار است دولت برای سرعت دادن به احیای بافت فرسوده که در سال های گذشته همواره از برنامه عقب بود طرحی را نیز پیاده کند که بر اساس آن ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد مسکونی خود را با یک واحد نوساز دیگر یا یک قطعه زمین با ۴۰ درصد تخفیف تعویض کنند.

این اقدام اگر چه می تواند منجر به تشویق مالکان در احیای بافت فرسوده باشد اما دولت باید و قطعا می داند که اکثر ساکنان بافت فرسوده، سخت از منطقه سکونت خود دست می کشند بنابراین این اقدامات نیازمند آگاه سازی مالکان و مزیت های نوسازی است.

۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد که اگر دولت بتواند سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد این بافت ها را نوسازی کند و از هر قطعه زمین، چند واحد مسکونی تولید شود قطعا در آینده نزدیک می توان فاصله زیاد تولید و تقاضا را کاهش داد

در حال حاضر ۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد که اگر دولت بتواند سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد این بافت ها را نوسازی کند و از هر قطعه زمین، چند واحد مسکونی تولید شود قطعا در آینده نزدیک می توان فاصله زیاد تولید و تقاضا را کاهش داد.

کد خبر: ۲۴۱٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نوید نادمی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
      0 0
      سلام بابت ملک های بافت فرسوده هنوز هم ضعیف و با سرعت کمی جلو میروند
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      0 0
      سلام من بابت این موضوع به شهرداری مراجعه کردم گفتند هیچ بخشنامه ای برای ما نیامده و گرفتن یک پروانه برای ساخت در منطقه بافت فرسوده ۲۲۰ ملیون صورت دادند همه اینها دروغی بیش نیست
    • ب ز IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      0 0
      سلام دررابطه با خانه هایی که ساخت آنها بالا هست ونیاز به بازسازی دارد هم رسیدگی و بسته تشویقی درنظر گرفته شود.