۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
قیمت آهن در بازارهای داخلی و جهانی

قیمت آهن در بازارهای داخلی و جهانی

قیمت روز آهن آلات پنجشنبه هفته گذشته با روند نسبتا ثابتی همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن آلات پنجشنبه هفته گذشته با روند نسبتا ثابتی همراه بود و نوسان چندانی در بازار آهن و فولاد داخلی مشاهده نشد.

بازار ارز هم روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار تقریبا بدون نوسان بود و در پایان هفته در بازار آزاد حدود ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد.

اوضاع بازار آهن در هفته جاری
قیمت میلگرد آجدار در غالب مبادی فروش بدون نوسان بود و تنها قیمت میلگرد ذوب آهن حدود ۱۰۰ تومان در هر کیلو کاهش داشت.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده شرکت‌ها روند ثابتی داشت و اغلب مبادی فروش تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم ثابت اعلام شد.

قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد و قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم به همین منوال بود.

قیمت روز ورق سیاه روز هم نوسان قیمت چندانی نداشت و قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و قیمت ورق شیروانی هم بدون تغییر قفیمت عرضه شد.

در بررسی نوسانات قیمت آهن آلات در هفته جاری می‌توان اینگونه اظهار کرد که همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد بازار روند نسبتا ثابتی دارد، در واقع با بررسی فاکتورهای مختلفی اعم از بازارهای جهانی، قیمت دلار، اوضاع بازار آهن در وضعیت فعلی، اوضاع اقتصادی کشور و قیمت محصولات صادراتی می‌توان اوضاع بازار آهن داخلی را در هفته جاری نسبتا ثابت و با روند آرام و خطی پیش‌بینی کرد.

اما در کنار مواردی که بیان شد، باید چند فاکتور مهم را که در چند هفته گذشته بیشترین تأثیر را در قیمت اهن کیلویی داشته است مورد بررسی قرار داد. یکی از این پارامترها احتمال اتصال برق صنایع تولیدکننده فولاد است که ممکن است به افزایش میزان تولید و عرضه مقاطع فولادی به ویژه شمش منجر شود.

فاکتور بعدی که باید مدنظر قرار داد تعطیلی‌های دو هفته آتی است که به طور قطع میزان تقاضا را با افت بیشتری مواجه خواهد کرد و طبق تجربه در چنین شرایطی بازار به طور موقت به خواب می‌رود.

احتمالی که وجود دارد این است که ممکن است در عرضه‌های هفته جاری بورس کالا رقابت چندانی روی شمش فولاد صورت نگیرد که این امر به اصلاح قیمت شمش منجر خواهد شد؛ حاصل آن تعادل قیمتی و کاهش فاصله قیمت بین میلگرد و شمش است. به نظر می‌رسد در صورت وقوع چنین امری معاملات میلگرد بورسی هم نسبتا رونق بگیرد.

قیمت بیلت فولادی صادراتی ایران در پایان ماه آگوست به دلیل عدم فعالیت خریداران عمده کشور کاهش یافت. تقاضا در مقاصد اصلی؛ کشورهای همکاری خلیج فارس و آسیا؛ اخیراً کاهش یافته است و این باعث شده که عرضه‌های ایرانی در بازار حضور نداشته باشند. مشتریان در تایلند و اندونزی نیز حاضر به پرداخت بیش از ۵۰۰ دلار به ازای هر تن cfr نبودند، در حالی که در امارات متحده عربی، بیلت ایرانی از تجار حدود ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار در هر تن CPT در دسترس بود. در نتیجه، قیمت‌ها به ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار در هر تن فوب بنادر جنوبی ایران تبدیل می‌شدند.

در بازار داخلی نیز وضعیت مشابهی دیده می‌شود. بیلت داخلی با قیمت ۵۱۰ دلار در هر تن درب کارخانه در امارات متحده عربی و شمش عمانی با قیمت ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار CPT موجود بود. مشتریان داخلی به دنبال گزینه‌های ارزان‌تری می‌گردند.

همچنین در بخش اسلب فولادی، پس از صدور مزایده یکی از تامین‌کنندگان اصلی کشور، قیمت‌ها در محدوده ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار در هر تن FOB تخمین زده می‌شود.

بنابراین، قیمت بیلت فولادی صادراتی ایران به ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار در هر تن فوب تبدیل شده و قیمت اسلب فولادی به ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار در هر تن FOB ارتقا یافته است.

کد خبر: ۲۴۱٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha